Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Goliath

23

• Prozak

23

• favn

21

Mest aktive i denne tråden

Jeg er en annen
Skrevet

Å avlive et dyr for å spise det gir kanskje litt mer mening enn å avlive det fordi en uansvarlig eier har forlat det, men i prisnippet er det ikke store forskjellen.

Men hva så? I vår kultur verdsetter vi katter høyere enn mange andre arter, slike ting er jo ikke basert på blind rasjonalitet.

Det typiske rasjonelle argumentet er jo at en art har mer verdi jo mer intelligent den er, og gjennom dette rettferdiggjør man også at mennesket utnytter andre arter. Enkelte mennesker med svære hjerneskader har en intelligens under kattenivå, likevel tar vi i vår kultur vare på dem.

Er ikke det noe vi bare skal være glade for?

Skrevet

Å avlive et dyr for å spise det gir kanskje litt mer mening enn å avlive det fordi en uansvarlig eier har forlat det, men i prisnippet er det ikke store forskjellen.

Men hva så? I vår kultur verdsetter vi katter høyere enn mange andre arter, slike ting er jo ikke basert på blind rasjonalitet.

Det typiske rasjonelle argumentet er jo at en art har mer verdi jo mer intelligent den er, og gjennom dette rettferdiggjør man også at mennesket utnytter andre arter. Enkelte mennesker med svære hjerneskader har en intelligens under kattenivå, likevel tar vi i vår kultur vare på dem.

Hei,

Men griser er jo mer intelligente enn katter. (Griser skal visstnok faktisk være ganske så intelligente.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Men griser er jo mer intelligente enn katter. (Griser skal visstnok faktisk være ganske så intelligente.)

Med vennlig hilsen

Høh. Mer intelligente enn katter! Det tror jeg nå ikke noe på...

Jeg er en annen
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Ja, ut fra det tradisjonelle rasjonalistiske ståstedet er altså grisene mer verd enn katter, eller mennesker med kraftige hjerneskader om du vil, men mitt poeng er jo nettopp at man skal være glade for at folk ikke er så rasjonelle, og at hvilke arter som tillegges verdi er relativt til kulturen, og noe man bør respektere (jmf. den hellige kua i India osv.).

Ut fra en rent rasjonell har du selvsagt rett, men so what? Folk tenker ikke slik.

Skrevet

Høh. Mer intelligente enn katter! Det tror jeg nå ikke noe på...

griser er mer intelligente enn hunder. Og de er faktisk veldig renslige dyr, i motsetning til hva de fleste tror...

Og de er etter min mening like mye verdt som et hvilket som helst annet dyr. Jeg ville ikke spist en gris mer enn jeg ville spist en katt.

- veggis

Skrevet

Å diskutere dette med starteren av tråden her er meningsløst. Enkelte har null respekt for andres følelser og holdninger, og vil aldri kunne fatte det uansett hvor mye man forsøker å forklare dem.

(bare en advarsel, i tilfelle du er ute etter konstruktiv debatt :-)

"..........................."

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Grisen er sansynligvis mer intelligent enn Utsi også, men du er jo sterkt i mot en human avlivning av han - så jeg ser ikke hvorfor du mener intelligensen skal være avgjørende...?

Skrevet

Å diskutere dette med starteren av tråden her er meningsløst. Enkelte har null respekt for andres følelser og holdninger, og vil aldri kunne fatte det uansett hvor mye man forsøker å forklare dem.

(bare en advarsel, i tilfelle du er ute etter konstruktiv debatt :-)

"..........................."

Ah! Meningsfacisten Prozak, (også kjent som DOLs selvoppnevnte politi) er her igjen!

Velkommen!

Skrevet

"Er det, av en eller annen grunn, "verre" å avlive disse kattene (humant), enn å avlive f.eks. husdyr?"

I prinsippet nei, men mat-aspektet" spiller inn og gjør slakting av gris mer "spiselig" (sic!).

"Er en katt "mer verdt" enn en gris?"

Nei, men jeg leste ikke artikkelen som at noen dyr var mer verdt enn andre, men at det dreier seg om "bruk og kast"-mentalitet. Man forlater pus før ferien, og skaffer seg heller en søt kattunge når man kommer hjem.

Skrevet

Grisen er sansynligvis mer intelligent enn Utsi også, men du er jo sterkt i mot en human avlivning av han - så jeg ser ikke hvorfor du mener intelligensen skal være avgjørende...?

apropos Utsi:

Jeg har neon ganger tenkt at sønnen min ved å se på Disney etc får feilaktig oppfatning av hvem som kan være slemme, for det syns jo på langande-lei hvem som er "bad guy" der, mens i virkeligheten er det noget mer broget....

Men han der Utsi, HAN passer inn som bare det i barns forestillingsverden av "bad guy"! *LOL*

Ikke mye mildt og snilt over oppsynet på han der, nei!

Skrevet

Ja, ut fra det tradisjonelle rasjonalistiske ståstedet er altså grisene mer verd enn katter, eller mennesker med kraftige hjerneskader om du vil, men mitt poeng er jo nettopp at man skal være glade for at folk ikke er så rasjonelle, og at hvilke arter som tillegges verdi er relativt til kulturen, og noe man bør respektere (jmf. den hellige kua i India osv.).

Ut fra en rent rasjonell har du selvsagt rett, men so what? Folk tenker ikke slik.

Hei,

Nei, poenget er vel nettopp at det ikke er rasjonelt å bly "hysterisk" over noen katter, mens man i bygningen ved siden av slakter griser, lam og kyr i tusenvis.

