Gjest syk og uvitende Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 Altså, det sier seg selv at førstnevnte er tidsbegrensa, men er utbetalingsummen den samme som vanlig uføretrygd? 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 Barnetillegget er i hvert fall halvert på tidsbegrenset. Samme tillegg som ved rehabiliteringspenger. 0 Siter
Gjest også syk og uvitende Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 Er også syk og har snart vært sykemeldt i 1 år, ser ikke ut som jeg kan komme ut i jobb med det første. Men er det noen som vet forskjellen på medisinsk attføring og tidsbegrensa uføretrygd? Legen sier at jeg bare kan bli uføretrygdet, men jeg vil ut i jobb. Er det ikke veldig dårlig med penger hvis man er uføretrygdet? 0 Siter
anita21365380398 Skrevet 24. august 2004 Skrevet 24. august 2004 Hei, Jeg tror utbetaling er det samme om en er tidsbegrenset utføretryget eller vanlig uføretrygd 0 Siter
tiliti Skrevet 24. august 2004 Skrevet 24. august 2004 Ufør regnes på grunnlag av pensjonspoeng og det som verre er, tidsbegrenset regnes som rehabiliteringspenger (ca 66% av grunnlaget). Utregningen er helt forskjellig. Barnetillegget er mindre, ca 17 kroner dagen om jeg ikke husker helt feil.. Tidsbegrenset ufør stiller ingen krav til at du er i et aktivt behandlingsopplegg, men ellers er det likt medisinsk rehab. 0 Siter
Gjest også syk og uvitende Skrevet 25. august 2004 Skrevet 25. august 2004 Ufør regnes på grunnlag av pensjonspoeng og det som verre er, tidsbegrenset regnes som rehabiliteringspenger (ca 66% av grunnlaget). Utregningen er helt forskjellig. Barnetillegget er mindre, ca 17 kroner dagen om jeg ikke husker helt feil.. Tidsbegrenset ufør stiller ingen krav til at du er i et aktivt behandlingsopplegg, men ellers er det likt medisinsk rehab. Så hvis man er så syk at man ikke kan begynne å jobbe igjen etter sykemeldingsperioden er over lønner det seg å prøve å få medisinsk attføring 1 år først, og så heller få ufør hvis man ikke kommer seg i jobb etter det året? Jeg er ikke ute etter å svindle noen altså, men er så syk at jeg ikke kan jobbe, men ønsker ikke noe annet av hele mitt hjerte. 0 Siter
tiliti Skrevet 25. august 2004 Skrevet 25. august 2004 Så hvis man er så syk at man ikke kan begynne å jobbe igjen etter sykemeldingsperioden er over lønner det seg å prøve å få medisinsk attføring 1 år først, og så heller få ufør hvis man ikke kommer seg i jobb etter det året? Jeg er ikke ute etter å svindle noen altså, men er så syk at jeg ikke kan jobbe, men ønsker ikke noe annet av hele mitt hjerte. Ja, sansynligheten for midlertidig ufør uten å ha gått rehab og ev. forsøkt attføring først er omtrent lik null. 0 Siter
Gjest også syk og uvitende Skrevet 25. august 2004 Skrevet 25. august 2004 Ja, sansynligheten for midlertidig ufør uten å ha gått rehab og ev. forsøkt attføring først er omtrent lik null. Takk for svar. Det var fastlegen min som sa at jeg bare kunne bli ufør med min diagnose. Fikk sjokk når hun sa det for jeg trodde virkelig at man burde prøve alt først. Sykemeldingsperioden er jo ikke over enda engang. Syk fastlege? 0 Siter
tiliti Skrevet 25. august 2004 Skrevet 25. august 2004 Takk for svar. Det var fastlegen min som sa at jeg bare kunne bli ufør med min diagnose. Fikk sjokk når hun sa det for jeg trodde virkelig at man burde prøve alt først. Sykemeldingsperioden er jo ikke over enda engang. Syk fastlege? Nei, fastlegen har kanskje rett, det er jo vanskelig å si herfra. Hadde jeg vært det hadde jeg tatt meg et møte hos trygdekontoret, de gir deg best råd om hva du skal gjøre videre. 0 Siter
Gjest variabelt Skrevet 26. august 2004 Skrevet 26. august 2004 Hei, Jeg tror utbetaling er det samme om en er tidsbegrenset utføretryget eller vanlig uføretrygd Jeg har 100% tidsbegrenset ufør, og jeg får mer utbetalt enn en som har 100% varig ufør som er omtrent på min samme alder... Vi er begge unge... Hva kan det komme av? 0 Siter
Gjest Tidsbegr. ufør selv Skrevet 1. september 2004 Skrevet 1. september 2004 Nei, fastlegen har kanskje rett, det er jo vanskelig å si herfra. Hadde jeg vært det hadde jeg tatt meg et møte hos trygdekontoret, de gir deg best råd om hva du skal gjøre videre. Det er enkelte diagnoser som de gir varig ufør istedenfor tidsbegrenset ufør. Kanskje du har en slik? Tidsbegrenset ufør er for diagnoser hvor det er sjanse for at en kan bli arbeidsfør igjen. 0 Siter
Gjest Loppefrø Skrevet 5. september 2004 Skrevet 5. september 2004 Hei, Jeg tror utbetaling er det samme om en er tidsbegrenset utføretryget eller vanlig uføretrygd Hvis du med 'utbetaling' mener netto utbetaling, så stemmer det for mitt vedkommende. Tidsbegrenset ufør gir meg rundt 15000 brutto pr måned. Etter skatt rundt 10000 utbetalt. Hadde jeg fått varig ufør ville jeg fått brutto 11600, men skatten ville bli redusert, så jeg ville nok ikke hatt så mye mindre utbetalt. Grunnen til dette for mitt vedkommende er at tidsbegr. blir beregnet utifra inntekten siste året en var i jobb (likt med rehabiliteringspenger). Varig blir beregnet utifra pensjonspoen gjennom hele yrkeskarrieren. Har du jobbet få år, så blir en jo straffet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.