Gå til innhold

Boligtrøbbel!!

Anbefalte innlegg

Gjest JMR1980
Skrevet

Nå sliter jeg virkelig her på Lillehammer. Det har seg slik at jeg søkte på flere høyskoler rundt om i Norge og fikk tilslag på Lillehammer. Siden jeg ikke visste hvor jeg skulle havne hen hadde jeg heller ikke søkt på studenthybler i frykt for å komme opp i trøbbel med at jeg kanskje måtte betale for et sted jeg ikke bodde på en gang. Da jeg fikk vite at jeg kom inn søkte jeg på studenthybler men da var alt opptatt. Så prøvde jeg meg på det private markedet men det var det samme der. Men så fikk jeg tilbud om en hybel på Gjøvik. Jeg tok det men ser nå at det blir skikkelig vanskelig å fullføre dette studiet (psykologi). Det er nesten 57km inn til Lillehammer med buss (tar ca.45 min.). Dette har blant annet ført til at jeg ikke har fått vært med på noe av det sosiale siden de arrangementene slutter klokka 23:00 og utover og det går ingen busser fra Lillehammer inn til Gjøvk etter 19:00. Det er skikkelig surt fordi jeg ser det slik at jeg kommer til å bli gående alene mens de andre har blitt kjent med hverandre.

En jeg jeg kjenner dro tilbake til Oslo allerede idag siden han ikke fant noe steder å bo på. Jeg vurderer nå å gjøre det samme. Dette er så surt siden jeg hadde gledet meg så lenge til å starte på nytt på dette stedet og komme meg bort fra det gamle. Dette også for min utvikling. Har jo slitt med mye i livet (er 24) så dette skulle være et vendepunkt for min del. Men det virker som jeg har forbannelse over meg siden ingenting går bra. Nå er det ikke bare jeg som er i denne situasjonen, det er flere enn 50 som ikke har et sted å bo på. De bor enten i hytter eller vandrerhjem, men det blir jo svindyrt i lengden.

Jeg vet også det at i starten støter man på problemer og man må stå på. Men dette ser så mørkt ut. Jeg er satt opp på venteliste angående hybel men det er jo ikke sikkert at det vil bli noe ledig i den nærmeste tiden som kommer.

Nå skjønner jeg ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre videre. Siden jeg mistet bussen idag så har jeg vært på hybelen min hele dagen. Har tenkt mye men kommer ikke fram. Føler at tiden rømmer fra meg og alt det jeg jobbet meg gjennom med psykologen, liksom svinner hen. Kanskje er dette en midlertidig følelse.

...................

Gjest been there
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å fortsette studiene på Lillehammer. Vær med på så mye du kan av det sosiale. Snakk med medstudenter i pausen osv, kanskje du kan overnatte hos en av disse hvis det er spesielle arrangementer du vil være med på og som ikke går mht reisevei. Fortsett å søke etter ny hybel på studiestedet.

Tre kvarter reisevei er jo ikke katastrofe, smør f.eks tre matpakker hver morgen, så har du til frokost på bussen, lunsj på skolen og en matpakke på bussen hjem (eller på skolen før du går ut med nye venner). Du kan ikke regne med å komme deg hjemmom etter skolen og før dere skal gå ut, så du får undersøke mulighetene for dusj på skolen, skap du kan ha litt toalettsaker og skift i, og som sagt matpakker du kan spise på lesesalen når de andre er hjemom.

De fleste studenter har opplved en slik periode, det er en del av gamet. neste år er du en av veteranene, som har den mest sentrale hybelen og som har vorspiel hos deg..

Gjest JMR1980
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å fortsette studiene på Lillehammer. Vær med på så mye du kan av det sosiale. Snakk med medstudenter i pausen osv, kanskje du kan overnatte hos en av disse hvis det er spesielle arrangementer du vil være med på og som ikke går mht reisevei. Fortsett å søke etter ny hybel på studiestedet.