Å trekke mennesker inn her blir en helt annen diskusjon.

Med vennlig hilsen

Skrevet

1) Både Utsi og deg har Menneskerettigheter.

2) Poenget var ikke at man ikke skulle drepe griser fordi de var mer intelligente, men at man ikke kan påstå at "det er OK å drepe griser (men ikke katter) pga intelligensen".

Skrevet

"Er det, av en eller annen grunn, "verre" å avlive disse kattene (humant), enn å avlive f.eks. husdyr?"

I prinsippet nei, men mat-aspektet" spiller inn og gjør slakting av gris mer "spiselig" (sic!).

"Er en katt "mer verdt" enn en gris?"

Nei, men jeg leste ikke artikkelen som at noen dyr var mer verdt enn andre, men at det dreier seg om "bruk og kast"-mentalitet. Man forlater pus før ferien, og skaffer seg heller en søt kattunge når man kommer hjem.

Hei,

Men spising osv. er noe som skjer med dyret ETTER at det er avlivet. Dyret "lider" jo ikke mer/mindre fordi om det skal kastes eller spises etterpå?

Ville det "hjulpet" hvis vi serverte kattekjøtt til "Fattige Frp'ere" etterpå? ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg er en annen
Skrevet

Hei,

Nei, poenget er vel nettopp at det ikke er rasjonelt å bly "hysterisk" over noen katter, mens man i bygningen ved siden av slakter griser, lam og kyr i tusenvis.

Med vennlig hilsen

Det er først når man trekker inn menneskene at diskusjonen blir interessant - da ser man at den rasjonelle tilnærmingen du forfekter (intelligens = verdi) er uheldig, fordi det vil plassere enektle (skadede) mennesker under en rekke dyrearter i et verdihierarki.

Derfor må man respektere at ulike kulturer rangerer ulike arter på en tilsynelatende vilkårlig måte, selv om det ikke er "rasjonelt".

Skrevet

Hei,

Men spising osv. er noe som skjer med dyret ETTER at det er avlivet. Dyret "lider" jo ikke mer/mindre fordi om det skal kastes eller spises etterpå?

Ville det "hjulpet" hvis vi serverte kattekjøtt til "Fattige Frp'ere" etterpå? ;-)

Med vennlig hilsen

"Men spising osv. er noe som skjer med dyret ETTER at det er avlivet. Dyret "lider" jo ikke mer/mindre fordi om det skal kastes eller spises etterpå?"

Det er riktig, men selve det aspektet ved å ale opp dyr for så å avlive dem er jevnt over mer godtagbart dersom det skjer fordi man skal nyttiggjøre seg dyret som mat. Dette for eksempel i motsetning til pelsdyravl.

Men her som ellers er det delte meninger! :-)

Du må gjerne mate Frp-ere med kattemat for min del, hvis de vil ha det, da! *S*

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Artikkelen dreier seg overhodet ikke om avlivning av katter. Den dreier seg om katter som blir forlatt.

Det er like ille som at man forlater grisen sin.

Skrevet

Det spørs hva man legger i begrepet 'verdi'.

Kroner og øre? At noe er nyttig, kan brukes til noe? At noe er meningsfullt for mennesker? At noe har verdi i seg selv?

Vi spiser griser. Altså har en gris nytteverdi og den kan selges og kjøpes.

Katter er ikke mat i vår kultur, men holdes som husdyr. Det gir mening for noen, beriker noen menneskers liv. Det er også en verdi.

Dyr (les: naturen) kan også betraktes som verdifullt i seg selv, og som sådan noe vi mennesker er forpliktet til å beskytte, ta vare på.

PS: Jeg leste ikke lenken.

Skrevet

Det spørs hva man legger i begrepet 'verdi'.

Kroner og øre? At noe er nyttig, kan brukes til noe? At noe er meningsfullt for mennesker? At noe har verdi i seg selv?

Vi spiser griser. Altså har en gris nytteverdi og den kan selges og kjøpes.

Katter er ikke mat i vår kultur, men holdes som husdyr. Det gir mening for noen, beriker noen menneskers liv. Det er også en verdi.

Dyr (les: naturen) kan også betraktes som verdifullt i seg selv, og som sådan noe vi mennesker er forpliktet til å beskytte, ta vare på.

PS: Jeg leste ikke lenken.

Villkatter som lider avlives, også for kattenes egen skyld.

Men en annen, dog tilgrensende, sak:

Jeg registrerer (uten unntak) at barn som har vokst opp med husdyr (hund, katt), aldri hverken i barndom eller senere engasjerer seg i noen form for dyreplageri. Jeg mener også å registrere at slike mennesker utviser høy grad av empati i de fleste sammenhenger.

(Man kan av dette utlede at Grip selvsagt har nær kontakt med hund/katt i sine yngre år, men det er en annen sak).

Gjest det var vel ikke temaet
Skrevet

Artikkelen handler vel ikke om avliving av katter, det handler om mennesker som skaffer seg et husdyr, som de ikke behandler på en skikkelig måte og som de forlater i en ganske hjelpeløs situasjon.

Så det er vel dyrevern og etikk (mht bruk og kast, særlig av levende vesener) fokus settes på.

Godt dyrevern vil si at alle dyr bahandles på en skikkelig måte, og god etikk vil være å ta ansvar for de dyrene man skaffer seg og at man vet at en slik anskaffelse betyr at man har et ansvar for dyret i hele dets levetid.

Jeg tror ikke artikkelen mener å si noe om hvorvidt en katt er mer verdt enn en gris, men at man ikke aler opp / skaffer seg dyr som man ikke behandler på en skikkelig måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...