Gå til innhold

Udugelig legevikar, men får ikke bytte!

Anbefalte innlegg

Gjest mellom barken og veden
Skrevet

Min eksellente fastlege gikk ut i permisjon og har satt inn en vikar som ikke holder mål overhodet. Hun er knapp og mutt og har ikke engang giddet å lese journalen min. Jeg har vært sykemeldt en stund og er under utredning, men legen vet ikke engang hva som feiler meg fordi sykdommen er veldig sjelden. Hun er veldig vanskelig å kommunisere med, og jeg føler meg helt alene i kampen mot smertene. Jeg får ingen aksept fordi jeg ikke er ferdig utredet og ennå ikke har en diagnose på papiret av riktig spesialist. Jeg bad om å få skifte lege til min engen kom tilbake i februar(det er flere leger ved senteret) men jeg fikk avslag.

Har jeg noen rettigheter her? Trygdekontoret har stoppet sykepengene mine fordi jeg ikke har de riktige ordene på papiret og vil ha meg tilbake i jobb, og legen min støtter meg heller ikke. Min egentlige fastlege kjente til sykdommen og var den som sendte meg inn i systemet for utredning.

Hva skal jeg gjøre? Dette er helt forferdelig, jeg er helt utslitt!

Skrevet

Kanskje du kan skifte fastlege, det har du full rett til to ganger i året. Så kan du skifte tilbake når din lege er tilbake.

Eller oppsøk et privat legesenter.

Skrevet

Spørs om du kommer noen vei med en ny lege. Det er bred enighet om - og lovbestemt - at folk skal ut i arbeid etter en viss sykemeldingstid. Alle som ikke ligger under dyna hele dagen kan jobbe med et eller annet, tilpasset situasjonen.

Skrevet

Spørs om du kommer noen vei med en ny lege. Det er bred enighet om - og lovbestemt - at folk skal ut i arbeid etter en viss sykemeldingstid. Alle som ikke ligger under dyna hele dagen kan jobbe med et eller annet, tilpasset situasjonen.

Jeg har forsøkt meg tilbake i jobb, men det gikk ikke. Jeg ble enda verre enn jeg hadde trodd. Legen var da enig med meg om at det ikke gikk i min tilstand. Men nå er hun i permisjon...

Gjest Lea-laus
Skrevet

Finn en anne lege! Det er ingen som kan nekte deg å bruke en anne lege intill din faste lege kommer tilbake! (Kanskje innen legesenteret, men verden er jo full av doktorer!)

Har vært gjennom en lang utredningsprosess selv (maaange år). Som deg feiler det meg noe sjeldent, og det ble ikke "årnings" før jeg etter litt leting fant en privat lege som kunne noe om sykdommen. Da tok det under tre uker, så var jeg vurdert av de riktige menneskene/spesialistene.

Det er ingen grunn til at du skal være "snill og grei" og "holde ut" med hun snerpa!

Er privat sektor for dyrt, så søk rundt på internett, kontakt "brukerorganisasjoner" hvis det finnes for din diagnose, og se om du finner noen offentlige som forsker på dette. Ta kontakt! Send en mail og spør om de vet noe om din tilstand. Noen leger er jo faktisk oppegående og oppriktig interessert i sjeldne tilfeller!

Kanskje jeg kan anbefale deg "min" lege?

Lykke til!

Skrevet

Finn en anne lege! Det er ingen som kan nekte deg å bruke en anne lege intill din faste lege kommer tilbake! (Kanskje innen legesenteret, men verden er jo full av doktorer!)

Har vært gjennom en lang utredningsprosess selv (maaange år). Som deg feiler det meg noe sjeldent, og det ble ikke "årnings" før jeg etter litt leting fant en privat lege som kunne noe om sykdommen. Da tok det under tre uker, så var jeg vurdert av de riktige menneskene/spesialistene.

Det er ingen grunn til at du skal være "snill og grei" og "holde ut" med hun snerpa!

Er privat sektor for dyrt, så søk rundt på internett, kontakt "brukerorganisasjoner" hvis det finnes for din diagnose, og se om du finner noen offentlige som forsker på dette. Ta kontakt! Send en mail og spør om de vet noe om din tilstand. Noen leger er jo faktisk oppegående og oppriktig interessert i sjeldne tilfeller!

Kanskje jeg kan anbefale deg "min" lege?

Lykke til!

Takk for et oppløftende svar! Kan jeg spørre om legen du har? Og forsto jeg det sånn at du er lealaus?

Gjest om 20 år kanskje
Skrevet

Jada.

Så vekk med alle trapper og terskler, nye trikker og busser i morgen, nye store tilgjengelige toalett på alle arbeidsplasser og vekk med alle fortauskanter.

Skrevet

Jada.

Så vekk med alle trapper og terskler, nye trikker og busser i morgen, nye store tilgjengelige toalett på alle arbeidsplasser og vekk med alle fortauskanter.

Så sant det er fysisk mulig, så klart. Mener ikke at døve skal passe telefonen, liksom....

Skrevet

Har du en mulighet for å kontakte fastlegen din?

Hun har svangerskapspermisjon..... Jeg har tenkt på det men jeg syns det er litt over grensen. Eller?

Gjest Lea-laus
Skrevet

Takk for et oppløftende svar! Kan jeg spørre om legen du har? Og forsto jeg det sånn at du er lealaus?

Er nok lealaus, ja!

Har du en anonym mailadresse, så svarer jeg gjerne til den :-)

Mvh

Skrevet

Er nok lealaus, ja!

Har du en anonym mailadresse, så svarer jeg gjerne til den :-)

Mvh

Veldig gjerne!

[email protected]

Skrevet

Hun har svangerskapspermisjon..... Jeg har tenkt på det men jeg syns det er litt over grensen. Eller?

Nei, det synes jeg ikke det er. Sett deg inn i hennes situasjon, tviler på at hun vil mislike det.

Skrevet

Det er over grensa og kontakte henne privat. Men, du har ikke mulighet for å sende henne en SMS? Det gjør jeg hvis jeg trenger å ha tak i noen og da kan de ringe opp hvis de synes det er viktig.

Skrevet

Ville ikke gjort det hvis jeg var deg. Vikarlegen har nå ansvaret, og fastlegen din vil neppe legge seg opp i vikarens vurderinger. Hadde det kun vært snakk om en konkret misforståelse som kunne oppklares, men her handler det jo også om vurderingen av arbeidsførhet. Sats på at ting faller på plass etter at du har sett den nye spesialisten.

Kjenner en som kontaktet sin fastlege i permisjon for en tid tilbake, og det ble ikke så godt mottatt. Vedkommende skrev et brev, og fikk kun et svært kort svar om at legen ikke ville påta seg noen form for jobb i permisjonstiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...