Gjest Tzitsa Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Prøvde å sende innlegget til Livssyn og Etikk, men der stod det at jeg ikke kunne skrive inn nye innlegg, men kun lese. Jaja, skriver derfor her. Ble ikke Jesus født 24 (25) desember? Hvis han ikke ble født da, hvorfor feirer man 24 (25) desember da? Skjønner ingenting jeg.. 0 Siter
Gjest kanskje, kanskje ikke... Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Jeg tror bare det ble valgt en dato, siden man ikke er sikker.. Det er jo egentlig ikke datoen som er viktig, men hvorfor og budskapet. 0 Siter
Gjest sånn var det Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 han ble født utpå høsten engang, men her oppe i nord passe det best å slå sammen det hedenske vinterblotet med den kristne feiringa. Så da var slutten på året det som passet best. 0 Siter
Filosofen1365380610 Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 han ble født utpå høsten engang, men her oppe i nord passe det best å slå sammen det hedenske vinterblotet med den kristne feiringa. Så da var slutten på året det som passet best. "... men her oppe i nord passe det best å slå sammen det hedenske vinterblotet med den kristne feiringa. ..." Det der har jeg hørt fra mange andre også, men aldri funnet noen sikker kildehenvisning på det. Det som får meg til å tvile på det kan være rett, er at man i før-kristen tid hadde ulike religiøse skikker - Norrøn tro med Tor og Odin, og andre skikker nedover Europa. Dermed vil det være ulike preferanser i hvert land om man ville ha samme tidspunkter som i hedenske ritualer. Kanskje blandet paven seg inn i datovalget også ? Datoen Jesus døde skal derimot være rimelig klar. Den skal være beregnet ut fra solformørkelse da han hang på korset. 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 "... men her oppe i nord passe det best å slå sammen det hedenske vinterblotet med den kristne feiringa. ..." Det der har jeg hørt fra mange andre også, men aldri funnet noen sikker kildehenvisning på det. Det som får meg til å tvile på det kan være rett, er at man i før-kristen tid hadde ulike religiøse skikker - Norrøn tro med Tor og Odin, og andre skikker nedover Europa. Dermed vil det være ulike preferanser i hvert land om man ville ha samme tidspunkter som i hedenske ritualer. Kanskje blandet paven seg inn i datovalget også ? Datoen Jesus døde skal derimot være rimelig klar. Den skal være beregnet ut fra solformørkelse da han hang på korset. og hvordan forklarer du da at påsken er bevegelig, mens feiringen av fødelsen - jul - er fast dato? Det med at det "passet oss oppe i nord" virker også litt merkelig da jul jo feires på samme dato over hele verden. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 og hvordan forklarer du da at påsken er bevegelig, mens feiringen av fødelsen - jul - er fast dato? Det med at det "passet oss oppe i nord" virker også litt merkelig da jul jo feires på samme dato over hele verden. Nei, den gjør vel faktisk ikke det. Jeg tror den russisk-ortodokse kirke har julefeiring litt senere enn oss. 0 Siter
Gjest Dumrian Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Nei, den gjør vel faktisk ikke det. Jeg tror den russisk-ortodokse kirke har julefeiring litt senere enn oss. Det stemmer! I russland feirer de noe senere. 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Fant en link... http://www.astrologi.as/astro/utsikten/pages/ 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Tja, det ville jo blitt en kort gravididet da siden Maria ble gravid 15 august som er Maria budskapsdag. 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Jesus ble nok ikke født 24.desember nei. Den datoen han visstnok ble født var det jo lam, og naturen er nå en gang slik innrettet atlam blir født tidlig på våren. Tror det er april/mai her nord og litt tidligere i Sør-europa og midt-østen. De kristne har tatt seg til rette her ja. Ordet jul er et gammelt ord som ikke har noe med kristendommen å gjøre. Men at sola snur er nok feiret i alle folkeslag og religioner. I Norge hadde man i gammel tid en trdisjon om å "drikka jol" og begrepet jul er tatt derfra. 0 Siter
Atene Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Tja, det ville jo blitt en kort gravididet da siden Maria ble gravid 15 august som er Maria budskapsdag. Maria budskapsdag er 25. mars. 15. august er festen for Marias opptagelse i himmelen. Har ikke du barn på katolsk skole ? 0 Siter
Gemini Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Det stemmer! I russland feirer de noe senere. Også i den gresk-ortodokse, tror det er 6. januar eller noe. Uansett feirer de påsken mye mer enn julen i Hellas, slik jeg har forstått det. 0 Siter
