Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Artikkelen dreier seg overhodet ikke om avlivning av katter. Den dreier seg om katter som blir forlatt.

Det er like ille som at man forlater grisen sin.

Jeg vet det, men det jeg spør om er noe annet. :-)

Med vennlig hilsen

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Goliath

23

• Prozak

23

• favn

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Greit, men når dyrene først er uønsket, er det så "verre" å avlive en katt enn en gris?

Med vennlig hilsen

Det er ikke avlivningen i seg slev som gjør det verre, men _årsaken_ til at dyret avlives.

De fleste dyrevenner er enige i at gamle syke hunder og katter bør avlives fremfor å fortsette å lide.

Grisene avlives ikke fordi de er uønskede, men ved å avlive så oppnår man nettopp den ønskede effekt med griseholdet: MAT!

Det som er uakseptabelt er å anskaffe kjæledyr uten å vite hva man går til og være forberedt på de forpliktelsene som følger av dyreholdet, og at man derfor avliver katta når det ikke er en søt kattunge mer.

Skrevet

Men for noen mennesker er grisen et kjæledyr.

Og for andre et katten et matdyr.

Jeg forfekter selvsagt ikke at vi skal avlive folks kjæledyr, men disse kattene er jo (per definisjon) "uønsket". Derfor synes det betimelig å spørre hvorfor det er "verre" å avlive dem enn en gris.

Med vennlig hilsen

Jeg vet godt at det fortoner seg annerledes andre steder (gris er _ikke_ mat, katt er mat). Men katter er nå ikke mat i Oslo.

Håper jeg ikke *tenker på sist jeg var på kinarestaurant*

Jeg er enig i at man må regulere en villkattbestand. Det er inhumant å la være. Men dersom noen snille mennesker tar seg av dyrene, plager det vel ingen? Med forbehold om at de holdes 'inngjerdet'.

For øvrig er det selvsagt helt på trynet å kvitte seg med kjæledyr man er lei av. Her: Ved å forlate dem et eller annet sted. Da er de vel ikke så glade i dyr likevel...

Skrevet

Jeg stiller spørsmålet hvorfor det er "verre" å avlive dyr A enn dyr B.

Hvis du kan omdefinere det til "mangel på empati" så er det du som har problemer.

Hvis du er seriøs nå Sør, så ser det faktisk ut som om det er du som har ett problem.

For hvis du ikke evner å se at det nettopp er empati og følelser som gjør at noen mennesker finner det "verre" å avlive dyr A enn dyr B, så må du jo ha et problem?

Det er jo nettopp det som er svaret på spørsmålet ditt - som så mange andre her også har forsøkt å fortelle deg.

Et helt ærlig og seriøst spørsmål Sør - klarer du faktisk ikke å se at det er svaret, og ikke noe "vanskligere" enn som så?

Skrevet

Hvem har mest makt blant "pattedyrene"???

Jo, mennesket....

Skrevet

Det er først når man trekker inn menneskene at diskusjonen blir interessant - da ser man at den rasjonelle tilnærmingen du forfekter (intelligens = verdi) er uheldig, fordi det vil plassere enektle (skadede) mennesker under en rekke dyrearter i et verdihierarki.

Derfor må man respektere at ulike kulturer rangerer ulike arter på en tilsynelatende vilkårlig måte, selv om det ikke er "rasjonelt".

Hallo?

Jeg har IKKE forfektet "intelligens = verdi" her.

Derimot har jeg påpekt at andre IKKE kan bruke "katter er mer intelligente" som argument for at man kan avlive griser men ikke katter.

====

Du bruker selv "intelligens = verdi" i din omgang med dyr/organismer - hver dag.

For eksempel - du godtar at du dreper hundrevis av mygg når du kjører bil. Du ville (forhåpentligvis ;-) ) ikke godtatt å drepe hundrevis av mennesker hver da på vei til jobb!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvem har mest makt blant "pattedyrene"???

Jo, mennesket....

...øh... ja?

Hva så?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke avlivningen i seg slev som gjør det verre, men _årsaken_ til at dyret avlives.

