Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 Kjøpt på elkjop i år 2000 2 år. Men det er vel noe som heter reklamasjonsrett på varer som har en forventet levetid på mer enn 5 år. Har den tatt kvelden? 0 Siter
tiliti Skrevet 16. august 2004 Forfatter Skrevet 16. august 2004 2 år. Men det er vel noe som heter reklamasjonsrett på varer som har en forventet levetid på mer enn 5 år. Har den tatt kvelden? Såvidt jeg har skjønt det er det ingen slik rett i den gamle kjøpsloven. Og maskina er jo kjøpt før den nye "forbrukerkjøpsloven" kom. 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 Såvidt jeg har skjønt det er det ingen slik rett i den gamle kjøpsloven. Og maskina er jo kjøpt før den nye "forbrukerkjøpsloven" kom. Hva har skjedd - er den stoppa? Det kan jo være en bagatell. 0 Siter
tiliti Skrevet 16. august 2004 Forfatter Skrevet 16. august 2004 Hva har skjedd - er den stoppa? Det kan jo være en bagatell. Har fått den i gang igjen etter "småtteri" før, ved å tømme filtere og ta ut pumpen - rense pumpen, rense pumpehus og sette inn igjen.. Denne gangen sier magefølelsen at noe er alvorlig galt. "hjulet" som skal velge program går bare rundt og rundt og rundt hele tiden uten å stoppe på noe, "på"-lyset blinker i hytt og pine eller bare forsvinner helt, det hjelper ikke å velge "stopp", den fortsetter bare å snurre. Dørlåsen går av og på som den vil selv. Eneste som får den til å stoppe er å rive ut kontakten. Men om man forsøker å sette i gang et program begynner den å tappe vann, tapper litt .. stopper .. samme prosedyre/lyder på nytt, stopper et par tre ganger, så begynner den å pumpe ut og snurre uendelig med hjulet igjen. Dette startet midt i en vask.. 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 Har fått den i gang igjen etter "småtteri" før, ved å tømme filtere og ta ut pumpen - rense pumpen, rense pumpehus og sette inn igjen.. Denne gangen sier magefølelsen at noe er alvorlig galt. "hjulet" som skal velge program går bare rundt og rundt og rundt hele tiden uten å stoppe på noe, "på"-lyset blinker i hytt og pine eller bare forsvinner helt, det hjelper ikke å velge "stopp", den fortsetter bare å snurre. Dørlåsen går av og på som den vil selv. Eneste som får den til å stoppe er å rive ut kontakten. Men om man forsøker å sette i gang et program begynner den å tappe vann, tapper litt .. stopper .. samme prosedyre/lyder på nytt, stopper et par tre ganger, så begynner den å pumpe ut og snurre uendelig med hjulet igjen. Dette startet midt i en vask.. Au, virker som om gangverket har tatt kvelden. Jeg ville ha prøvd reklamasjon. 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 17. august 2004 Skrevet 17. august 2004 Har fått den i gang igjen etter "småtteri" før, ved å tømme filtere og ta ut pumpen - rense pumpen, rense pumpehus og sette inn igjen.. Denne gangen sier magefølelsen at noe er alvorlig galt. "hjulet" som skal velge program går bare rundt og rundt og rundt hele tiden uten å stoppe på noe, "på"-lyset blinker i hytt og pine eller bare forsvinner helt, det hjelper ikke å velge "stopp", den fortsetter bare å snurre. Dørlåsen går av og på som den vil selv. Eneste som får den til å stoppe er å rive ut kontakten. Men om man forsøker å sette i gang et program begynner den å tappe vann, tapper litt .. stopper .. samme prosedyre/lyder på nytt, stopper et par tre ganger, så begynner den å pumpe ut og snurre uendelig med hjulet igjen. Dette startet midt i en vask.. Var borti en maskin med samme sumtomer i dag. Her var det motorbørstene som var utslitt (skjer gjerne ganske tidlig med maskiner med høy sentrifugehastighet) Børstene kosta ca 200,- Har du en handyman kan dette gjøres på vaskerommet, tar en halvtime. 0 Siter
