Gå til innhold

IP-adresse bak router ?

Gjest hjemløs i Cyberspace

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to PC-er koplet til ruter. Ikke så vanskelig å finne nettadressen til ruteren. Begge PC-ene får samme IP-addresse på http://www.whatismyip.com/.

Skulle gjerne funnet addressene til PC-ene i bak ruteren. Det er verre. Kanskje du vet hvordan det gjøres ?

Jeg er en annen
Skrevet

Routeren identifiserer pc-ene vha. MAC-adressen (kalles også fysisk adresse eller ethernet-adresse). MAC-adressen er knyttet til pc-ens adapter, og er unik (det fins ikke to like i verden). IP-adressen identifiserer routeren, og er antagelig dynamisk, altså at den kan variere fra gang til gang.

Skal være mulig å finne MAC-adressen hvis du går inn i DOS, men jeg husker ikke kommandoen.

Skrevet

Routeren identifiserer pc-ene vha. MAC-adressen (kalles også fysisk adresse eller ethernet-adresse). MAC-adressen er knyttet til pc-ens adapter, og er unik (det fins ikke to like i verden). IP-adressen identifiserer routeren, og er antagelig dynamisk, altså at den kan variere fra gang til gang.

Skal være mulig å finne MAC-adressen hvis du går inn i DOS, men jeg husker ikke kommandoen.

Men MAC-adresse ? Trodde det hadde noe med Macintosh fra Apple å gjøre ....?

Mine maskiner har Linux og Windows XP. Fant ikke den katalogen som de DOS-kommandoene lå i. Det var en egen katalog på tidligere versjoner av Windows.

Jeg er en annen
Skrevet

Men MAC-adresse ? Trodde det hadde noe med Macintosh fra Apple å gjøre ....?

Mine maskiner har Linux og Windows XP. Fant ikke den katalogen som de DOS-kommandoene lå i. Det var en egen katalog på tidligere versjoner av Windows.

MAC står for Media Access Control, har ikke noe med Apple Mac å gjøre, selv om også disse maskinene vil ha en MAC-adresse.

Her står det hvordan du finner MAC-adressen på ulike OS-er:

http://www.artsci.wustl.edu/ASCC/documentation/macaddrss.html

Skrevet

Windows: Åpne et kommandovindu, skriv "ipconfig /all"

Linux: Åpne en terminal, skriv "ifconfig" (det kan hende ifconfig ikke er i path, i så fall skriver du "/sbin/ifconfig")

Skrevet

Windows: Åpne et kommandovindu, skriv "ipconfig /all"

Linux: Åpne en terminal, skriv "ifconfig" (det kan hende ifconfig ikke er i path, i så fall skriver du "/sbin/ifconfig")

Mange millioner takk, citoyen ! :-D

til deg også "Jeg er en annen" !

Skrevet

MAC står for Media Access Control, har ikke noe med Apple Mac å gjøre, selv om også disse maskinene vil ha en MAC-adresse.

Her står det hvordan du finner MAC-adressen på ulike OS-er:

http://www.artsci.wustl.edu/ASCC/documentation/macaddrss.html

Litt pedantisk korrigering: det er ikke maskinen, men nettverksinterfacet (NIC'et) som har en MAC adr.

"..........................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...