Gå til innhold

Bil - utgifter

Gjest Snart ny bilist

Anbefalte innlegg

Gjest Snart ny bilist
Skrevet

Hva har dere i utgifter på bilen i mnd.?

Hva må jeg regne med å betale i forsikring på bilen? Jeg er 23 år og driver og tar lappen nå.

Skal kjøpe bruktbil.

Hva bør ejg passe på når jeg kjøper bil, så utgiftene ikke blir for store?

Hva er faste utgifter på bilen, bortsett fra bensin og forsikring?

Alle sier det er så dyrt å eie bil. Derfor lurer jeg på hva som egentlig koster, og hvor mye det koster.

mil1365380270
Skrevet

Stor forskjell på forsiktringsprisene mellom selskapene. Aircondition og alarm kan du få billigere forsikring av. Stor motor er fordyrende.

Spør og grav om hva som gjør det billigere, ring alle. Gjør det før du bestemmer deg for bil.

Veiavgift.

Dekk.

Service/reparasjoner.

Verditap.

Skrevet

Hei,

Bortsett fra drivstoff og vedlikehold (som selvsagt er svært variabelt) er faste avgifter forsikring og veiavgift (2755 kr). Annenhvert år må bilen også til EU-kontroll, og det koster ca 500 kr, pluss evt. reparasjoner.

Du kan få tre typer forsikring: ansvars (som betaler "de andre"), "tyveri, brann og ansvar", samt "kasko" (den dyreste, som også betaler din bil hvis du er skyldig i ulykken).

Det beste for deg er å kjøpe en billig eldre bil, slik at du unngår å måtte ha kasko-forsikring til du har opptjent rabatt hos forsikringsselskapene.

Kjøp en eldre bil (f. eks. VW, Audi, Toyota) som nylig har vært til EU kontroll (selv om det IKKE er noen garanti at den er OK).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Blant annet har både biltype og motoreffekt/størrelse en del å si. Hold deg unna typiske ungdomsbiler - disse er dyre å forsikre, spesiellt for noen som er såpass ung som deg. Kjøp en streit, eldre bil - d.v.s ikke f.eks BMW 320i :-)

".........................."

Bente831365380491
Skrevet

Forsikringen blir billigere hvis du velger en diesel-bil.

Skrevet

Er ikke alltid så mange interessante eldre dieselbiler for en 23-åring :-)

Skrevet

Hvor mye bilen kommer til å koste deg er vanskelig å si. Kommer an på om du må ta opp lån, om det blir mye reparasjoner osv.

Du bør absolutt sjekke forsikringsprisen på bilen før du kjøper. Jeg fant en kjapp kjekk "liten" bil da jeg skaulle bytte sist, og heldigvis sjekket jeg forsikringen før jeg vurderte det noe mer.

Faste utgifter er årsavgift på 2700 og ett eller annet, EU kontroll 2.hvert år på ca 500 pluss evt reparasjoner. Sett for guds skyld ikke bilen til kontroll på bilverksted. Gå til Biltilsynet, NAF eller andre uavhengige. Bilen må også ha olje og div filter, bremseklosser, dekk ++ med jevne mellomrom. Ikke alt for dyrt med oljeskift om du tar det selv, men det blir fort dyrt om du skal sette den på verksted.

Det er også lurt å sjekke delepriser før du kjøper bil.

Skrevet

Blant annet har både biltype og motoreffekt/størrelse en del å si. Hold deg unna typiske ungdomsbiler - disse er dyre å forsikre, spesiellt for noen som er såpass ung som deg. Kjøp en streit, eldre bil - d.v.s ikke f.eks BMW 320i :-)

320i er langt fra det verste. 325i derimot, grøss!

Skrevet

Stor forskjell på forsiktringsprisene mellom selskapene. Aircondition og alarm kan du få billigere forsikring av. Stor motor er fordyrende.

Spør og grav om hva som gjør det billigere, ring alle. Gjør det før du bestemmer deg for bil.

Veiavgift.

Dekk.

Service/reparasjoner.

Verditap.

Det er langt fra alltid bilen blir dyrere med stor motor. Det går mye på ulykkesstatistikker, og bilene med størst motor er ofte ganske dyre og dermed ikke så mye representert.

For eksempel er en BMW 530dAT mer enn 1000 kroner billigere å forsikre enn en 520iAT. 525 TDSA er også billigere enn 520

Skrevet

320i er langt fra det verste. 325i derimot, grøss!

Joda. Men når jeg var i 18-års alderen så var den veldig populær blant rånerne :-)

Skrevet

Det er langt fra alltid bilen blir dyrere med stor motor. Det går mye på ulykkesstatistikker, og bilene med størst motor er ofte ganske dyre og dermed ikke så mye representert.

For eksempel er en BMW 530dAT mer enn 1000 kroner billigere å forsikre enn en 520iAT. 525 TDSA er også billigere enn 520

Selfølgelig henger det sammen. Men populær bil (gjerne ungdomsbil) og kraftig motor (mange hester) er en uhyggelig kombinasjon, økonomisk sett. Husker Vesta skulle ha 70.000,- i ansvarsforsikring for en Golf GTi fra tidlig 80-tall, med en fører på 18. Ganske tydelig hint om at "denne bilen er vi ikke interessert i å forsikre for deg".

"............................"

