Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prinsipielt er det ikke noen forskjell.

Men emosjonelt er det en stor forskjell for mange.

Noen liker å diskutere etter prinsipper, andre etter følelser og andre igjen etter sunn fornuft - og de fleste etter en blanding av alt sammen.

Du lar nok prinsippene styre dine utsagn i litt for stor grad til at du oppnår noen særlig "forståelse" for dine synspunkter Sør.

Det likner litt for mye på de som lar seg styre etter religiøse skrifter og bøker.

Da blir det lite rom for følelser (ikke minst "rettferdighetsfølelsen") og sunn fornuft:-)

Godt sagt. Helt virkningsløst, men godt sagt :-)

"........................"

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Goliath

23

• Prozak

23

• favn

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det virker som du trekker et skille mellom det emosjonelle og det rasjonelle?

Klart det er et skille mellom de to. De kan selkfølgelig være sammenfattede, men trenger ikke å være det.

"..........................."

Skrevet

Helt klart. Fornuften fikk mennesket til å klumpe seg sammen i små og større samfunn og hjelpe hverandre mot å bukke under for farlig natur.

Men hvis det emosjonelle ikke hadde vært til stede i det hele tatt? Hadde vi fått et godt samfunn av det? Selfølgelig ikke. Man MÅ ha begge deler, og i hvilket blandingsforhold avhenger av tid, sted og sammenheng.

Skrevet

Følelser kan være like mye rasjonelle som de kan være irrasjonelle.

Det er intet argument i denne saken.

Frykt for løver er rasjonelt fordi de de utgjør en trussel for oss mennesker fremdeles.

Men det finnes en rekke ting som mennesker frykter, og som ikke har noen rasjonell årsak.

Dog kan det ha en rasjonell forklaring, men det er noe helt annet.....

Ergo - frykt for løver er ikke bare rasjonalitet. Det er rasjonellt fordi vi VET at vi kan bli spist. Det er emosjonellt fordi vi er redd for å bli spist.

"........................."

Skrevet

Det er meningsløst å søke hva som fikk det _første_ mennesket til å stikke av.

Alle etterkommerne vet, fornuftsmessig, at det er veldig, veldig lurt å stikke av.

Ikke enig i at det er meningsløst. Men det interessante aspektet ligger nok litt mer innen filosofien enn noe annet felt :-)

".........................."

Skrevet

Det tror jeg faktisk ikke man vet så veldig fornuftsmessig, men tvert imot "emosjonsmessig". Hvis ei løve kommer mot deg løper du før du rekker å skjønne hvorfor.

Men det er i såfall instinktivt. Og instinktet er utviklet fra frykt for å bli spist og viten om at man kan bli spist.

"............................"

Skrevet

Forskes det virkelig på AI fortsatt? Trodde det feltet var islagt. Kognitive psykologer kastet seg på AI-bølgen i begynnelsen av 90-tallet, men realiteten har innhentet dem nå :)

Men fascinerende lesing.

Selfølgelig forskes det på AI. Det er jo uten tvil det mest interessante vitenskapelige feltet som finnes :-)

Skrevet

Jeg vet godt at det fortoner seg annerledes andre steder (gris er _ikke_ mat, katt er mat). Men katter er nå ikke mat i Oslo.

Håper jeg ikke *tenker på sist jeg var på kinarestaurant*

Jeg er enig i at man må regulere en villkattbestand. Det er inhumant å la være. Men dersom noen snille mennesker tar seg av dyrene, plager det vel ingen? Med forbehold om at de holdes 'inngjerdet'.

For øvrig er det selvsagt helt på trynet å kvitte seg med kjæledyr man er lei av. Her: Ved å forlate dem et eller annet sted. Da er de vel ikke så glade i dyr likevel...

Det har vært fremmet forslag om at man må ha lisens for å skaffe seg hund. Jeg er helt enig, bortsett fra at det bør gjelde etthvert levende vesen, ikke bare dyr som er potensiellt farlige. Og for å dra det videre - det burde heller ikke være en menneskerett å få sette barn til verden. Er det noe som er potensiellt farlig, så er det et menneske som blir vanskjøttet og/eller feil oppdratt.

Skrevet

Dessverre har jeg sett dyreplagere og mangel på empati

blant de som har vokst opp med dyr rundt seg....vi har vel så mange ytre påvirkninger idag at dyr ikke påvirker mennesket i så stor grad lenger...

Å, jeg tror nok det har mye å si. Men noen er grunnleggende usympatiske, og at de vokser opp med husdyr er ingen garanti for at de blir sympatiske mennesker. Men jeg tror nok at sjangsene øker.

Skrevet

Det har vært fremmet forslag om at man må ha lisens for å skaffe seg hund. Jeg er helt enig, bortsett fra at det bør gjelde etthvert levende vesen, ikke bare dyr som er potensiellt farlige. Og for å dra det videre - det burde heller ikke være en menneskerett å få sette barn til verden. Er det noe som er potensiellt farlig, så er det et menneske som blir vanskjøttet og/eller feil oppdratt.