Filosofen1365380610 Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 og hvordan forklarer du da at påsken er bevegelig, mens feiringen av fødelsen - jul - er fast dato? Det med at det "passet oss oppe i nord" virker også litt merkelig da jul jo feires på samme dato over hele verden. "og hvordan forklarer du da at påsken er bevegelig, mens feiringen av fødelsen - jul - er fast dato?" Jul er nok som de andre skriver - dato valgt noenlunde på slump. Vet ikke når man først greidde å beregne datoen for Jesu død, om det var før eller etter den kristne påskefeiringen ble innført. Den beregnede datoen for Jesu død (ut fra solformørkelsen) skal ha fallt sammen med den jødiske påskefeiringen det aktuelle året. At påsken ikke kommer på samme dato hvert år har med gamle skikker å gjøre - klippet dette fra Caplex: "påske - i kristendommen kirkehøytid som feires til minne om Jesu innstiftelse av nattverden og hans lidelse, død og oppstandelse. Kirkemøtet i Nikea 325 bestemte at påskedag skulle være første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. I GT er p. en fest til minne om utferden fra Egypt. Påskelammet ble slaktet i tempelet og spist sammen med usyret brød i familien om kvelden 14. nisan (mars/april). Den gammeltestamentlige påskefest har antakelig tatt opp i seg trekk fra enda eldre fester, knyttet til innhøsting (det usyrede brød) og fedrift (lammet). " I tillegg har man problemet med at vi har en annen kalender og tidsregning enn jødene har. Derfor vil jødisk og kristen påskefeiring ofte ikke sammenfalle i tid. "Det med at det "passet oss oppe i nord" virker også litt merkelig da jul jo feires på samme dato over hele verden." Enig. Det var det jeg prøvde å forklare i forrige innlegg. 0 Siter
Gemini Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 "og hvordan forklarer du da at påsken er bevegelig, mens feiringen av fødelsen - jul - er fast dato?" Jul er nok som de andre skriver - dato valgt noenlunde på slump. Vet ikke når man først greidde å beregne datoen for Jesu død, om det var før eller etter den kristne påskefeiringen ble innført. Den beregnede datoen for Jesu død (ut fra solformørkelsen) skal ha fallt sammen med den jødiske påskefeiringen det aktuelle året. At påsken ikke kommer på samme dato hvert år har med gamle skikker å gjøre - klippet dette fra Caplex: "påske - i kristendommen kirkehøytid som feires til minne om Jesu innstiftelse av nattverden og hans lidelse, død og oppstandelse. Kirkemøtet i Nikea 325 bestemte at påskedag skulle være første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. I GT er p. en fest til minne om utferden fra Egypt. Påskelammet ble slaktet i tempelet og spist sammen med usyret brød i familien om kvelden 14. nisan (mars/april). Den gammeltestamentlige påskefest har antakelig tatt opp i seg trekk fra enda eldre fester, knyttet til innhøsting (det usyrede brød) og fedrift (lammet). " I tillegg har man problemet med at vi har en annen kalender og tidsregning enn jødene har. Derfor vil jødisk og kristen påskefeiring ofte ikke sammenfalle i tid. "Det med at det "passet oss oppe i nord" virker også litt merkelig da jul jo feires på samme dato over hele verden." Enig. Det var det jeg prøvde å forklare i forrige innlegg. Også gresk-ortodoks kirke har ofte påske som ikke sammennfaller med vår påske. Vet du om jødene og de gresk-ortodokse har sammenfallende (kirkelig) kalender i så måte? 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Har hørt han ble født en gang i september. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Maria budskapsdag er 25. mars. 15. august er festen for Marias opptagelse i himmelen. Har ikke du barn på katolsk skole ? Ups Jeg klarer ikke helt å holde rede på alle dagene ( 0 Siter
Prozak Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Det er vel omtrent like vanskelig som å komme frem til hvorvidt personen Jesus har eksistert, hvem han var, hvor mange forskjellige personer som er slått sammen til èn etc. Skal man tro, så tror jeg man kommer best ut av det ved å la være å lure på slike detaljer, evt. akseptere at mange av detaljene er selvmotsigende/feilaktige. ".........................." 0 Siter
Gjest Dumrian Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Det er vel omtrent like vanskelig som å komme frem til hvorvidt personen Jesus har eksistert, hvem han var, hvor mange forskjellige personer som er slått sammen til èn etc. Skal man tro, så tror jeg man kommer best ut av det ved å la være å lure på slike detaljer, evt. akseptere at mange av detaljene er selvmotsigende/feilaktige. ".........................." At personen Jesus har levd hersker det vel liten tvil om, vitenskapelig. Men om han var mer enn en andre menn på den tiden, det blir en anna sak. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 At personen Jesus har levd hersker det vel liten tvil om, vitenskapelig. Men om han var mer enn en andre menn på den tiden, det blir en anna sak. "At personen Jesus har levd hersker det vel liten tvil om, vitenskapelig. " Det er selfølgelig tvil om det. Mye historisk forskning tyder på det, men samtidig kan man motargumentere for det også. Noe forskning tyder også på at det er en "sammensetning" av flere enkeltpersoner som ligger til grunn. "..........................." 0 Siter
red Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Samme prinsipp som de benyttet når de bygde kirker på hedenske religiøse steder: Viske ut spor av en annen tro. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.