Bente831365380491
Skrevet

Er ikke alltid så mange interessante eldre dieselbiler for en 23-åring :-)

Tja...vet ikke jeg. Vi har dieselbil. BMW 325 tds touring. Jeg er 21 og typen 23. Nå er denne av litt nyere modell da, men likevel...Kan sikkert finne en som er diesel som er eldre uansett....

mil1365380270
Skrevet

Ja, ulykke og tyveri. Noen jeg har sett på, har i alle fall kommet dårlig ut, men da har det ikke vært så vanlige biler kanskje, og attraktive for biltyver :-(

Gjest snart bilist
Skrevet

Vil ikke ha dieselbil. bensinen koster mer, og den forurenser mer.. har egentlig lyst på el-bil. Men skal jeg på hytta da tar det en helg bare å komme frem. : )

Gjest snart ny bilist
Skrevet

Selfølgelig henger det sammen. Men populær bil (gjerne ungdomsbil) og kraftig motor (mange hester) er en uhyggelig kombinasjon, økonomisk sett. Husker Vesta skulle ha 70.000,- i ansvarsforsikring for en Golf GTi fra tidlig 80-tall, med en fører på 18. Ganske tydelig hint om at "denne bilen er vi ikke interessert i å forsikre for deg".

"............................"

jeg er ikke så nøye med om bilen er kul eller ikke, jeg vil bare komme meg fra A til B uten motorstopp, eller at bremsene svikter jeg! ; ) Vil helst ha en liten kjerring-bil som er enkel å parkere og kjøre. Bare bilen er i god stand til å være bruktbil, så spiller resten liten rolle egentlig. Men må være plass til litt baggasje og to personer bak. Og så må den være villig å forsikre. Hvordan merke burde jeg se etter da?

mil1365380270
Skrevet

jeg er ikke så nøye med om bilen er kul eller ikke, jeg vil bare komme meg fra A til B uten motorstopp, eller at bremsene svikter jeg! ; ) Vil helst ha en liten kjerring-bil som er enkel å parkere og kjøre. Bare bilen er i god stand til å være bruktbil, så spiller resten liten rolle egentlig. Men må være plass til litt baggasje og to personer bak. Og så må den være villig å forsikre. Hvordan merke burde jeg se etter da?

Toyota Corolla.

Skrevet

Toyota Corolla.

Det tror jeg er et godt valg med de kriteriene h*n legger til grunn.

Hadde en Corolla SI for mange år siden, og det var en bra bil som var rimelig i drift.

Dog tror jeg bruksbilprisen er ganske høy - nettopp fordi det er en så driftssikker og "praktisk" småbil?

Kan uansett anbefales ut ifra de kriteriene som er gitt.

Selv har jeg etterhvert satt litt mer krav til motorkraft, kjøreegenskaper, plass, utstyr og komfort - og nå kjører jeg siste typen A4 avant med mye "morsomt" både under panseret og i cupeen.

Kan anbefales sterkt:-)

mil1365380270
Skrevet

Det tror jeg er et godt valg med de kriteriene h*n legger til grunn.

Hadde en Corolla SI for mange år siden, og det var en bra bil som var rimelig i drift.

Dog tror jeg bruksbilprisen er ganske høy - nettopp fordi det er en så driftssikker og "praktisk" småbil?

Kan uansett anbefales ut ifra de kriteriene som er gitt.

Selv har jeg etterhvert satt litt mer krav til motorkraft, kjøreegenskaper, plass, utstyr og komfort - og nå kjører jeg siste typen A4 avant med mye "morsomt" både under panseret og i cupeen.

Kan anbefales sterkt:-)

Prisen på brukt-Toyota har gått opp, men du får et enkelt bilhold. Billig forsikring også.

Jeg heller mer mot din oppfatning, derfor kjører jeg nå en gammel bil, i påvente av at økonomien skal ta seg noe opp i husholdningen. Burde vel ikke si det i den tråden her, men jeg gidder ikke kjøpe Corolla, kjører heller den gamle opelen ;-)

Når vi får litt bedre råd, da skal jeg ha bil, da! :-)

Skrevet

Prisen på brukt-Toyota har gått opp, men du får et enkelt bilhold. Billig forsikring også.

Jeg heller mer mot din oppfatning, derfor kjører jeg nå en gammel bil, i påvente av at økonomien skal ta seg noe opp i husholdningen. Burde vel ikke si det i den tråden her, men jeg gidder ikke kjøpe Corolla, kjører heller den gamle opelen ;-)

Når vi får litt bedre råd, da skal jeg ha bil, da! :-)

he-he....slik var det vi tenkte også.

Hadde en litt eldre A6 med grønne skilt frem til i våres.

Byttet den "endelig" inn i en ett år gammel A4 med mye utstyr og motor. Ikke minst har det vært meget godt å endelig få en bil med air condition - spesielt de siste uker!

Kjøregleden er stor for tiden:-)

mil1365380270
Skrevet

he-he....slik var det vi tenkte også.

Hadde en litt eldre A6 med grønne skilt frem til i våres.

Byttet den "endelig" inn i en ett år gammel A4 med mye utstyr og motor. Ikke minst har det vært meget godt å endelig få en bil med air condition - spesielt de siste uker!

Kjøregleden er stor for tiden:-)

Åh, ja, gleder meg til det blir artig å kjøre bil igjen :-)

A4 er en fin bil! Men A6en var vel ikke så verst den heller, antar den hadde litt motor, siden det var varebil? Men det er litt mange av de, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...