Gå til innhold

Hva skal vi gjøre!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre barn leker mye med et søskenpar litt lenger borte i gaten. Det er to fine barn på 4 og 5 år.

"Problemet" er at de kommer tidlig på morgenen og går, etter tydelig anmodning til våre barn om å si god natt, på kvelden.

Foreldrene, som arbeider som omsorgsarbidere i henholdsvis psykeriatri og barnehage, kommer skjelden eller aldri å sjekker dem opp.

De er alltid sultne, og alltid beredt til å putte noe i munnen. Jeg begynner å lure på om de ikke får nok mat.

De kan komme utsultet fra barnehage og rett hjem til oss. Når andre barn leker går de ikke fra bordet eller slipper mat eller godterier med øynene så lenge det er noe igjen.

Jeg synes det er vanskelig å nekte dem noe, selv om det føles at vi har fått fire i stedet for to.

Jeg tenker at vi kan i allefall gi dem noe positivt i oppveksten.

Eller er dette feigt? Burde vi gå lenger?

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men jeg tror jeg ville prøvd å bli litt kjent med foreldrene og prøvd å sette meg litt inn i hva som var tilfelle. Når dere etter hvert blir litt kjent så blir det lettere å sette litt grenser og å "forhandle" litt om hvordan dere syns det er ok å ha det dere i mellom.

Får du etterhvert et klart inntrykk av at noe er veldig galt i det hjemmet så er det fint om du vet mer enn det du skriver her nå. Mener du at det er snakk om omsorgssvikt bør du kontakte barnevernet.

Tror du de tar imot hjelp og råd osv så kan du, om du kjenner dem, hjelpe dem på veien til å få ting til å funke bedre.

Det du beskriver kan være litt ubetenksomhet fra foreldrenes side og at de er litt mer slaskete enn dere er vant med. Ferietid osv...