Tre kvarter reisevei er jo ikke katastrofe, smør f.eks tre matpakker hver morgen, så har du til frokost på bussen, lunsj på skolen og en matpakke på bussen hjem (eller på skolen før du går ut med nye venner). Du kan ikke regne med å komme deg hjemmom etter skolen og før dere skal gå ut, så du får undersøke mulighetene for dusj på skolen, skap du kan ha litt toalettsaker og skift i, og som sagt matpakker du kan spise på lesesalen når de andre er hjemom.

De fleste studenter har opplved en slik periode, det er en del av gamet. neste år er du en av veteranene, som har den mest sentrale hybelen og som har vorspiel hos deg..

Nettopp det sosiale er et stort problem. Disse arrangementene varer til langt på natt og min siste buss går kl.19:00. Videre kjenner jeg ingen godt nok til å kunne bare spørre om jeg kan overnatte hos dem. Bedre blir det vel ikke når jeg er mørk i tillegg og det er en del rasisme her på stedet.

Gjest Ikke gi opp.
Skrevet

Ikke gi deg enda.Stå på ring rundt på alt av annonser. Forhør deg med studiekamerater,heng opp en haug av lapper overalt.

Plutselig så ordner det seg skal du se.

Litt tidligere i dag,så alt veldig mørkt ut for meg også. Trodde nesten jeg var nødt til å slutte jobben,pga mangel på barnehageplass.

Har jobba livet av meg. Så plutselig fikk jeg napp,og alt ordnet seg i siste liten.

Gjest petrusa
Skrevet

Jeg skjønner det kan være vanskelig, men så vanskelig kan det vel ikke være? Jeg har søkt ca 1 min på www.zett.no og har funnet flere hybler til ca 3000 kr i husleie på Lillehammer. Vet ikke hvor sentralt det er i forhold til skolen din osv, men det er i hvert fall i Lillehammer og ikke Gjøvik! Det er vel en ok pris så det er bare å søke å se hva du finner!

Noen sider å søke på:

http://www.zett.no

http://www.finn.no

http://www.annonse.no

http://www.rubrikk.no

http://sopp.hig.no/lillehammer/index.html

Dessuten kan du få napp ved å kikke i den lokale avisen. Mange boligannonser der kan jeg tenke meg!

Lykke til :)

Gjest Prøv å se løsninger, ikke problemer..
Skrevet

Når det er så mange som ikke har plass å bo, hva med å prøve å få flere med og leie en større leilighet eller hus? Heng opp lapper og spør rundt om noen andre kan tenke seg å være med på det, ikke gi opp med en gang.

Skrevet

Sånne ting ordner seg alltid til slutt - bare du står på litt aktivt!

Jeg har studert og bodd mange forskjellige steder, og det har bestandig ordnet seg. Noen ganger

umiddelbart, andre ganger etter et par måneder.

Ofte kan det lønne seg å gå sammen med flere andre og finne en enebolig eller stor leilighet som kan deles (Bonus: Ved å bo sammen med andre, blir du i tillegg fortere kjent i miljøet).

Heng opp lapper på skolen, samskipnaden, i butikker o.l. Sjekk med alle boligsteder på nettet, og følg med i lokalavisa.

Snakk med medstudenter på skolen og i kantina, hør om noen vet om en hybel eller et ekstra rom i et bofellesskap.

Det er ALLTID bevegelse i leiemarkedet. Du må bare holde ut og ta initiativ.

Gjest JMR1980
Skrevet

Jeg skjønner det kan være vanskelig, men så vanskelig kan det vel ikke være? Jeg har søkt ca 1 min på www.zett.no og har funnet flere hybler til ca 3000 kr i husleie på Lillehammer. Vet ikke hvor sentralt det er i forhold til skolen din osv, men det er i hvert fall i Lillehammer og ikke Gjøvik! Det er vel en ok pris så det er bare å søke å se hva du finner!

Noen sider å søke på:

http://www.zett.no

http://www.finn.no

http://www.annonse.no

http://www.rubrikk.no

http://sopp.hig.no/lillehammer/index.html

Dessuten kan du få napp ved å kikke i den lokale avisen. Mange boligannonser der kan jeg tenke meg!

