Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har synspunkter og mulige løsninger på følgende dilemma?

Det er en kamerat av meg som er oppe i denne situasjonen.

Han har arvet et hus, og har pusset det opp. Han stortrives der og vil ikke flytte derifra.

Nå er han sammen med ei dame, og de vil gjerne flytte sammen.

Hun vil gjerne at de skal kjøpe seg en bolig sammen, som skal være deres istedet for å flytte inn i huset som er hans.

Jeg forstår godt begge to, og syntes det var et vanskelig dilemma. Jeg vet ikke hva de har bestemt seg for, hvis de i hele tatt har blitt enige.

Skrevet

Skjønner på en måte at hun ikke vil flytte inn i hans hus, men så lenge de har pratet om det på forhånd, og hun kan komme med sine ting og sette hennes preg på det, går det nok bra. Dersom han er villig til det da.

Skrevet

Skjønner på en måte at hun ikke vil flytte inn i hans hus, men så lenge de har pratet om det på forhånd, og hun kan komme med sine ting og sette hennes preg på det, går det nok bra. Dersom han er villig til det da.

Kanskje jeg var litt utydelig. Han vil at hun skal flytte inn hos han, men hun vil at de skal kjøpe noe sammen.

Skrevet

Kanskje jeg var litt utydelig. Han vil at hun skal flytte inn hos han, men hun vil at de skal kjøpe noe sammen.

Jeg skjønte det.

Men mener han at hun skal flytte inn hos han og bare bruke hans møbler, ha hans bilder på veggene, han bestemmer hvor tingene skal stå osv, eller er han villig til å bytte ut halvparten av innredningen med hennes ting, la henne bestemme fargen på stua, osv osv osv. Det var det som var mitt poeng.

Gjest begge må eie
Skrevet

Begge bør jo eie noe, som stiger i verdi og som man har uansett hvordan forholdet utvikler seg. Hvis han ikke vil at hun skal kjøpe seg inn i huset hans, og de skal bo der, må hun kjøpe noe som hun evt leier ut så lenge hun bor i hans hus. De kan begge bruke ca like mye (i kroner eller prosent av inntekt) til å øke verdien / vedlikeholde / nedbetale sin eiendom.

Og uansett bør jo hun få sette sitt preg på huset hun bor i, ved å ha med seg sine ting, male / pusse opp (for å få sin stil, selv om det er nyoppusset og ikke trenger å pusses opp), og de må sammen kjøpe noen felles ting, slik at det blir et felles hjem.

Hvis det ikke er mulig å få til, bør han heller leie ut huset sitt, og så kjøper hun / bege et sted der de kan bo sammen.

Gjest maiklive
Skrevet

Jeg skjønte det.

Men mener han at hun skal flytte inn hos han og bare bruke hans møbler, ha hans bilder på veggene, han bestemmer hvor tingene skal stå osv, eller er han villig til å bytte ut halvparten av innredningen med hennes ting, la henne bestemme fargen på stua, osv osv osv. Det var det som var mitt poeng.

Hun burdet kjøpe seg inn hos han. Jeg hadde aldri flyttet inn i et hus som var eid av bare den ene parten. Hun kan jo da forlange å få sette sitt preg på det.

Vist ikke det går så er det jo et flott forslag med å leie ut huset hans og finne noe annet i lag.

Gjest keila123
Skrevet

Materialismen rår over alle, ingen tvil om d. Det avhenger oxo om hvor sterkt knyttet man er til det materialistiske..Skulle nesten tro at det va snakk om meg og min partner..

Jeg deler hus med min partner og svigers.D går greit, så lenge noen hele tiden gir og tar..

Gjest snuupii
Skrevet

Har det nokså likt som det du skriver her.

Jeg har en leilighet jeg kjøpte for ca 3 år siden som jeg har pusset opp, gjort alt selv, snekring, maling, la fliser og tapetserte, og har fått den akkurat slik jeg vil ha den og er kanskje litt ekstra glad i den siden jeg har lagt så mye ned i den. Pluss at det er den første som "bare er min", en god følelse etter å ha stått på bar bakke etter to huskjøp i tidligere forhold.

Så traff jeg han jeg er sammen med, for ca 1 1/2 år siden. Han har eget hus som han har pusset opp og holder på med enda, og han sier også at han er veldig glad i huset siden han har gjort så mye med det.

Nå har vi lyst å flytte sammen, men ingen av oss har så veldig lyst til å selge og flytte inn til den andre. Skjønner jo godt at han ikke har så lyst å flytte fra enebolig og inn i en gammel 4-mannsbolig med dårlig isolasjon. Jeg har fått lovnad på at hvis jeg flytter til han så skal jeg selvfølgelig få sette mitt preg på huset, men når alt kommer til alt er han ikke så innstilt på å begynne med maling og tapetsering igjen, for "det er jo nettopp gjort". Jeg vil gjøre en del med det han har jobbet med og pusset opp i løpet av de siste 5 årene, og da blir han litt såret og lurer på om ingenting av det han har gjort er bra nok. Men skal det bli mitt hjem også må mye gjøres, og uansett så vil det nok alltid være "hans" hus, tror hvertfall jeg vil føle det. Derfor har jeg mest lyst til at begge skal selge og at vi begynner på ny i lag, noe han forsåvidt er enig i, det varierer litt ;o). Da kan vi pusse opp sammen og sammen bli enige om hvordan det skal være, i stedet for å diskutere hvorfor det som er ikke er "godt nok" som det er. For det kan fort bli en sår diskusjon tror jeg, hvertfall hos oss..

Skrevet

Jeg forstår godt at han ikke vil flytte fra huset. Kan hun ikke kjøpe seg inn der, da?

Skrevet

Jeg forstår godt at han ikke vil flytte fra huset. Kan hun ikke kjøpe seg inn der, da?

Jeg fikk nettopp høre at de hadde gjort det slutt med hverandre.

De ble ikke enige med andre ord. Sånn jeg forstod det så var han visst ikke helt klar for samboerskapet.

Skrevet

Jeg fikk nettopp høre at de hadde gjort det slutt med hverandre.

De ble ikke enige med andre ord. Sånn jeg forstod det så var han visst ikke helt klar for samboerskapet.

Ups. Jaja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...