Gjest hjemløs i Cyberspace Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Har to PC-er koplet til ruter. Ikke så vanskelig å finne nettadressen til ruteren. Begge PC-ene får samme IP-addresse på http://www.whatismyip.com/. Skulle gjerne funnet addressene til PC-ene i bak ruteren. Det er verre. Kanskje du vet hvordan det gjøres ? 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Routeren identifiserer pc-ene vha. MAC-adressen (kalles også fysisk adresse eller ethernet-adresse). MAC-adressen er knyttet til pc-ens adapter, og er unik (det fins ikke to like i verden). IP-adressen identifiserer routeren, og er antagelig dynamisk, altså at den kan variere fra gang til gang. Skal være mulig å finne MAC-adressen hvis du går inn i DOS, men jeg husker ikke kommandoen. 0 Siter
Gjest hjemløs i Cyberspace Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Routeren identifiserer pc-ene vha. MAC-adressen (kalles også fysisk adresse eller ethernet-adresse). MAC-adressen er knyttet til pc-ens adapter, og er unik (det fins ikke to like i verden). IP-adressen identifiserer routeren, og er antagelig dynamisk, altså at den kan variere fra gang til gang. Skal være mulig å finne MAC-adressen hvis du går inn i DOS, men jeg husker ikke kommandoen. Men MAC-adresse ? Trodde det hadde noe med Macintosh fra Apple å gjøre ....? Mine maskiner har Linux og Windows XP. Fant ikke den katalogen som de DOS-kommandoene lå i. Det var en egen katalog på tidligere versjoner av Windows. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 13. august 2004 Skrevet 13. august 2004 Men MAC-adresse ? Trodde det hadde noe med Macintosh fra Apple å gjøre ....? Mine maskiner har Linux og Windows XP. Fant ikke den katalogen som de DOS-kommandoene lå i. Det var en egen katalog på tidligere versjoner av Windows. MAC står for Media Access Control, har ikke noe med Apple Mac å gjøre, selv om også disse maskinene vil ha en MAC-adresse. Her står det hvordan du finner MAC-adressen på ulike OS-er: http://www.artsci.wustl.edu/ASCC/documentation/macaddrss.html 0 Siter
citoyen Skrevet 14. august 2004 Skrevet 14. august 2004 Windows: Åpne et kommandovindu, skriv "ipconfig /all" Linux: Åpne en terminal, skriv "ifconfig" (det kan hende ifconfig ikke er i path, i så fall skriver du "/sbin/ifconfig") 0 Siter
Gjest hjemløs i Cyberspace Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Windows: Åpne et kommandovindu, skriv "ipconfig /all" Linux: Åpne en terminal, skriv "ifconfig" (det kan hende ifconfig ikke er i path, i så fall skriver du "/sbin/ifconfig") Mange millioner takk, citoyen ! :-D til deg også "Jeg er en annen" ! 0 Siter
Prozak Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 MAC står for Media Access Control, har ikke noe med Apple Mac å gjøre, selv om også disse maskinene vil ha en MAC-adresse. Her står det hvordan du finner MAC-adressen på ulike OS-er: http://www.artsci.wustl.edu/ASCC/documentation/macaddrss.html Litt pedantisk korrigering: det er ikke maskinen, men nettverksinterfacet (NIC'et) som har en MAC adr. "..........................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.