Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen
Skrevet

Ah, men der blir det komplisert :-)

Jeg mener at et instinkt ikke nødvendigvis er medfødt. Et innøvd instinkt kommer av erfaring etc. Akkurat som at hvis jeg bremser med bil på glatt føre, for å unngå å deise inn i rævve på bilen foran, og så slipper opp bremsen og svinger unna. Det er en handling som er så innlært at man etterhvert gjør det automatisk - uten å tenke - altså, instinktivt. Det er selfølgelig ikke det samme som et medfødt instinkt.

".........................."

Ser ut som det medfødte har en sentral plass i definisjonen:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=instinkt&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Men jeg er enig i at man til vanlig ofte bruker ordet i en videre forstand, uten at det gjør noe. For hva skulle man erstate instinktivt med for å beskrive raske, lærte responser? Ubevisst, spontant? Det har ikke samme valør.

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Goliath

23

• Prozak

23

• favn

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det er ikke verre å avlive en katt (humant) en å avlive en gris, men fordi så mange mennesker har et nært og omsorgsfult forhold til katter, settes følelsene i gang, som fører til reaksjoner.

Griser er for mange mat. Katter er for de fleste kjæledyr. Derfor er katter verdsatt på en annen måte en griser, men det betyr ikke at de er mer verdt.

Skrevet

Godt sagt. Helt virkningsløst, men godt sagt :-)

"........................"

Takk Prozak :-)

Skrevet

Men uten frykt, angst ville de aldri lært å holde seg unna løvene.

Det vi oppfatter som rasjonell adferd er ikke mulig med kald logikk alene, men betinget av emosjoner.

Instinkt.

Skrevet

Men det er i såfall instinktivt. Og instinktet er utviklet fra frykt for å bli spist og viten om at man kan bli spist.

"............................"

Ups, jeg skrev før jeg hadde rukket å lese lenger av tråden, men ja, det er instinkter som har styrt verden siden tidenes morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...