Gå til innhold

Hvor kan han jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev for litt siden om min forlovede som skal komme til Norge og bo sammen med meg.

Han har jobbet som byggningsarbeider hele sitt arbeidsliv (siden han var 13) og har ingen særlig utdannelse. Det er litt annerledes i Hellas ang. slike ting, enn det er her i Norge. I Hellas trenger man sjelden noe som helst utdannelse for å ta en "vanlig" jobb. Men som sagt er det her i Norge en selvfølge at man har en forholdsvis grei utdannse for å søke jobber i det hele tatt. Jeg vet jeg ordlegger meg veldig dårlig til tider, men håper dere forstod poenget.

Jeg vet det er veldig vanskelig å finne en jobb til han, dog broren hans hadde ingen problemer siden han hadde så mange kontakter her fra før som tilbød han jobb med en gang.

Forloveden min har erfaring fra byggningsarbeid og generell serverings og restaurant-arbeid.

Er det noen steder jeg kan henvende meg for å hjelpe han?

Med vennlig hilsen,

Skrevet

Glemte å legge til at han er ikke kresen, og kan ta til takke med alle slags jobber.

Skrevet

Nå er etter sigende bygningsarbeidere noe av det man trenger mest av fremover, og et av de yrkene man som regel fremdeles ikke trenger utdanning til (de fleste arbeidsgivere er sjeleglad de finner noen med erfaring).

Aetat kan nok være en bra start :)

Skrevet

Nå er etter sigende bygningsarbeidere noe av det man trenger mest av fremover, og et av de yrkene man som regel fremdeles ikke trenger utdanning til (de fleste arbeidsgivere er sjeleglad de finner noen med erfaring).

Aetat kan nok være en bra start :)

Ja, jeg vet at man trenger byggningsarbeidere har til lands, men det er vel ikke mange som ansetter utlendinger uten relativ utdannelse? Min forlovede er veldig flink, han kan gjøre absolutt alt innenfor arbeidet sitt og har blant annet bygget et hus helt alene. Men så var det altså denne utdannslsen som er så viktig her til lands da.

mil1365380270
Skrevet

Glemte å legge til at han er ikke kresen, og kan ta til takke med alle slags jobber.

Aetat? Mange som forlanger at man skal snakke norsk. Du kan jo også henvende deg til alle disse firmaene som tilbyr arbeidskraft? Eller ta direkte kontakt med firmaer, entreprenører?

Spør på de greske restaurantene, kanskje det er sjanse for å få noe der?

Kommer dessverre ikke på noe annet nå :-)

Skrevet

Aetat? Mange som forlanger at man skal snakke norsk. Du kan jo også henvende deg til alle disse firmaene som tilbyr arbeidskraft? Eller ta direkte kontakt med firmaer, entreprenører?

Spør på de greske restaurantene, kanskje det er sjanse for å få noe der?

Kommer dessverre ikke på noe annet nå :-)

Takk for alle svar. Broren hans arbeidet på en gresk resturant da han bodde her et år, så kanskje jeg også kan spørre der.

Skrevet

Ja, jeg vet at man trenger byggningsarbeidere har til lands, men det er vel ikke mange som ansetter utlendinger uten relativ utdannelse? Min forlovede er veldig flink, han kan gjøre absolutt alt innenfor arbeidet sitt og har blant annet bygget et hus helt alene. Men så var det altså denne utdannslsen som er så viktig her til lands da.

Tja, mange firmaer der jeg kommer fra har 50/50 utlendinger/nordmenn. Utlendinger er generelt sett kjent for å være bedre arbeidere - klager mindre og jobber mer (effektivt).

De er jo allerede vant med å importere dem for å jobbe, så de må vel kunne ansette noen som bor her også. Selv om kanskje lønnen blir litt høyere.

Aetat kan ev. hjelpe med arbeidsmarkedstiltak, så forhør deg med dem.

mil1365380270
Skrevet

Han trenger ikke utdannelse, han kan til og med være så heldig at firmaet han blir ansatt i, hjelper han med fagbrev.

mil1365380270
Skrevet

Takk for alle svar. Broren hans arbeidet på en gresk resturant da han bodde her et år, så kanskje jeg også kan spørre der.

Lurt :-) Men hvis han får seg arbeid innen bygg, er det kanskje større muligheter til å avansere i fremtiden?

Han burde melde seg på kurs, hvis han ikke snakker norsk. Bare det at han har tenkt til å lære, kommer til å gi et godt inntrykk på evt. arbeidsgivere. Da kan han komme tilbake når han er ferdig, om de ikke vil ha han akkurat nå :-)

Skrevet

Lurt :-) Men hvis han får seg arbeid innen bygg, er det kanskje større muligheter til å avansere i fremtiden?

Han burde melde seg på kurs, hvis han ikke snakker norsk. Bare det at han har tenkt til å lære, kommer til å gi et godt inntrykk på evt. arbeidsgivere. Da kan han komme tilbake når han er ferdig, om de ikke vil ha han akkurat nå :-)

Skal jeg bare ringe og spørre de forskjellige firmaene da kanskje? Det er jo bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Kan man kanskje legge inn en annonse på internett hvor det står forklart hvor han kommer fra, har jobbet med osv, men ikke har utdannelse?

mil1365380270
Skrevet

Skal jeg bare ringe og spørre de forskjellige firmaene da kanskje? Det er jo bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Kan man kanskje legge inn en annonse på internett hvor det står forklart hvor han kommer fra, har jobbet med osv, men ikke har utdannelse?