Lykke til :)

Takk for hjelpen. Problemet er det at de du fikk fram på www.gd.no, den siden er ikke oppdatert. Dvs. at hvis man går på "Flere søkemuligheter" og krysser av på "dagens" så kommer ingenting fram. Det er det ene men de du fikk fram er utleide. Jeg ringte dem selv men de var opptatte alle sammen.

Skrevet

Nettopp det sosiale er et stort problem. Disse arrangementene varer til langt på natt og min siste buss går kl.19:00. Videre kjenner jeg ingen godt nok til å kunne bare spørre om jeg kan overnatte hos dem. Bedre blir det vel ikke når jeg er mørk i tillegg og det er en del rasisme her på stedet.

Hold ut, dersom du er med på det du kan, så blir du kjent med folk. Da kan du nok etter hvert låne en sofa å sove på innimellom. :-)

Og plutselig blir det en hybel/leilighet ledig. Eller som andre her forslår noen du kan bo sammen med i kollektiv.

Skrevet

Telt og/eller campingvogn (kan som regel få sette den opp på en av skolens parkeringsplasser) har vært brukt som løsninger i desperate tider.

Merkelig at ikke skolen åpner opp et rom til de studentene som ikke har noe sted å bo, det er en vanlig løsning.

Gjest Ikke gi opp.
Skrevet

Prøv og heng opp lapper på skolen også. Kanskje noen leier en leilighet med for høy husleie som de kunne tenke seg å dele.

Verdt et forsøk.

Skrevet

Takk for hjelpen. Problemet er det at de du fikk fram på www.gd.no, den siden er ikke oppdatert. Dvs. at hvis man går på "Flere søkemuligheter" og krysser av på "dagens" så kommer ingenting fram. Det er det ene men de du fikk fram er utleide. Jeg ringte dem selv men de var opptatte alle sammen.

Sett inn annonser selv, og heng opp lapper i butikker o.l.

Gjest petrusa
Skrevet

Søk i hvert fall på zett.. virka som det var en del der når jeg søkte! mulig de var gamle, det så jeg ikke etter, men er jo bare å ringe rundt å høre. verste som kan skje er at du får et nei.. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Har selv studert på Lillehammer, det ordner seg nok med hybel. Sett deg opp på venteliste ved SOPP, heng opp plakater på høyskolen, må du på sosiale aktiviteter hver natt? Hvis det bare er av og til, kan du jo leie et rom på vandrehjem hvis du ikke tør å spørre om å få overnatte hos noen.

Flytta fra Lillehammer i sommer og har aldri oppfatta at det er boligmangel. Sett inn annonse selv i GD.

Rasisme har jeg heller ikke merka noe til, i allefall ikke på HiL.

Ikke slutt på HiL, det er kjempekoselig der. Sitter nå på UiB og savner HiL som bare pokker...

Gjest lusketusk
Skrevet

Som ny student skal du prioriteres hos Sopp. Har du en legeerklæring på at du sliter litt sosialt/psykisk så bør du legge ved den i søknaden slik at du prioriteres høyere.

Se I GD papirutgaven. De har den på biblioteket.

SOPP får også mange henvendelser fra private som leier ut.

Se etter lapper rundt omkring.

Dere som er uten bolig kan slå dere sammen og forsøke å finne en stor leilighet eller et hus med flere soverom.

Se etter lapper på oppslagstavlene på skolen og på kjøpesenteret etc.

Skrevet

Hvis du kan gi meg e-mail adressa di så skal jeg sjekke litt ang. hybel og svare deg på mail. Har venner på Lillehammer.

Gjest JMR1980
Skrevet

Hvis du kan gi meg e-mail adressa di så skal jeg sjekke litt ang. hybel og svare deg på mail. Har venner på Lillehammer.

Hei du

Takk for at du tar deg bryet med dette. E-posten min er [email protected]

Håper at det ordner seg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...