Gå til innhold

Kontrakt - fast jobb - lover og regler

Anbefalte innlegg

Gjest for t'øyeblikket
Skrevet

Har jobbet på en arbeidsplass i 4 år nå. 2 av årene som lærling, og disse to årene gjelder som kun 1 år ved utregning av ansennitet. Etter lærlingkontrakten gikk ut fikk jeg arbeidskontrakt for et år, og da den gikk ut fikk jeg ny kontrakt for enda et år. Den siste kontrakten gikk ut 1.august i år.

Alle på arbeidsplassen vet at jeg fortsatt har jobben, og skal ha det i et år til, men vi har fortsatt ikke skrevet kontrakt. Jeg har spurt om det ved to anledninger, men siden det har vært ferietider har det bare blitt borte.

Så er det en som forteller meg at hvis jeg jobber 1 mnd uten kontrakt er de nødt til å gi meg fast jobb. Fikk ikke spurt noe mer rundt det akkurat der og da. Er det noen som vet om det er sånn, og kanskje vet hvilken lov dette står i? Eller er det sånn som er tariff-festet?

Er det i så fall fordi jeg har jobba der i flere år, eller gjelder dette for enhver jobb hvor man jobber uten kontrakt i 1 mnd?

Gjest Pricilla
Skrevet

Det stemmer ikke. Har selv vært lærling i to år. Hvis kontrakten din har gått ut, og du ikke får ny så jobber du egentlig ikke der, og de kan sparke deg på dagen. Du har ingen rettigheter uten kontrakt. Tenk på alle de som ikke får arbeidskontrakt da, og ikke maser om det - og plutselig får de fyken. De har ingenting de skulla ha sagt.

Ferieavvikling er ingen unnskyldning på ikke få arbeidskontrakt. Det du har hørt om en mnd. er at arb.kontrakt skal foreligge etter senest en mnd. etter du begynte i jobben. men når det er forlengelse burde de fikse dette med en gang.

Sjekk AML: http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-014.html#55A

Jeg har vært lærlig i to år, men får ikke ett års annisitet av det.. Hvorfor gjør du det? Er det tarifffesta? I vår tariff er det ikke det.. Hvilken avtale har dere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...