Gå til innhold

Kvalm av jern tabletter eller vitaminpiller?

Anbefalte innlegg

Gjest vitaminpilla
Skrevet

Jeg er blodgiver så jeg må ta jern tabletter. Tar hemofer ca to ganger per dag, hvis jeg husker det. Også tar jeg også alt i ett vitaminpiller (3 stk per dag i en liten pose). Men noen ganger spesielt på tom mage blir jeg kvalm, og tror det kan komme av pillene?

Har hvertfall allurat tatt begge typer piller før jeg blir kvalm. Har også ufatterlig fiske smak i munnen etter omega 3 kasplene..

Kan man bli kvalm av slike piller eller er det noe annet? Kastet opp en gang, og ble helt bra igjen rett etter det.

Skrevet

Jerntabletter er tungt for magen, så det kan man lett bli kvalm av, og få vondt i magen og/eller hard mage. Vanlige vitaminpiller pleier man ikke å få vondt i magen av, men det kan jo være ting man ikke tåler der også. Men jern er det vanlig å reagere på, de fleste leger pleier å opplyse om det. Prøv å fodele dosen litt utover dagen.

Gjest vitaminpilla
Skrevet

Jerntabletter er tungt for magen, så det kan man lett bli kvalm av, og få vondt i magen og/eller hard mage. Vanlige vitaminpiller pleier man ikke å få vondt i magen av, men det kan jo være ting man ikke tåler der også. Men jern er det vanlig å reagere på, de fleste leger pleier å opplyse om det. Prøv å fodele dosen litt utover dagen.

Ok, takk.

Skal bare ta to om dagen, men blir som regel bare en. Går greit hvis jeg spiser samtidig, men av og til tar jeg en når jeg kommer på det utenom måltider og da har jeg blitt skikkelig kvalm noen ganger. Tom kasta opp :(

Har egentlig lyst til å droppe pille styret, men er red jeg da får for lite jern i meg..

Skrevet

Ok, takk.

Skal bare ta to om dagen, men blir som regel bare en. Går greit hvis jeg spiser samtidig, men av og til tar jeg en når jeg kommer på det utenom måltider og da har jeg blitt skikkelig kvalm noen ganger. Tom kasta opp :(

Har egentlig lyst til å droppe pille styret, men er red jeg da får for lite jern i meg..

I helsekosten finnes det et flytende jerntilskudd som heter "floradix". Det skal være hurtigvirkende, og slett ikke så tøft for magen. Du kunne prøve det!

Gjest vitaminpilla
Skrevet

I helsekosten finnes det et flytende jerntilskudd som heter "floradix". Det skal være hurtigvirkende, og slett ikke så tøft for magen. Du kunne prøve det!

Joda, kunne jo det, men sånt er så veldig dyrt ofte, og vet ikke om jeg gidder bruke penger på det når jeg får gratis piller fra blodbanken.

Spise rødt kjøtt og brokkoli;)

Takker for svar:)

Skrevet

Joda, kunne jo det, men sånt er så veldig dyrt ofte, og vet ikke om jeg gidder bruke penger på det når jeg får gratis piller fra blodbanken.

Spise rødt kjøtt og brokkoli;)

Takker for svar:)

Søstra mi prøvde Floradix og det funket som avføringsmiddel for henne....

Skrevet

Jeg blir ikke kvalm av jern-tabletter, men hvis det er noen dager siden sist jeg tok dem, så får jeg en ubehagelig "grøssing" gjennom kroppen.

Pussig, for jeg får det ikke om jeg tar jerntablettene daglig. Jeg "grøsser" heller ikke når jeg tar andre tabletter.

Skrevet

Jeg tok jerntabletter for lenge siden. Jeg ble kvalm/uvel av det ene merket jeg prøvde, men da jeg skiftet til annen sort, merket jeg intet ubehag. Husker dessverre ikke navnet på de jeg tålte (men det kan jo være individuelt).

Gjest forslag
Skrevet

Tok brusetablett jern og ble kvalm.. Man kan vel godt bli kvalm av det. Men hør med legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...