Gå til innhold

Forlovede - oppholdstillatelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min forlovede i Hellas ønsker å komme til Norge for å bo sammen med meg og arbeide i et par, tre år før vi begge flytter tilbake til Hellas. Dette er sterkt ønskelig for oss begge.

Dessverre har jeg svært lite greie på hvordan man søker om oppholdstillatelse, og om dette er vanskelig.

Takk for alle behjelpelige svar.

Gjest nicksie
Skrevet

Bud nr. 1, du må sette deg godt inn i regelverket, som en allerede har tipset deg om link til hos udi.

Bud nr. 2 "Utlendinger som vil bo i Norges rike, skal ikke bare slippes inn uten videre", synes å praktiseres av myndighetene. Vet ikke helt hvordan reglene er om det er en greker, men i hvert fall for statsborgere fra mange andre land er det vanskelig å få oppholds- og arbeidstillatelse her. Det er også vanskelig for en rekke yrker å få jobb, fordi utdanningen av myndighetene ikke likestilles med den norske. Kanskje lønner det seg å ta skrittet videre til giftemål, da er det enklere å få vedkommende hit. Men da kreves det at du har en viss inntekt, slik at du kan garantere for at vedkommende kan forsørges av deg, og ikke bli en utgift for staten.

Skrevet

Bud nr. 1, du må sette deg godt inn i regelverket, som en allerede har tipset deg om link til hos udi.

Bud nr. 2 "Utlendinger som vil bo i Norges rike, skal ikke bare slippes inn uten videre", synes å praktiseres av myndighetene. Vet ikke helt hvordan reglene er om det er en greker, men i hvert fall for statsborgere fra mange andre land er det vanskelig å få oppholds- og arbeidstillatelse her. Det er også vanskelig for en rekke yrker å få jobb, fordi utdanningen av myndighetene ikke likestilles med den norske. Kanskje lønner det seg å ta skrittet videre til giftemål, da er det enklere å få vedkommende hit. Men da kreves det at du har en viss inntekt, slik at du kan garantere for at vedkommende kan forsørges av deg, og ikke bli en utgift for staten.

Hei,

Hellas er i EØS, så vedkommende har rett til å bo her. Han kunne også flyttet her alene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Takk for hjelpen. Ja, jeg vet jeg må sette meg inn i regelverket. Broren til min forlovede bodde og jobbet i Norge i ett år (han var sammen med en jente her) og i følge han var det ganske enkelt. Bare synd jeg ikke for snakket med han og spurt hvordan han gikk frem.

Skrevet

Hei,

Hellas er i EØS, så vedkommende har rett til å bo her. Han kunne også flyttet her alene.

Med vennlig hilsen

Sør: Så han må ikke søke om noe som helst? Hva med arbeidstillatelse osv?

Skrevet

Hei Moraki!

Hellas er i EØS/EU, så det er ikke noe problem i det hele tatt. Faktisk har han rett til å flytte hit alene, om så var.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sør: Så han må ikke søke om noe som helst? Hva med arbeidstillatelse osv?

Han må nok "fylle inn noen papirer", men det er formaliteter (for å bli registrert, osv).

Han har samme rettigheter til å ta arbeid som en norsk statsborger.

Han har (jeg er 99% sikker) rett til 3 måneders dagpenger, mens han leter etter en jobb. (På samme måte som du har rett til dagpenger i 3 måneder hvis du leter etter en jobb i Hellas.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sør: Tusen takk for svar.

Så han må gå til den norske embassaden i Hellas? (Det er vel det i Athen regner jeg med, men tror ikke jeg har sett noen på Kreta der hvor vi er fra)

Skal han bare gå dit og fylle ut de papirene som er nødvendig og sende dem til Norge, og så bare komme hit?

Skrevet

Sør: Tusen takk for svar.

Så han må gå til den norske embassaden i Hellas? (Det er vel det i Athen regner jeg med, men tror ikke jeg har sett noen på Kreta der hvor vi er fra)

Skal han bare gå dit og fylle ut de papirene som er nødvendig og sende dem til Norge, og så bare komme hit?

Han kommer jo fra et EØS-land, og akkurat som vi kan reise dit på ferie eller jobb-søk, så kan han reise hit.

Jeg er også 99% sikker på at han kan søke om arbeidstillatelse når han allerede er her.

Dette kan du ringe og spørre ditt lokale politi om, men uansett er det ikke vanskelig. ALLE EØS-borgere har *rett* til å jobbe i alle EØS land.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Han kommer jo fra et EØS-land, og akkurat som vi kan reise dit på ferie eller jobb-søk, så kan han reise hit.

Jeg er også 99% sikker på at han kan søke om arbeidstillatelse når han allerede er her.

Dette kan du ringe og spørre ditt lokale politi om, men uansett er det ikke vanskelig. ALLE EØS-borgere har *rett* til å jobbe i alle EØS land.

Med vennlig hilsen

Takk for svar. Ble litt gladere nå :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...