Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen
Skrevet

Villkatter som lider avlives, også for kattenes egen skyld.

Men en annen, dog tilgrensende, sak:

Jeg registrerer (uten unntak) at barn som har vokst opp med husdyr (hund, katt), aldri hverken i barndom eller senere engasjerer seg i noen form for dyreplageri. Jeg mener også å registrere at slike mennesker utviser høy grad av empati i de fleste sammenhenger.

(Man kan av dette utlede at Grip selvsagt har nær kontakt med hund/katt i sine yngre år, men det er en annen sak).

Hvordan man behandler og forholder seg til dyr er ofte en god indikator på hvordan man behandler mennesker også.

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Goliath

23

• Prozak

23

• favn

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg registrerer (uten unntak) at barn som har vokst opp med husdyr (hund, katt), aldri hverken i barndom eller senere engasjerer seg i noen form for dyreplageri. Jeg mener også å registrere at slike mennesker utviser høy grad av empati i de fleste sammenhenger.

(Man kan av dette utlede at Grip selvsagt har nær kontakt med hund/katt i sine yngre år, men det er en annen sak).

Tror du er inne på noe der.

Og av det kan vi vel utlede at Sør ikke hadde husdyr i yngre år? :-)

Skrevet

Klart, villkatter uten mål og mening bør avlives, ikke minst for deres egen skyld. Det er neppe mulig å 'temme' dem uansett.

Filosofen Immanuel Kant skrev bla at det å være snill med dyrene humaniserer oss som mennesker.

For øvrig... jeg la ut en tråd og ba om råd i forbindelse med evt anskaffelse av et dyr til prinsessa her. Spørs om det ikke blir en liten kanin eller to? Eller tre eller fire eller fem eller.... hvis noen bommer på kjønnet...

Skrevet

Hvordan man behandler og forholder seg til dyr er ofte en god indikator på hvordan man behandler mennesker også.

Ja. Det var også et poeng for filosofen Kant.

Skrevet

Artikkelen handler vel ikke om avliving av katter, det handler om mennesker som skaffer seg et husdyr, som de ikke behandler på en skikkelig måte og som de forlater i en ganske hjelpeløs situasjon.

Så det er vel dyrevern og etikk (mht bruk og kast, særlig av levende vesener) fokus settes på.

Godt dyrevern vil si at alle dyr bahandles på en skikkelig måte, og god etikk vil være å ta ansvar for de dyrene man skaffer seg og at man vet at en slik anskaffelse betyr at man har et ansvar for dyret i hele dets levetid.

Jeg tror ikke artikkelen mener å si noe om hvorvidt en katt er mer verdt enn en gris, men at man ikke aler opp / skaffer seg dyr som man ikke behandler på en skikkelig måte.

Greit, men når dyrene først er uønsket, er det så "verre" å avlive en katt enn en gris?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det spørs hva man legger i begrepet 'verdi'.

Kroner og øre? At noe er nyttig, kan brukes til noe? At noe er meningsfullt for mennesker? At noe har verdi i seg selv?

Vi spiser griser. Altså har en gris nytteverdi og den kan selges og kjøpes.

Katter er ikke mat i vår kultur, men holdes som husdyr. Det gir mening for noen, beriker noen menneskers liv. Det er også en verdi.

Dyr (les: naturen) kan også betraktes som verdifullt i seg selv, og som sådan noe vi mennesker er forpliktet til å beskytte, ta vare på.

PS: Jeg leste ikke lenken.

Hei,

Jeg er ikke uenig i det du skriver, men jeg "stusser" litt ved hvor mye energi/ressurser blir lagt ned i å redde kattene, når man samtidig "fritt" kan slakte griser.

Hvis kattene er uønsket, er det da verre å humant avlive en katt enn en gris?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jeg er ikke uenig i det du skriver, men jeg "stusser" litt ved hvor mye energi/ressurser blir lagt ned i å redde kattene, når man samtidig "fritt" kan slakte griser.

Hvis kattene er uønsket, er det da verre å humant avlive en katt enn en gris?

Med vennlig hilsen

Nei. Dette er en følelsessak.

Grisen er utelukkende nyttedyr, vi har intet 'forhold' til grisen.

Katten er potensielt kjæledyr, vi tillegger ofte katten menneskelige egenskaper og betrakter den som en venn.

Såvidt jeg vet, er begge rimelig 'intelligente'.

Jeg er en annen
Skrevet

Greit, men når dyrene først er uønsket, er det så "verre" å avlive en katt enn en gris?

Med vennlig hilsen

Ja, i vår kultur er det det, på samme måte som det i India er verre å avlive ei ku enn en gris.

Eller mener du det bare finnes én universell sannhet som alle kulturer og mennesker burde innrette seg etter?

Skrevet

Hei,

Er det noen her som har forfektet dyreplageri?

Skrevet

Med vennlig hilsen

Prinsipielt er det ikke noen forskjell.

Men emosjonelt er det en stor forskjell for mange.