De fleste dyrevenner er enige i at gamle syke hunder og katter bør avlives fremfor å fortsette å lide.

Grisene avlives ikke fordi de er uønskede, men ved å avlive så oppnår man nettopp den ønskede effekt med griseholdet: MAT!

Det som er uakseptabelt er å anskaffe kjæledyr uten å vite hva man går til og være forberedt på de forpliktelsene som følger av dyreholdet, og at man derfor avliver katta når det ikke er en søt kattunge mer.

Jo, vi kan være enige i at det er uakseptabelt, men det er nå engang ikke det jeg spør om!

Jeg sier, "når katten først ER uønsket, er det da verre å avlive den enn å avlive en gris?"

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vet godt at det fortoner seg annerledes andre steder (gris er _ikke_ mat, katt er mat). Men katter er nå ikke mat i Oslo.

Håper jeg ikke *tenker på sist jeg var på kinarestaurant*

Jeg er enig i at man må regulere en villkattbestand. Det er inhumant å la være. Men dersom noen snille mennesker tar seg av dyrene, plager det vel ingen? Med forbehold om at de holdes 'inngjerdet'.

For øvrig er det selvsagt helt på trynet å kvitte seg med kjæledyr man er lei av. Her: Ved å forlate dem et eller annet sted. Da er de vel ikke så glade i dyr likevel...

Hei,

I motsetning til hva Den Brune Berme forsøker å fremstille, så er selvsagt intet av det jeg skriver "for dyreplageri" - jeg synes dyreplageri er helt forkastelig.

Det som interesserte meg er *forskjellsbehandlingen* av griser vs katter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du er seriøs nå Sør, så ser det faktisk ut som om det er du som har ett problem.

For hvis du ikke evner å se at det nettopp er empati og følelser som gjør at noen mennesker finner det "verre" å avlive dyr A enn dyr B, så må du jo ha et problem?

Det er jo nettopp det som er svaret på spørsmålet ditt - som så mange andre her også har forsøkt å fortelle deg.

Et helt ærlig og seriøst spørsmål Sør - klarer du faktisk ikke å se at det er svaret, og ikke noe "vanskligere" enn som så?

Dette blir åpenbart for vanskelig for deg.

Skrevet

Du skriver: "Det har med følelser og empati å gjøre Sør."

Ja, men det er ikke noe svar.

Hvorfor ikke?

Jeg er en annen
Skrevet

Hei,

Jeg skriver ikke at noen "burde" noe som helst! :-)

Jeg bare stiller spørsmål ved ressursbruken, og hvorfor det skal være verre å avlive en katt enn en gris.

Med vennlig hilsen

Men i bunnen av argumentasjonen din ligger det jo en rasjonalisme som jeg mener er urealistisk (sic), _og_ uheldig.

Hvis mennesket bare hadde vært styrt av det som er rasjonelt, objektivt "riktig" ville vi knapt nok fungert. Derfor har evolusjonen utstyrt oss med emosjoner.

Skrevet

Jo, vi kan være enige i at det er uakseptabelt, men det er nå engang ikke det jeg spør om!

Jeg sier, "når katten først ER uønsket, er det da verre å avlive den enn å avlive en gris?"

Med vennlig hilsen

Jeg trodde det fremgikk mer enn tydelig av mine innlegg, og for åp klargjøre: Svaret er selvsagt "nei"!

Men det er nokså uinterressant å diskutere akkurat dette spørsmålet fullstendig isolert fra omstendighetene rundt.

Hvis du hadde valgt et annet oppslag som link til hovedinnlegget ditt, for eksempel et om at dyrlegen hadde merket en økning av folk som ville avlive unge voksne katter, så holder det ikke med å si at avlivning av katt eller gris går for det samme. Det er nettopop årsaken bak selve avlivningen som gjør disse sakene forskjellige, og som utløser ulike reaksjoner hos folk.

Skrevet

Dette blir åpenbart for vanskelig for deg.

he-he....så du klarer ikke å se at det faktisk er så enkelt?

Da er det på en måte litt synd på deg.....

