Gå til innhold

Fargetips?

Anbefalte innlegg

Gjest Bråtan
Skrevet

Jeg har lyst til å male kjøkkenet. I dag er det lys grå innredning som jeg liker ganske godt, grå benkeplate, grått laminatgulv og en slags mørk bonderød på to vegger.

Jeg kunne tenke meg å bytte ut den bonderøde med en lysere og varmere farge for å live litt opp i alt det grå. Forslag?

Skrevet

Hvilke farger liker du da? Dersom du vil ha en pen, dus farge, kan jeg anbefale Filippa (tror jeg den heter) - en pen, dus grønfarge.

Derssom du vil friske opp litt, hva med _en_ vegg i en sterk farge (f.eks limegrønn eller orange), og resten av veggene i en nøytral farge?

Skrevet

Hvilke farger liker du da? Dersom du vil ha en pen, dus farge, kan jeg anbefale Filippa (tror jeg den heter) - en pen, dus grønfarge.

Derssom du vil friske opp litt, hva med _en_ vegg i en sterk farge (f.eks limegrønn eller orange), og resten av veggene i en nøytral farge?

Som om jeg skulle skrevet det selv :-)

Skrevet

Jeg liker egentlig helt lyse farger, men ettersom det er så mye grått kan jeg tenke meg litt mer farge her, problemet er bare at jeg ikke helt ser hva som passer med grått. Takk for tips om grønnfarge.

To av veggene på kjøkkenet er dessuten rødbrun teglstein, så det er ikke så aktuelt å male med mer enn en farge.

Skrevet

Jeg liker egentlig helt lyse farger, men ettersom det er så mye grått kan jeg tenke meg litt mer farge her, problemet er bare at jeg ikke helt ser hva som passer med grått. Takk for tips om grønnfarge.

To av veggene på kjøkkenet er dessuten rødbrun teglstein, så det er ikke så aktuelt å male med mer enn en farge.

Dersom du har rød tegelstein, er grønn en lott kontrastfarge! Da ville jeg valgt filippa. Den er veldig rolig og nedtonet.

Skrevet

Jeg liker grått og gult sammen. Men det kan bli kaldt - kommer helt an på hvilken nyanse man velger.

Skrevet

Jeg ville tatt en hvit farge på veggene og heller frisket opp med sterke farger på gardiner,duker og pynt.Kanskje helst i samme farge som murveggen.

fei1365380229
Skrevet

Dersom du har rød tegelstein, er grønn en lott kontrastfarge! Da ville jeg valgt filippa. Den er veldig rolig og nedtonet.

En farge som er enda lysere enn filippa er glass, den har jeg malt på et barnerom og den er bare kjempefin.

Har også filippa i en kjellergang og den er fin, men det er mer gråtone på den, men litt gultone på glass. Trur eg :-)

Skrevet

En farge som er enda lysere enn filippa er glass, den har jeg malt på et barnerom og den er bare kjempefin.

Har også filippa i en kjellergang og den er fin, men det er mer gråtone på den, men litt gultone på glass. Trur eg :-)

Ja, Glass er kjempefin. Vi har den i loftstua, kombinert med Lys Kookari. Men til grått og rød teglstein, tror jeg den mer grålige Filippa blir lekker :-)

(Er glad i grønt, jeg :-)

Skrevet

Ja, Glass er kjempefin. Vi har den i loftstua, kombinert med Lys Kookari. Men til grått og rød teglstein, tror jeg den mer grålige Filippa blir lekker :-)

(Er glad i grønt, jeg :-)

Hei! Har dere lenke til fargekart på de fargene dere snakker om og andre? Takker for svar.

Skrevet

Hei! Har dere lenke til fargekart på de fargene dere snakker om og andre? Takker for svar.

www.jotun.no har en veldig fin fargeplanlegger, hvor du kan se hvordan fargene blir på en vegg.

Jeg har for øvrig også en lys grønn, litt "møkkete" farge på kjøkkenet.

Gjest Glasselle
Skrevet

Til grått og blått vil hvitt være pent. Hvis du vil være litt dristig, så kan lyse bruntoner også bli svært pent.

Skarpe farger som gult, grønt osv ville jeg holdt meg unna for estetikkens skyld.

fei1365380229
Skrevet

Til grått og blått vil hvitt være pent. Hvis du vil være litt dristig, så kan lyse bruntoner også bli svært pent.

Skarpe farger som gult, grønt osv ville jeg holdt meg unna for estetikkens skyld.

Du må da syns glass er pen? De grønnfargene vi nevner er ikke skarpe.

Skrevet

Bruntoner til lys grått?? DET ville ikke vært pent i mine øyne.

Gjest Glasselle
Skrevet

Du må da syns glass er pen? De grønnfargene vi nevner er ikke skarpe.

Grønt har gult i seg, derfor føler jeg at det blir feil i forhold til hvordan fargene samsvarer.

Glass høres spennende ut. Jeg har ikke vurdert muligheten. Mener du ekte glass, eller er den en farge?

Skrevet

Grønt har gult i seg, derfor føler jeg at det blir feil i forhold til hvordan fargene samsvarer.

Glass høres spennende ut. Jeg har ikke vurdert muligheten. Mener du ekte glass, eller er den en farge?

Men det er mange forskjellige grønnfarger. Den som heter Filippa er grålig grønn - og vil passe utmerket med grått og strålende til tegl. (Rødt og grønt er komplementærfarver).

Glass er en lys, dus grønnfarge, som har litt mer gult i seg enn filippa, men likevel "rolig".

Begge disse farvene er laaaaaangt fra eplegrønn eller limegrønn :-)

Skrevet

Vi har ikke noe blått, men grått og teglstein. Det er litt for grått og trist og jeg tror nok hvitt blir litt for sterilt og kaldt. Vi er i tillegg ikke typene til å ha så mye pynt og har enkle lift-gardiner kun fordi det er innsyn fra gata om vinteren. Jeg heller nok litt mot en grønnfarge som foreslått, men er svært åpen for flere forslag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...