Gå til innhold

FU : Er du religiøs?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på lørdag
Skrevet

Er du religiøs?

Hvilket trossamfunn tilhører du?

Hvordan utøver du din religion?

Godtar du at andre ikke mener at din religion er den riktige?

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg er troende og praktiserende muslim.

Skrevet

Hei,

Jeg er ikke religiøs, tror ikke på noen "gud" eller andre fantasi-entiteter.

Jeg er selvsagt for religionsfrihet, så lenge de holder seg innenfor straffeloven.

Med vennlig hilsen

Gjest LucySky
Skrevet

Tror ikke på noen gud.

Jeg tror jeg tror på Gud. Hører ikke til noe "samfunn".

Håper Gud tror på meg.

Skrevet

Jeg tror jeg tror på Gud. Hører ikke til noe "samfunn".

Håper Gud tror på meg.

Han tviler nok på om du eksisterer! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ikke på den måten de fleste tolker ordet, nei. Men i motsetning til andre her føler jeg ingen trang til å kommentere sansynligheten i andres religion og tro.

".........................."

Skrevet

Er paganist, følger ingen retning men har mine egne seremonier. Meldte meg ut av statskirka for ca 27 år siden

Skrevet

Ikke på den måten de fleste tolker ordet, nei. Men i motsetning til andre her føler jeg ingen trang til å kommentere sansynligheten i andres religion og tro.

".........................."

Til gjengjeld har du en ustoppelig trang til å kommentere andre, ikke sant?

Gjest hva er det?
Skrevet

Er paganist, følger ingen retning men har mine egne seremonier. Meldte meg ut av statskirka for ca 27 år siden

Hva er en paganist for noe?

Skrevet

Det finnes mange tolkninger av hva en paganist er. Noen er wiccanere- med mange retninger innen wicca. Wicca kan kort forklares med å være heks. NB Ikke noe som kan sammenliknes med Sabrina eller Cahrmed eller andre dumme TVserier. Noen paganister tror på den gamle norrøne trua, og mange er paganister ut ifra sitt forhold til naturen. Du kan lese mer her http://www.skolesiden.no/?tekst=1559 eller på sidene til norsk paganistforbund.

Skrevet

Slik som f. eks. Druidene ved Stonehenge, i Storbritannia.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er en religiøs humanetiker. Religiøs i den forstand at jeg trur på liv etter døden, og en større sammenheng som vi ikke skjønner enda. Jeg leser bibelen kritisk og med undring, og ser at mye av det som står der vanskelig kan bortforklares som oppspinn og vås. Mye visdom som jeg synes det er fantastisk at folk den gang hadde. I tillegg finner du jo den samme visdommen på vidt forskjellige geografiske områder, og på forskjellig tid. At evangelistene Matteus, Markus, Lukas og Johannes uavhengig av hverandre har skrivi omtrent den samma historia, er jo også ganske vanvittig.

I tillegg ser jeg mye som både appellerer til og fascinerer meg i andre religioner, kanskje særlig hinduismen.

Skrevet

Jeg er Wiccaner.

Og jeg utøver ritualer ved sabbater og andre merkedager.

Jeg utfører også andre ritualer når jeg føler for det!

Jeg kan selvfølgelig godta andres meninger og tro, uten det er ikke livet mangfoldig.

MEN jeg liker ikke at noen konsekvens PÅSTÅR at mine meninger og min tro er FEIL, da kan man ha en diskusjon gående om hva som er rett og galt, og så lenge mennesker er så forskjellige som vi er så kan man ikke ta andre meninger for å være urealistiske eller bortvise den uten å i det hele tatt vite hva det er for noe!

Gjest gamlebarbie
Skrevet

"Er du religiøs? "

Er Kristen. Ikke religiøs..;-)

"Hvilket trossamfunn tilhører du?"

Jeg er vel ikke tilhenger av noen spesielle trossamfunn, men holder meg litt til Den Frie Evangeliske.

"Hvordan utøver du din religion?"

Ved å være den jeg er. Ikke tvinge noe på noen. Leser Bibelen, ber, snakker med Gud.

"Godtar du at andre ikke mener at din religion er den riktige? "

Vel.........ja, selvsagt. Altså, ingen tror vel likt? Jeg mener, vi kan alle tro på Gud, men likevel ha forskjellig oppfatning av ting. JA, jeg godtar at andre har en annen mening, selv om jeg tror at den eneste veien til Gud er gjennom Jesus.:-)

Ha en flott kveld videre..:-)

Skrevet

Nei jeg er ikke religiøs. Men har flere religiøse venner og har stor respekt for deres tro. Religionen som fascinerer meg mest er paganismen. Har en del bøker om det. Jeg er som sagt ikke troende, men det er dens syn på livet og sånn som jeg liker best. Av de store liker jeg best buddhismen.

Skrevet

Jeg kjenner ingen paganister, men har noen bøker om det. Eller om wicca egentlig. Er veldig spennende synes jeg. Kan ikke kalle meg paganist selv. Men har stor interesse for det. Har min egen grimoire :) Syns det hadde vært spennende og blitt kjent med noen praktiserende paganister. Lærer kanskje om det på en annen måte da, enn gjennom bøker og internett..

Hva slags paganist er du forresten?

Skrevet

Jeg er Wiccaner.

Og jeg utøver ritualer ved sabbater og andre merkedager.

Jeg utfører også andre ritualer når jeg føler for det!

Jeg kan selvfølgelig godta andres meninger og tro, uten det er ikke livet mangfoldig.

MEN jeg liker ikke at noen konsekvens PÅSTÅR at mine meninger og min tro er FEIL, da kan man ha en diskusjon gående om hva som er rett og galt, og så lenge mennesker er så forskjellige som vi er så kan man ikke ta andre meninger for å være urealistiske eller bortvise den uten å i det hele tatt vite hva det er for noe!

Nok en paganist. Har du lest mine andre meldinger i denne tråden, ser du at dette fascinerer meg veldig. Gjennom mange år nå.

Skrevet

Jeg kjenner ingen paganister, men har noen bøker om det. Eller om wicca egentlig. Er veldig spennende synes jeg. Kan ikke kalle meg paganist selv. Men har stor interesse for det. Har min egen grimoire :) Syns det hadde vært spennende og blitt kjent med noen praktiserende paganister. Lærer kanskje om det på en annen måte da, enn gjennom bøker og internett..

Hva slags paganist er du forresten?

Jeg er jo en godt voksen dame som nærmer meg 50 om noen år. meldte meg ut av statskirka før jeg fylte 19, og leste en del om livssyn og tro. Fant at det store og generelle i paganismen lå mitt hjerte og min livsstil nærmest. På den tida var det ikke så mye å finne om de forskjellige retningene innen wicca. Jeg feiret esbater og sabbater og fikk et for meg naturlig forhold til naturen og paganismen. Etter noen år ble jeg med i et coven, men siden jeg hadde holdt på så lenge alene opplevde jeg det som mer givende å fortsette alene. Jeg følger ingen spesiell retning, og tror ikke på en gudinne og en gud slik mange wiccanere gjør. Naturen og elementene og årshjulet er veldig sentrale i det jeg holder på med, selv om jeg ikke har noe navn på det og for meg er guden og gudinnen symbol på det feminine og maskuline som gjør at verden går videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...