Gå til innhold

Dataproblemer - formatere harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har svært lite kunnskaper om data, så jeg må ha ting inn med teskje.

Jeg har fått problemer med antivirusprogrammet mitt, internett har begynt å gå kjempetregt, og alt henger. Har fått tips om å formatere harddisken. Har aldri gjort det før, maskinen er et år gammel. Hvordan gjør jeg det? Må jeg legge alt jeg vil spare på inn på cder? Må jeg innstallere windows på nytt etterpå? Det siste spørsmålet er kanskje det viktigste.

Og hvordan jeg går fram for å formatere såklart.. Takk for svar!

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

Hvis du kommer deg inn på internett fra maskinen uten at alt er veldig tregt ville jeg først prøvd denne linken:

http://security.symantec.com/sscv6/default.asp?langid=ie&venid=sym

Der kan du sjekke maskinen fra Symantec sitt sted, og har du noe virus så får du beskjed hvordan det kan fjernes. Har brukt den sjekken selv når jeg har hatt problemer med min egen maskin og virusprogrammet mitt, og den har hjulpet godt.

Skal du formattere må du først kopiere alt du vil ha over på cd eller diskett, og windows'en må legges inn på ny.

Skrevet

Hvis du bruker Windows XP slipper du å manuelt formattere harddisken din.

Hvis du kjører Windows-cd'en i oppstarten (altså før Windows-logoen dukker opp), vil du få spørsmål om du vil reinstallere Windows og også om du vil formattere først.

For å kjøre Windows-cd'en i oppstarten må du la maskinen få lov å lese fra cd - hvis den ikke allerede gjør dette, må du endre innstillinger i bios. Tror du må trykke "Del"-knappen for å komme inn i denne menyen.

Mulig dette også går an med andre nyere versjoner av Windows.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...