Skrevet

"I fjor omplasserte DOOA cirka 800 dyr, av dem 700 katter. Ifølge Berdalen er det ikke bare i Oslo det blir flere og flere hjemløse dyr."

Her klarer de å omplassere 700 katter. Hvorfor snakker du da om avlivning? Hvis det er nødvendig å avlive katter, så er ikke det verre enn om det skulle ha vært en gris.

Skrevet

...øh... ja?

Hva så?

Med vennlig hilsen

JAja, med makta så avliver vi alt vi kommer over, det være seg katter og mye annet..eller?

Det er faktisk unødvendig å ha katter som kjæledyr æsj..

Folk burde heller ha skaffet seg gullfisk, som er mye rensligere og som ikke fremkaller allergier....

Skrevet

Du skriver: "Nei - men du er totalt blottet for empati."

Og de baserer du på hva da?

På noe så enkelt som at du ikke klarer å forstå at det er folks følelser for deres kjæledyr som gjør at noen synes det er vanskligere å avlive "dyr A" enn "dyr B".

Prinsipielt er det selvfølgelig ingen forskjell, men følelsesmessig er det selvfølgelig det.

Og hvis du ikke klarer å sette deg inn i det, så må det være fordi du mangler empati.

En annen logisk forklaring kan jeg ikke komme frem til.

Men bistå meg gjerne Sør:-)

Gjest det var vel ikke temaet
Skrevet

Greit, men når dyrene først er uønsket, er det så "verre" å avlive en katt enn en gris?

Med vennlig hilsen

Nei, har man kjøpt en kjælegris og en huskatt, og man blir lei av disse og ikke gidder mer, er det selvsagt like ille å ta livet av begge to. (for ikke å snakke om å kaste dem ut og la dem klare seg på egen pote / griselabb.)

Men det er værre å ta livet av et dyr fordi man ikke gidder å ha det mer (etter å ha anskaffet seg det som et kjæledyr) enn det er å drive oppdrett (og slakt) av dyr til mat.

Det har med etikk å gjøre.

Jeg forutsetter at dyrevernslover etc overholdes i begge tilfeller.

Selv spiser jeg ikke kjøtt, og har ikke katt, men det har vel lite med saken å gjøre

Skrevet

Hei,

I motsetning til hva Den Brune Berme forsøker å fremstille, så er selvsagt intet av det jeg skriver "for dyreplageri" - jeg synes dyreplageri er helt forkastelig.

Det som interesserte meg er *forskjellsbehandlingen* av griser vs katter.

Med vennlig hilsen

Det er greit, jeg oppfatter deg ikke som dyreplager. Det er jo søkt å lese noe slikt ut av det du skriver.

Men - jeg synes ikke forskjellsbehandling av dyr er så mystisk i grunnen.

Mennesket har satt seg til naturens øverste og forvalter av naturen (som også omfatter dyr). Hvorfor noen dyr brukes til ditt og andre datt aner jeg ikke.

Men i og med at vi har knyttet til oss enkelte dyr som mat, kjæledyr, konkurranser, bruksdyr (mm?), er det nærliggende å tro at vi også utvikler følelser i forhold til noen av dem.

Hva angår ville dyr, opprøres vi av brutalitet mot søte dyr, men det plager oss ikke nevneverdig om 'stygge' dyr kreperer.

Alt dette kan tilbakeføres til den menneskelige natur (sic). Tror jeg.

I forhold til det du spør om - griser og katter - vil jeg tror at majoriteten av katter har det betydelig bedre enn majoriteten av griser gjennom sitt grise- og katteliv.

Hvorfor akkurat _disse_ folkene i Oslo tar seg av katter og ikke griser, handler vel om at griser tross alt tas hånd om og fores, disse villkattene har ikke blitt tatt hånd om og blitt foret.

Skrevet

he-he....så du klarer ikke å se at det faktisk er så enkelt?

Da er det på en måte litt synd på deg.....

Heyyy, kan dere fjerne navnet mitt fra overskriftene i kranglingen deres?

På forhånd takk, med vennlig hilsen osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...