Noen liker å diskutere etter prinsipper, andre etter følelser og andre igjen etter sunn fornuft - og de fleste etter en blanding av alt sammen.

Du lar nok prinsippene styre dine utsagn i litt for stor grad til at du oppnår noen særlig "forståelse" for dine synspunkter Sør.

Det likner litt for mye på de som lar seg styre etter religiøse skrifter og bøker.

Da blir det lite rom for følelser (ikke minst "rettferdighetsfølelsen") og sunn fornuft:-)

Skrevet

Ja, i vår kultur er det det, på samme måte som det i India er verre å avlive ei ku enn en gris.

Eller mener du det bare finnes én universell sannhet som alle kulturer og mennesker burde innrette seg etter?

Hei,

Jeg skriver ikke at noen "burde" noe som helst! :-)

Jeg bare stiller spørsmål ved ressursbruken, og hvorfor det skal være verre å avlive en katt enn en gris.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tror du er inne på noe der.

Og av det kan vi vel utlede at Sør ikke hadde husdyr i yngre år? :-)

Kan du sitere en tråd hvor jeg forfekter, eller engang "aksepterer", dyreplageri?

Skrevet

Hei,

Er det noen her som har forfektet dyreplageri?

Nei - men mangel på empati kommer stadig til syne hos noen her.

Skrevet

Nei. Dette er en følelsessak.

Grisen er utelukkende nyttedyr, vi har intet 'forhold' til grisen.

Katten er potensielt kjæledyr, vi tillegger ofte katten menneskelige egenskaper og betrakter den som en venn.

Såvidt jeg vet, er begge rimelig 'intelligente'.

Men for noen mennesker er grisen et kjæledyr.

Og for andre et katten et matdyr.

Jeg forfekter selvsagt ikke at vi skal avlive folks kjæledyr, men disse kattene er jo (per definisjon) "uønsket". Derfor synes det betimelig å spørre hvorfor det er "verre" å avlive dem enn en gris.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kan du sitere en tråd hvor jeg forfekter, eller engang "aksepterer", dyreplageri?

Nei - men du er totalt blottet for empati.

Noe som også fremkom av det samme innlegget fra Grip vedrørende det å vokse opp med dyr.

Men som vanlig tar du ut bare en del av en argumentasjon, og fremsetter påstander deretter:-)

Skrevet

Men for noen mennesker er grisen et kjæledyr.

Og for andre et katten et matdyr.

Jeg forfekter selvsagt ikke at vi skal avlive folks kjæledyr, men disse kattene er jo (per definisjon) "uønsket". Derfor synes det betimelig å spørre hvorfor det er "verre" å avlive dem enn en gris.

Med vennlig hilsen

Det har med følelser og empati å gjøre Sør.

Det har du jo blitt forklart av så mange her.

Hvorfor stiller du da det samme spørsmålet igjen - gang på gang?

Forstår du ikke hva følelser og empati er, og hvordan det virker inn på folks holdninger og synspunkter?

Det ville jo i så fall forklart ganske mye når det gjelder dine mange innlegg også ellers her....:-)

Skrevet

Nei - men mangel på empati kommer stadig til syne hos noen her.

Jeg stiller spørsmålet hvorfor det er "verre" å avlive dyr A enn dyr B.

Hvis du kan omdefinere det til "mangel på empati" så er det du som har problemer.

Skrevet

Det har med følelser og empati å gjøre Sør.

Det har du jo blitt forklart av så mange her.

Hvorfor stiller du da det samme spørsmålet igjen - gang på gang?

Forstår du ikke hva følelser og empati er, og hvordan det virker inn på folks holdninger og synspunkter?

Det ville jo i så fall forklart ganske mye når det gjelder dine mange innlegg også ellers her....:-)

Du skriver: "Det har med følelser og empati å gjøre Sør."

Ja, men det er ikke noe svar.

Skrevet

Nei - men du er totalt blottet for empati.

Noe som også fremkom av det samme innlegget fra Grip vedrørende det å vokse opp med dyr.

Men som vanlig tar du ut bare en del av en argumentasjon, og fremsetter påstander deretter:-)

Du skriver: "Nei - men du er totalt blottet for empati."

Og de baserer du på hva da?

Skrevet

"Men spising osv. er noe som skjer med dyret ETTER at det er avlivet. Dyret "lider" jo ikke mer/mindre fordi om det skal kastes eller spises etterpå?"

Det er riktig, men selve det aspektet ved å ale opp dyr for så å avlive dem er jevnt over mer godtagbart dersom det skjer fordi man skal nyttiggjøre seg dyret som mat. Dette for eksempel i motsetning til pelsdyravl.

Men her som ellers er det delte meninger! :-)

Du må gjerne mate Frp-ere med kattemat for min del, hvis de vil ha det, da! *S*

Jo, men nå er jo disse kattene "uønsket". Vi kan selvsagt fordømme de som satte dem i den situasjonen, men det jeg stiller spørsmål ved er hvorfor det skal være verre å avlive dem enn å avlive en gris.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...