Gå til innhold

Veps........

monique1365380367

Anbefalte innlegg

monique1365380367
Skrevet

GRRRRR....har knærta mins 20 stk i dag....inne!

Sinnsykt irriterende! flere som er plaga med veps?

Har følelsen av det har vært vepsesommer BIG TIME i år!

hare1365380455
Skrevet

Jeg har "bare" tatt tre i dag, naboen over ti.. Jo, det har vært ekstremt mye veps i år!! Tror også det er bol i et tre i hagen... Datteren min har blitt stukket 2 ganger. (Mens jeg skrev dette fløy jammen en veps forbi..)

Skrevet

Hørte noe om at pga sommeren kom så sent i år, så trodde vepsedronningen(e) at det var blitt sommer på ny.. Og derfor fikk et nytt kull med veps. Eller no sånnt. Derfor er de så mange.

Skrevet

Hvor i all verden bor du!?

Her på sunnmøre har jeg knapt sett en eneste veps i år...

Skrevet

veps ja, i hagen der vi bor er det highway for veps.

Skal jeg ut å røyke, må jeg regne med nærkontakt med minst to summende vesener.

Det har kommet noe positivt ut av det da: Mitt anstrengte forhold til veps har roet seg betraktelig.

Nå regner jeg dem ikke lenger for killer beasts. !!!!

Men, for å ha sagt det, jeg går unna om det kommer en nær meg... Grøss

Skrevet

Det er i august det er mest veps hvert år. Da er alle de som dronninga fødte tidligere på året fostra opp (av de litt færre som har flydd rundt og sanka mat før på sommeren), og kommer ut - fortrinnsvis for å ordne med litt støvbæring fra plante til plante.

Levetida for disse vepsene er visstnok 32 dager, og så har de gjort sitt. Den eneste som overlever høsten og vinteren, er dronninga som ligger i dvale full av egg. Til våren våkner hun og begynner å bygge et nytt bol til seg og sine etterkommere som etterhvert kommer.

Et vepsebol er altså i utgangspunktet ettårig, men dronningene _kan_ finne på å flytte inn i gamle bol også. Skal du fjerne et vepsebol, er tida for dette på vinteren, for da er det tomt.

Hvis du synes det er mer veps i år enn før, så kan det være at det er et bol litt nærmere deg enn det har vært før.

Og nei, jeg er ingen vepseekspert, jeg bare leste en artikkel om det i avisa en gang. - Og så må jeg få lov til å nevne at jeg føler meg litt modig der jeg sitter stille og lar vepsene spasere både over hendene og ansiktet mitt. De stikker jo ikke uten at de føler seg trua ...

Øyh!

Vennlig hilsen

Skrevet

Det er i august det er mest veps hvert år. Da er alle de som dronninga fødte tidligere på året fostra opp (av de litt færre som har flydd rundt og sanka mat før på sommeren), og kommer ut - fortrinnsvis for å ordne med litt støvbæring fra plante til plante.

Levetida for disse vepsene er visstnok 32 dager, og så har de gjort sitt. Den eneste som overlever høsten og vinteren, er dronninga som ligger i dvale full av egg. Til våren våkner hun og begynner å bygge et nytt bol til seg og sine etterkommere som etterhvert kommer.

Et vepsebol er altså i utgangspunktet ettårig, men dronningene _kan_ finne på å flytte inn i gamle bol også. Skal du fjerne et vepsebol, er tida for dette på vinteren, for da er det tomt.

Hvis du synes det er mer veps i år enn før, så kan det være at det er et bol litt nærmere deg enn det har vært før.

Og nei, jeg er ingen vepseekspert, jeg bare leste en artikkel om det i avisa en gang. - Og så må jeg få lov til å nevne at jeg føler meg litt modig der jeg sitter stille og lar vepsene spasere både over hendene og ansiktet mitt. De stikker jo ikke uten at de føler seg trua ...

Øyh!

Vennlig hilsen

"Og så må jeg få lov til å nevne at jeg føler meg litt modig der jeg sitter stille og lar vepsene spasere både over hendene og ansiktet mitt. De stikker jo ikke uten at de føler seg trua ..."

Joda, de gjør det.

Noen av dem stikker på ren, pur faen.

Der står jeg og passer mine egne saker, uten å bevege meg, og før jeg får sukk for meg har jeg fått et vepsestikk bak på beinet. Ikke tok jeg på den, ikke beveget jeg beinet eller noe.

På pur faen setter den alle kluter til, og stikker - kanskje for å bekrefte regelen.? Ikke vet jeg, men jeg stoler ikke på veps.

Skrevet

"Og så må jeg få lov til å nevne at jeg føler meg litt modig der jeg sitter stille og lar vepsene spasere både over hendene og ansiktet mitt. De stikker jo ikke uten at de føler seg trua ..."

Joda, de gjør det.

Noen av dem stikker på ren, pur faen.

Der står jeg og passer mine egne saker, uten å bevege meg, og før jeg får sukk for meg har jeg fått et vepsestikk bak på beinet. Ikke tok jeg på den, ikke beveget jeg beinet eller noe.

På pur faen setter den alle kluter til, og stikker - kanskje for å bekrefte regelen.? Ikke vet jeg, men jeg stoler ikke på veps.

Hm.

Kanskje jeg skal slutte å være så eplekjekk da, og prøve å holde dem på litt avstand likevel?

Jeg må innrømme at jeg var litt spak den gangen det parkerte en svær, feit en på leppene mine. Noen bein på overleppa, og noen bein på underleppa. Jeg fant heldigvis ut at det gikk an å blåse den hardt vekk ...

:o)

Skrevet

Hvor i all verden bor du!?

Her på sunnmøre har jeg knapt sett en eneste veps i år...

Det er nok mange der også, skjønner du.

Rett over vika var vi kjempeplaga i sommer, men så var det to bol i garasjen til faren min også, da.

Opplevelsen av mye/lite veps henger nok tett sammen med hvor nær du er et bol. :o)

Skrevet

Hm.

Kanskje jeg skal slutte å være så eplekjekk da, og prøve å holde dem på litt avstand likevel?

Jeg må innrømme at jeg var litt spak den gangen det parkerte en svær, feit en på leppene mine. Noen bein på overleppa, og noen bein på underleppa. Jeg fant heldigvis ut at det gikk an å blåse den hardt vekk ...

:o)

De kan stikke helt uprovosert.

Mulig de gjør det fordi de kjenner pulsen, varmen, svetten eller noe annet - men stikke kan de uansett hvor stille du sitter.

Har litt på følelsen av at det inntreffer mest på sensommeren/høsten - når det begynner å bli litt kjølig?

Jeg har selv blitt stukket slik noen ganger tidligere (når jeg var "eplekjekk":-), og nå er jeg litt mer forsiktig......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...