Gå til innhold

Er det lov å øvelseskjøre på motorvei?

Anbefalte innlegg

Gjest Bilisten
Skrevet

I følge fasiten på teoriprøven er dette lov (på nettet), men i teoriboken står det at det ikke er lov. Hva er riktig?

Fortsetter under...

Gjest det må vel være lov da
Skrevet

Jeg kjørte på E39 fra Stavanger til Flekkefjord for ca 6 år siden da jeg hadde "landeveiskjøring".

Gjest Gjaldt for 2 år siden iallefall
Skrevet

Vi bor ved den sterkt ulykkesutsatte E18 gjennom Vestfold.

En trafikkskole hadde møte på skolen for foreldre og ungdommer da de var 16, som en forberedelse til øvelseskjøringen. Vi fikk utdelt 'L' og sladrespeil bl.a.

Kjørelæreren sa at det var lov å øvelseskjøre på motorvei, men han anbefalte at det ikke var det første vi gjorde. Det var slik han ordla seg. Men når eleven har kontroll på bilen så kan vedk øve også på motorvei. Jeg øvde selv på av- og påkjøring, speilbruk og høyere hastigheter med vår tenåring langs denne motorveien flere ganger. Kjørelærer ga underveis anbefalinger om hva som foreldrene (eller andre) kan øve på med eleven. Det er nok enkelte andre grupper i trafikken som er farligere enn disse elevene som er ekstra påpasselige.

Skrevet

Da er sikkert boka litt gammel.

Det er lov, og har vært lov i noen år. Du har lov til å øvelseskjøre overalt hvor en med vanlig sertifikat kan kjøre, men man har vel ikke lov å øvelseskjøre med tilhenger tror jeg.

Jeg er helt sikker på at det er lov ;)

Annonse

Skrevet

Det er lov.men du bør være litt erfaren så du vet hva du holder på med. Med andre ord ikke begynn å kjør på motorvei.

Skrevet

Det er lov å kjøre overalt hvor du har lov til å kjøre når du har sertifikat. Men det er ledssageren som har ansvaret for å bedømme om sjåføren er god nok til å kjøre på f.eks. en motorvei.

Dette vil si at hvis sjåføren aldri har kjørt bil før bør han først kjøre litt på gårdsplassen eller på andre steder det ikke er trafikk, før han slippes ut i trafikken. Vedkommende bør være endel trent før h*n slippes ut på en motorvei.

Det er også lov å øvelseskjøre med tilhenger, men totalvekten skal være under 750 kg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...