Ring og spør, eller møt opp. Sett opp en liten CV, gjerne med bilde. (Det er tillittvekkende.) Da husker du hva du skal si, og kanskje vil de beholde den også.

Det beste er selvfølgelig at han er med selv, men det går an å si når han kommer, og spørre om han kan ta kontakt med de da. Da finner du ut om de over hodet er interessert.

Internettannonse går nok, men tror han kanskje får mest henvendelser fra private som vil ha billig svart arbeidskraft. Prøv?

Smartest å gå gjennom bekjentskaper, kjenner du ingen?

Skrevet

Ring og spør, eller møt opp. Sett opp en liten CV, gjerne med bilde. (Det er tillittvekkende.) Da husker du hva du skal si, og kanskje vil de beholde den også.

Det beste er selvfølgelig at han er med selv, men det går an å si når han kommer, og spørre om han kan ta kontakt med de da. Da finner du ut om de over hodet er interessert.

Internettannonse går nok, men tror han kanskje får mest henvendelser fra private som vil ha billig svart arbeidskraft. Prøv?

Smartest å gå gjennom bekjentskaper, kjenner du ingen?

Jeg kjenner dessverre ingen private som driver med bygningsarbeid i Norge.Vet du om et sted man kan henvende seg?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Mannen min jobber en del som bygningsarbeider. Han har kun ett år på snekkerlinje, altså ikke fullført utdannelse innen dette. Det hjelper nok med praksis og erfaring, skal du se. Men for all del: Pass på at han kan dokumentere det han har jobbet med!

Skrevet

Mannen min jobber en del som bygningsarbeider. Han har kun ett år på snekkerlinje, altså ikke fullført utdannelse innen dette. Det hjelper nok med praksis og erfaring, skal du se. Men for all del: Pass på at han kan dokumentere det han har jobbet med!

Dokumentasjon hadde jeg glemt. Uff, bra du minnet meg på det.

mil1365380270
Skrevet

Jeg kjenner dessverre ingen private som driver med bygningsarbeid i Norge.Vet du om et sted man kan henvende seg?

Nei :-(

Men pusher det med norsken, selv om du ikke har sagt noe om det :-) Har en kompis som ikke snakker norsk (engelsk veldig bra). Han har samme erfaring som kjæresten din, og vi tenkte det ville gå an for han å få seg jobb i bygningsbransjen. Var i utgangspunktet villig til hva som helst han også.

Men nei, det var ikke lett. De andre snakker ikke så bra engelsk, at man kan jobbe effektivt sammen. De fleste går jo ikke rundt og snakker bygningsteknisk engelsk til daglig :-)

Skrevet

Nei :-(

Men pusher det med norsken, selv om du ikke har sagt noe om det :-) Har en kompis som ikke snakker norsk (engelsk veldig bra). Han har samme erfaring som kjæresten din, og vi tenkte det ville gå an for han å få seg jobb i bygningsbransjen. Var i utgangspunktet villig til hva som helst han også.

Men nei, det var ikke lett. De andre snakker ikke så bra engelsk, at man kan jobbe effektivt sammen. De fleste går jo ikke rundt og snakker bygningsteknisk engelsk til daglig :-)

Hehe nei :-) "Give me that think over there with the thing on please.."

mil1365380270
Skrevet

Hehe nei :-) "Give me that think over there with the thing on please.."

;-) akkurat! Men vi tenkte de største konkurrentene hans ville være engelsktalende polakker. Men de har gått på norskkurs, så da var han uaktuell, gitt. Går på kurs nå, da, så det ordner seg vel.

Skrevet

;-) akkurat! Men vi tenkte de største konkurrentene hans ville være engelsktalende polakker. Men de har gått på norskkurs, så da var han uaktuell, gitt. Går på kurs nå, da, så det ordner seg vel.

Er det dyrt med norskkurs? Beste kurset er vel det du lærer deg ved å oppholde deg sammen med folk som snakker språket til vanlig.

mil1365380270
Skrevet

Er det dyrt med norskkurs? Beste kurset er vel det du lærer deg ved å oppholde deg sammen med folk som snakker språket til vanlig.

Tror du lærer dobbelt så fort, da ja. Men man må jo kunne lese litt, greit å få med seg hva som står i avisen o.s.v.

Se hva kommunale kurs koster, eller kanskje han kan få gjennom arbeidskontoret, eller noe?

Uten norsk er det helt umulig, hjelper ikke hvor grei man er. Kjenner en annen i et helt annet yrke, med høy utdannelse, relevant erfaring o.s.v, men uten norsk, hjelper det ikke. Han må være i stand til å snakke i telefonen med en som ikke snakker engelsk.

Gjest uten signatur
Skrevet

Be han skaffe seg attester som viser hva han har jobbet med i Hellas og hvor lenge! VEd hjelp av disse papirene får han nok jobb innenfor det samme her i Norge. Erfaring teller vel det også, ikke bare utdannelse. Hører ofte at det er vanskelig å få jobb for nyutdanna, siden arbeidsgiver etterspør folk med erfaringn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...