Gå til innhold

hva nå? samboer flyttet

Anbefalte innlegg

Gjest Nadrine
Skrevet

Gubben har flytta ut. vi leiere en leilighet i lag. hvordan stiller det seg at jeg kan bli boende alene? Vi skrev under på husleie avtalen begge to.

Har jeg lov å fortsette å bo her eller må jeg ut?

har ikke peiling på slike ting.

skorpionfisken
Skrevet

Det er klart at en av dere (du?) kan overta hele husleiekontrakten og leie alene dersom du har råd til det.

Du kan imidlertid ikke kreve at han skal betale sin del av husleien etter at han har flytta ut. Her er det rimelig at han betaler sin del denne måneden, og at du betaler alt alene neste måned, siden han da får egen husleie en annen plass.

Gjest Nadrine
Skrevet

Det er klart at en av dere (du?) kan overta hele husleiekontrakten og leie alene dersom du har råd til det.

Du kan imidlertid ikke kreve at han skal betale sin del av husleien etter at han har flytta ut. Her er det rimelig at han betaler sin del denne måneden, og at du betaler alt alene neste måned, siden han da får egen husleie en annen plass.

jeg krever ikke han for noe penger. Husleien for august er betalt. Jeg har råd å bo alene. Poenget mitt er har husverten rett til å si at vi flyttet inn i lag og da er det ikke automatisk at jeg får bo her alene....

skorpionfisken
Skrevet

jeg krever ikke han for noe penger. Husleien for august er betalt. Jeg har råd å bo alene. Poenget mitt er har husverten rett til å si at vi flyttet inn i lag og da er det ikke automatisk at jeg får bo her alene....

Hvorfor skulle han det om han får pengene sine?

Om dere har en normal leiekontrakt så kan du overta denne så lenge du ikke misligholder den.

Hvis det står utrykkelig i leiekontrakten at dere får bo der siden dere er et par, og dersom den ene flytter ut så må begge flytte for å gi plass til et annet par, så står du svakere.

Men det er vel bare religiøse fanatikere som kan finne på å ha noe sånt inni en kontrakt.

Om leiekontrakten er normal/standard så er du godt sikra i husleieloven.

Skrevet

Og da må han ut å finne nye leieboere, risikere at leiligheten står tom en periode, sørge for ordentlig vask, styre med nøkler, osv... Det vil vel alle unngå? Så lenge han ikke har en slektning han har lovet at skal få seg leilighet så fort han får en tom da...

Skrevet

Hvorfor skulle han det om han får pengene sine?

Om dere har en normal leiekontrakt så kan du overta denne så lenge du ikke misligholder den.

Hvis det står utrykkelig i leiekontrakten at dere får bo der siden dere er et par, og dersom den ene flytter ut så må begge flytte for å gi plass til et annet par, så står du svakere.

Men det er vel bare religiøse fanatikere som kan finne på å ha noe sånt inni en kontrakt.

Om leiekontrakten er normal/standard så er du godt sikra i husleieloven.

"Om leiekontrakten er normal/standard så er du godt sikra i husleieloven"

Husleieloven står vel over en husleiekontrakt. Det kan kun avtales ordninger som er MER gunstige for leietaker enn det som står i husleieloven, ellers vil husleieloven gjelde.

Gjest Nadrine
Skrevet

"Om leiekontrakten er normal/standard så er du godt sikra i husleieloven"

Husleieloven står vel over en husleiekontrakt. Det kan kun avtales ordninger som er MER gunstige for leietaker enn det som står i husleieloven, ellers vil husleieloven gjelde.

Sjekk dette da i husleieloven.

8-3 - Samlivsbrudd, separasjon, skilsmisse og opphør av husstandsfellesskap

Forlater leieren ektefellenes felles bolig, har den andre ektefellen rett til å tre inn i leieavtalen.

Den ordning av bruksretten til ektefellenes felles bolig som blir fastsatt eller avtalt ved separasjon eller skilsmisse, er bindende for utleieren.

Husstandsmedlem har rett til å tre inn i leieavtalen dersom vilkårene i § 3 første ledd nr. 1, jf. § 1 i lov av 4. juli 1991 nr. 45 om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører, er oppfylt. Ektefellenes slektninger i rett nedstigende linje har tilsvarende rett til å tre inn leieavtalen som et husstandsmedlem, dersom begge ektefellene forlater den felles boligen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...