Gå til innhold

Ble ikke Jesus født 24. desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Også i den gresk-ortodokse, tror det er 6. januar eller noe. Uansett feirer de påsken mye mer enn julen i Hellas, slik jeg har forstått det.

Det stemmer at den gresk-ortodokse kirken feirer påske ca en uke etter. Jul feires likevel på samme dager som i Norge. Altså 25. desember er den store Juledagen, hvis dere skjønner.

Skrevet

Det stemmer at den gresk-ortodokse kirken feirer påske ca en uke etter. Jul feires likevel på samme dager som i Norge. Altså 25. desember er den store Juledagen, hvis dere skjønner.

Men er det ikke noe som har med jul eller gaver å gjøre i starten av januar også? Skjønner det begynner å bli lenge siden jeg var nedover, hukommelsen falmer... ;-)

Filosofen1365380610
Skrevet

Også gresk-ortodoks kirke har ofte påske som ikke sammennfaller med vår påske. Vet du om jødene og de gresk-ortodokse har sammenfallende (kirkelig) kalender i så måte?

Det vet jeg ikke helt sikkert Gemini, men jeg tror ikke det er så mye sammenfall, fordi jødene har sin helt spesielle kalender.

Et PS. De greske kirkene jeg har vært inni, har gitt inntrykk av en annen slags åndelighet enn vi møter i den norske statskirken. Mer inderlighet eller hengivenhet kanskje ? De vitnet om en veldig respekt for det åndelige og sunn levemåte. Har ikke vært i en av deres gudstjenester og aner ikke hvordan de er.

Skrevet

Det vet jeg ikke helt sikkert Gemini, men jeg tror ikke det er så mye sammenfall, fordi jødene har sin helt spesielle kalender.

Et PS. De greske kirkene jeg har vært inni, har gitt inntrykk av en annen slags åndelighet enn vi møter i den norske statskirken. Mer inderlighet eller hengivenhet kanskje ? De vitnet om en veldig respekt for det åndelige og sunn levemåte. Har ikke vært i en av deres gudstjenester og aner ikke hvordan de er.

Under gudstjenesten må alle stå og presten går rundt og snakker gammelgresk og slenger et beger med røkelse over de tilstedeværende. Alle skravler med hverandre og ingen hører på presten.

Men alle kysser helgenbildet når de kommer inn, korser seg med tre fingre og tenner et lys.

Filosofen1365380610
Skrevet

Under gudstjenesten må alle stå og presten går rundt og snakker gammelgresk og slenger et beger med røkelse over de tilstedeværende. Alle skravler med hverandre og ingen hører på presten.

Men alle kysser helgenbildet når de kommer inn, korser seg med tre fingre og tenner et lys.

Uuuuuhh ! Ja, der røyk antagelsen min om greske gudstjenester !

Skrevet

Uuuuuhh ! Ja, der røyk antagelsen min om greske gudstjenester !

LOL, de er ikke særlig høytidlige. Har du ikke sett mitt store fete greske bryllup :o)

Filosofen1365380610
Skrevet

LOL, de er ikke særlig høytidlige. Har du ikke sett mitt store fete greske bryllup :o)

:-D

Da jeg skrev som jeg gjorde, var det litt med tanke på en spesiell hendelse i Hellas. Vi stod utenfor en kirke der det var gudstjeneste.

Det var _svært_ varmt. Så vi hadde tynne, korte te-skjorter, Ingen fikk komme inn med nakne skuldre eller nakne kne. Så derfor kunne vi ikke gå inn. Litt respekt måtte vi vise. Da ble ikke nysgjerrigheten tilfredstilt.*sukk*

Folk har jo ulike grenser.

Må fortelle en historie til.

Det var en midt-sommerdag i Norge da det var _fælt_ varmt. En fyr gikk med bar overkropp ute i gata. Ingen reagerte. Så gikk han inn i et varehus. Ingen reagerte. Seks måneder senere og nokså kaldt gjentok han det samme. Men inne på varehuset var det noen som ringte politiet !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...