Men hvordan skulle det overhodet være mulig å kontrollere fødselsratene?

Det måtte bli innenfor et samfunn de fleste av oss grøsser over å tenke på:

Tester etc som avgjør hvem som skal steriliseres, pulekontroll...

Skrevet

Klart, villkatter uten mål og mening bør avlives, ikke minst for deres egen skyld. Det er neppe mulig å 'temme' dem uansett.

Filosofen Immanuel Kant skrev bla at det å være snill med dyrene humaniserer oss som mennesker.

For øvrig... jeg la ut en tråd og ba om råd i forbindelse med evt anskaffelse av et dyr til prinsessa her. Spørs om det ikke blir en liten kanin eller to? Eller tre eller fire eller fem eller.... hvis noen bommer på kjønnet...

Hvis du skal ha kaniner, vær så snill å ha de i et STORT bur, eh? Jeg er i utg.punktet imot dyr i bur, men hvis forholdene er gode nok så er det ikke umulig å gi de en verdig tilværelse.

Skrevet

Jeg vil gjerne at det skal innføres lisens på husedderkopper! ;-)

Så kan disse rakkerne bare pelle seg ut av mitt hus! *S*

Skrevet

Men hvis det emosjonelle ikke hadde vært til stede i det hele tatt? Hadde vi fått et godt samfunn av det? Selfølgelig ikke. Man MÅ ha begge deler, og i hvilket blandingsforhold avhenger av tid, sted og sammenheng.

Trivielt, Prozak...

Dessuten kan vi (heldigvis) ikke velge bort noen av egenskapene vi har som menneske - selv om vi for en stor del kan velge å handle mer etter den ene enn den andre.

Skrevet

"Men spising osv. er noe som skjer med dyret ETTER at det er avlivet. Dyret "lider" jo ikke mer/mindre fordi om det skal kastes eller spises etterpå?"

Det er riktig, men selve det aspektet ved å ale opp dyr for så å avlive dem er jevnt over mer godtagbart dersom det skjer fordi man skal nyttiggjøre seg dyret som mat. Dette for eksempel i motsetning til pelsdyravl.

Men her som ellers er det delte meninger! :-)

Du må gjerne mate Frp-ere med kattemat for min del, hvis de vil ha det, da! *S*

Å si at dyr som ales opp til mat har det like bra som kjæledyr tror jeg er å dra det litt langt. Man skal ikke ha mye erfaring med storpeoduksjon av gris, ku, sau etc. før man skjønner at dette er ikke veldig humant.

"............................"

Skrevet

Hvis du skal ha kaniner, vær så snill å ha de i et STORT bur, eh? Jeg er i utg.punktet imot dyr i bur, men hvis forholdene er gode nok så er det ikke umulig å gi de en verdig tilværelse.

Å? Og jeg som tenkte jeg skulle ha etpar kaniner i et fuglebur. Spare penger vettu...

Neida, ikke vær bekymret, hvis det blir kanin eller annet dyr, skal den / de få rikelig med plass.

Skrevet

Trivielt, Prozak...

Dessuten kan vi (heldigvis) ikke velge bort noen av egenskapene vi har som menneske - selv om vi for en stor del kan velge å handle mer etter den ene enn den andre.

Hvordan får du det til å bli triviellt? De to er direkte avhengige av hverandre, og er ofte så sammenflettet at de er vanskelige å skille. Derfor har man selfølgelig ikke full kontroll over hvem av de man skal følge.

Skrevet

Ikke enig i at det er meningsløst. Men det interessante aspektet ligger nok litt mer innen filosofien enn noe annet felt :-)

Jepp.

Skrevet

Hvordan får du det til å bli triviellt? De to er direkte avhengige av hverandre, og er ofte så sammenflettet at de er vanskelige å skille. Derfor har man selfølgelig ikke full kontroll over hvem av de man skal følge.

Akkurat. Det er en triviell opplysning at vi har føleleser _og_ fornuft.

Skrevet

Å? Og jeg som tenkte jeg skulle ha etpar kaniner i et fuglebur. Spare penger vettu...

Neida, ikke vær bekymret, hvis det blir kanin eller annet dyr, skal den / de få rikelig med plass.

:-)

Det kjipe med kaniner er at man kan godt ha de løpende rundt i stua og resten av huset - hvis man ikke har problemer med små bæsjeklumper og urin som minner om syre. En kombinasjon av innendørs- og utendørsbur tror jeg er det ideelle. Desverre er det jo ikke alltid man har muligheten til det.

Skrevet

Akkurat. Det er en triviell opplysning at vi har føleleser _og_ fornuft.

For enkelte deler av den tråden her viker det som om det kan være vanskelig å forstå. DERFOR utsagnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...