Gå til innhold

Undersøker dere dere selv for kreft?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla
Skrevet

Tenker da på å sjekke føflekker, kjenne på bryster og testikler...

Jeg har helt noia for føflekkene mine, har en del av dem. Men har også vært hos hudlege og fått beskjed om at det ikke er noen fare. Sjekke etter kuler i brystene gjør ejg av og til..

Spurte samboeren min om han sjekket testiklene, men det hadde han aldri gjort.. Men har begynt med det nå.

Synes kreft er velig skremmende, og er litt på vakt, men ikke hysterisk heller..

Derfor flokens lurer jeg på hvor flinke dere er til å sjekke dere selv i den grad det er mulig?

Skrevet

Undersøker brystene selv jevnlig.

Går til gynokolog hvert år, og har vært til mammografi nå.

Vi har ekstremt mange tilfeller av kreft i familien så vi har vært og tatt prøver og vært litt ekstra på vakt siden vi var jentunger.

:)

Skrevet

Sjekker brystene innimellom når jeg husker det. Føflekker har jeg lite av, bare noen av de helt små, lysebrune og såvidt jeg kan se har de alltid sett sånn ut.

Skrevet

Vi har hatt brystkreft i familien, så jeg sjekker meg regelmessig selv 1 gang i måneden, og på mammografi en gang i året. Ellers så er jeg selvfølgelig obs på annerledes ting ellers i/på kroppen.

Gjest Pricilla
Skrevet

Tror de ikke er så nøye med det.. Og i en del tilfeller jeg kjenner til oppdages det når det er for sent.

Jeg går tar celleprøver av livmorstappen to ganger i året. Best å være på den sikre siden.

Skrevet

Tror de ikke er så nøye med det.. Og i en del tilfeller jeg kjenner til oppdages det når det er for sent.

Jeg går tar celleprøver av livmorstappen to ganger i året. Best å være på den sikre siden.

To ganger i året? Jeg tar celleprøver hvert 3. år, er det ikke det som anbefales da?

Skrevet

To ganger i året? Jeg tar celleprøver hvert 3. år, er det ikke det som anbefales da?

Jeg også gjør det hvert 3.år. Og da får jeg påminnelse i posten. Trodde det holdt jeg??

Ellers prøver jeg å være obs på føflekker. Fjernet en i mai, og skal sjekke et par til hos legen til uka. Jeg er helt overnervøs når det gjelder føflekker, og så har jeg så mange. En bekjent av meg døde av føflekkreft ved nyttår. Bare 32 år.

Gjest Pricilla
Skrevet

Jo det er det som anbefalles. men jeg har hatt lette celleforandringer, og må minst ta en celleprøve i året. Men jeg er hos gynekolog to ganger i året, eller mer - har oftes verdt pga. infeksjoner ol. og hat da tatt celleprøve i samme slengen.

Har ikke vært siden august i fjor.. Så er vel på tide. men føler meg frisk som en fisk så tror kanskje jeg drøyer litt.. Skal prøve å bli gravid også, så venter til jeg enten blir gravid, eller ikke blir gravid før jeg går til legen.. Er ikke det morsomste ejg gjør må jeg innrømme.

Gjest Fiolen nå
Skrevet

Jeg får mine føflekker sjekket hvert år hos hudspesialist. Men så hadde jeg ondartet føflekk-kreft for 10 år siden.

Jeg har fått fjernet mange føflekker siden som har sett mistenkelige ut, men det var heldigvis bare den første som var ondartet.

Bryst-undersøkelse er min dårlige samvittighet. Tror jeg fortrenger det av skrekk for å oppdage noe...

Det var så grusomt å få beskjed om at jeg hadde kreft den ene gangen at jeg er redd for å få en ny beskjed.

Skrevet

Sjekker brystene av og til, men det blir ikke hver måned. Har en litt stor, mørk føflekk (blant ørten "normale") som jeg sjekker jevnlig, men den ser ikke ut til å forandre seg.

mil1365380270
Skrevet

Følger litt med på føflekkene.

Brystundersøkelse orker jeg ikke, i frykt for å oppdage noe. Får kjæresten min til å gjøre det i stedet, men ikke ofte.

Testiklene blir stadig undersøkt i andre settinger, så jeg regner med vi i tilfelle ville oppdaget noe da.

Skrevet

*kremt* Det med celleprøve er værre... har litt vel mye legeskrekk..

Gjest been there
Skrevet

Jeg også gjør det hvert 3.år. Og da får jeg påminnelse i posten. Trodde det holdt jeg??

Ellers prøver jeg å være obs på føflekker. Fjernet en i mai, og skal sjekke et par til hos legen til uka. Jeg er helt overnervøs når det gjelder føflekker, og så har jeg så mange. En bekjent av meg døde av føflekkreft ved nyttår. Bare 32 år.

Unnskyld at jeg spør, men vet om den føflekken var litt stor? Grunnen til at jeg spør er jo for at de sier at det er de over fem millimeter som vanligvis er farlig. Jeg har en på leggen som bare kanskje er to milimeter, men den er blålig derfor synes jeg den er litt ekkel. Men er litt lei av å sjekke alt mulig hos legen også.

Skrevet

Jeg sjekker føflekkene mine jevnlig. Har en god del av dem, og noen har jeg fått fjernet.

Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men vet om den føflekken var litt stor? Grunnen til at jeg spør er jo for at de sier at det er de over fem millimeter som vanligvis er farlig. Jeg har en på leggen som bare kanskje er to milimeter, men den er blålig derfor synes jeg den er litt ekkel. Men er litt lei av å sjekke alt mulig hos legen også.

Det du må følge med på er om den forandrer farge, begynner å vokse eller å klø. I såfall må du få fjernet den.

Skrevet

Den var nok ikke så stor, nei.

Den jeg fjernet var ca. 3mm i diameter, men den var veldig svart. Derfor ville legen ha den fjernet. Men den var godartet.

Bedre å sjekke en gang for mye, da.

Hvis du er i tvil, ville jeg ha latt legen se på den. Det man skal være mest obs på, er jo forandringer på føflekkene.

Har akkurat vært å sjekket en ny nå. Legen sa den så godartet ut, men at jeg måtte følge med på om den forandret seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...