tiliti Skrevet 17. august 2004 Forfatter Skrevet 17. august 2004 Var borti en maskin med samme sumtomer i dag. Her var det motorbørstene som var utslitt (skjer gjerne ganske tidlig med maskiner med høy sentrifugehastighet) Børstene kosta ca 200,- Har du en handyman kan dette gjøres på vaskerommet, tar en halvtime. Akkurat hatt noen hyggelige samtaler med elkjøp, de skulle sende meg en ny kvittering fra der jeg kjøpte den, deretter skal den inn på service. Så får vi se om det går på reklamasjonen eller ei. 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 17. august 2004 Skrevet 17. august 2004 Akkurat hatt noen hyggelige samtaler med elkjøp, de skulle sende meg en ny kvittering fra der jeg kjøpte den, deretter skal den inn på service. Så får vi se om det går på reklamasjonen eller ei. Ok. Lykke til. 0 Siter
petter smart Skrevet 18. august 2004 Skrevet 18. august 2004 Garantien er kun 2 år, men du har 5 års reklamasjon, også etter kjøpsloven (som er gjeldende for varer kjøpt før 1.juli 2001). Kjøpsloven er relativt til forbrukerkjøpsloven som gjelder nå. Reklamasjonsretten gjelder ikke for slitedeler, som f.eks. lager, gummilister o.l. Er det ikke noe slikt som har røket, har du rett på reparasjon eller ny maskin dersom dette er umulig. Men forbered deg på at elkjøp vil kjempe med nebb og klør for å slippe dette (selv om det går på produsenten). Ta gjerne en utskrift av kjøptsloven, markèr de paragrafene som er relevante og ta med. Når de skjønner at du vet hvilke rettigheter du har blir de mye mer velvillige. 0 Siter
tiliti Skrevet 18. august 2004 Forfatter Skrevet 18. august 2004 Garantien er kun 2 år, men du har 5 års reklamasjon, også etter kjøpsloven (som er gjeldende for varer kjøpt før 1.juli 2001). Kjøpsloven er relativt til forbrukerkjøpsloven som gjelder nå. Reklamasjonsretten gjelder ikke for slitedeler, som f.eks. lager, gummilister o.l. Er det ikke noe slikt som har røket, har du rett på reparasjon eller ny maskin dersom dette er umulig. Men forbered deg på at elkjøp vil kjempe med nebb og klør for å slippe dette (selv om det går på produsenten). Ta gjerne en utskrift av kjøptsloven, markèr de paragrafene som er relevante og ta med. Når de skjønner at du vet hvilke rettigheter du har blir de mye mer velvillige. Trodde dette gjaldt vaskemaskinen også jeg: "En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden." http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16/publikasjon_view.pt 0 Siter
petter smart Skrevet 18. august 2004 Skrevet 18. august 2004 Trodde dette gjaldt vaskemaskinen også jeg: "En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden." http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16/publikasjon_view.pt Dette gjelder også vaskemaskiner. Men som det står så gjelder ikke 5-års fristen for slitedeler. 0 Siter
tiliti Skrevet 18. august 2004 Forfatter Skrevet 18. august 2004 Dette gjelder også vaskemaskiner. Men som det står så gjelder ikke 5-års fristen for slitedeler. Tja, jeg har overhodet ikke fått noen info av selger om at deler av vaskemaskinen ikke kunne forventes å holde lenge. 0 Siter
petter smart Skrevet 18. august 2004 Skrevet 18. august 2004 Tja, jeg har overhodet ikke fått noen info av selger om at deler av vaskemaskinen ikke kunne forventes å holde lenge. Det får vel ingen i praksis. Men det er jo logisk at f.eks. gummilistene, pakninger og slikt ikke nødvendigvis varer i 5 år. Det er ikke en feil med disse delene om de feiler før det er gått fem år. Du får vente å se hva verkstedet sier. 0 Siter
tiliti Skrevet 18. august 2004 Forfatter Skrevet 18. august 2004 Det får vel ingen i praksis. Men det er jo logisk at f.eks. gummilistene, pakninger og slikt ikke nødvendigvis varer i 5 år. Det er ikke en feil med disse delene om de feiler før det er gått fem år. Du får vente å se hva verkstedet sier. Jeg er bare en forferdelig kranglefant, men jeg skjønner poenget. Uansett tror jeg ikke dette dreier seg om en gummipakning/list e.l. Men ser det er litt forskjell i praksisen: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2217165 0 Siter
tiliti Skrevet 10. september 2004 Forfatter Skrevet 10. september 2004 Ok. Lykke til. De byttet hele motoren, gikk på garantien. Puh. 0 Siter
tiliti Skrevet 10. september 2004 Forfatter Skrevet 10. september 2004 Ok. Lykke til. .. eller reklamasjonen da.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.