Gå til innhold

Hva skal vi gjøre!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre barn leker mye med et søskenpar litt lenger borte i gaten. Det er to fine barn på 4 og 5 år.

"Problemet" er at de kommer tidlig på morgenen og går, etter tydelig anmodning til våre barn om å si god natt, på kvelden.

Foreldrene, som arbeider som omsorgsarbidere i henholdsvis psykeriatri og barnehage, kommer skjelden eller aldri å sjekker dem opp.

De er alltid sultne, og alltid beredt til å putte noe i munnen. Jeg begynner å lure på om de ikke får nok mat.

De kan komme utsultet fra barnehage og rett hjem til oss. Når andre barn leker går de ikke fra bordet eller slipper mat eller godterier med øynene så lenge det er noe igjen.

Jeg synes det er vanskelig å nekte dem noe, selv om det føles at vi har fått fire i stedet for to.

Jeg tenker at vi kan i allefall gi dem noe positivt i oppveksten.

Eller er dette feigt? Burde vi gå lenger?

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men jeg tror jeg ville prøvd å bli litt kjent med foreldrene og prøvd å sette meg litt inn i hva som var tilfelle. Når dere etter hvert blir litt kjent så blir det lettere å sette litt grenser og å "forhandle" litt om hvordan dere syns det er ok å ha det dere i mellom.

Får du etterhvert et klart inntrykk av at noe er veldig galt i det hjemmet så er det fint om du vet mer enn det du skriver her nå. Mener du at det er snakk om omsorgssvikt bør du kontakte barnevernet.

Tror du de tar imot hjelp og råd osv så kan du, om du kjenner dem, hjelpe dem på veien til å få ting til å funke bedre.

Det du beskriver kan være litt ubetenksomhet fra foreldrenes side og at de er litt mer slaskete enn dere er vant med. Ferietid osv...

Det er jo veldig hyggelig at du ser det som en slags omsorgsoppgave for deg å passe disse barna. Samtidig så er det litt "rart" at foreldrene lar dem være hos dere hele dagen uten at de henter dem til middag. At det er så enveiskjørt vil sikkert føre til irritasjon etter hvert. Og du tenker sikkert på om det kan ligge noe mer bak.. omsorgssvikt for eksempel..

Jeg tror jeg ville fulgt med litt....

Skrevet

Trenger ikke være noe galt i det hele tatt.

Våre unger er mye og leker hos andre, og jeg snakker en del med foreldrene de leker hos. har gitt klar beskjed om at de bare er å sende dem hjem når nok er nok. Jeg kan ikke alltid vite hva som passer for andre. Når de andre ungene er her, så gjør jeg det på samme måte. Lar dem være her som det passer meg.

Hva mat angår, så er det innimellom flaut, fordi jeg får beskjed om at våre har spist og spist som om de ikke har sett mat før. Det kan være at jeg rett før de går ut spør om de vil ha mat, så takker de nei. Men når de kommer til naboen- ja DA er de sultne. Kan være at de ikke er sultne før de _ser_ maten, kan være de blir sultne når de ser andre spise.

Nå er kanskje situasjonen her litt annerledes enn du beskriver. Men kan du ikke prate med foreldrene og se hvilket innstrykk du får. Kan hende ungene deres er som mine. Kan hende det ligger mer bak. Jeg ville nå hvertfall fortsette å fore dem så lenge jeg hadde hatt råd til det. Hvis de mangler noe og du kan gi dem det, så gjør det.

syns jeg da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...