Gå til innhold

Hundemat! Spørsmål til folk med greie på hund

Anbefalte innlegg

Gjest Hundepasseren
Skrevet

Jeg passer en hund på 10 mnd. Den er medium stor. Tidligere ga vi den hundeknotter blåtlagt i vann med litt leverpostein eller annen hundemat av okse blandet i. Men nå får vi beskjed om at hunden skal få havregryn? i vann med tunfisk eller oksekjøtt i gele. Dette blir en seig og jævlig masse, og ser ikke ut til at bikkja har veldig lyst på det. Han sleiker bort kjøttet/fisken og lar limet bli igjen. Kan da ikke være riktig dette? Er dette han får hjemme. Fikk beskjed om å kutte ut knottene, men de har jo en del næringsstoffer hunden skal ha. Er havregryn nok for en aktiv hund på 10 mnd?

Naten hans ser og lukter motbydelig, og han blir ikke overbegeistra når den serveres. Ga han bare okse i gele i dag og da sleiket han opp siste smule.

mil1365380270
Skrevet

Hvem er det som har gitt deg den oppskriften? Er ikke ernæringsekspert på hunder, men hva er vitsen med havregrynen? Fylle opp magen?

Hunden vokser nå, kjøp et ordentlig tørrfor som passer til alderen. Den skal ha riktig mat og mosjon, ikke slankes, eller hva nå grunnen er.

Desuten kan den bli dårlig i magen av å bytte for, du må ta det sakte.

Boksemat er sikkert bra det (hvis den har noe annet å tygge på), men er det ikke dyrt?

Spander tørrfisk, et margben eller noe annet den kan kose seg med, så blir det ikke bare kjedelig tørrfor.

Skrevet

Ring en veterinærklinikk og spør. Dyrepleierne tar ofte slike spørsmål over telefon.

Skrevet

Det høres altfor næringsfattig ut. Det er ikke noe i veien for å gi havregrynsgrøt en og annen gang når de liker det, men ikke hele tiden. Og kun boksmat/våtfor blir veldig dyrt.

Kjøp tørrfor og bland heller litt våtfor oppi det om du må. Tørrforet inneholder alt den trenger.

Om du vil gi den noe ekstra godt er griseører populært. De selges bl.a på rema, europris, felleskjøpet. Dyrebutikker har det gjerne og, men der er de dyre.

Gjest Hundepasser
Skrevet

Hvem er det som har gitt deg den oppskriften? Er ikke ernæringsekspert på hunder, men hva er vitsen med havregrynen? Fylle opp magen?

Hunden vokser nå, kjøp et ordentlig tørrfor som passer til alderen. Den skal ha riktig mat og mosjon, ikke slankes, eller hva nå grunnen er.

Desuten kan den bli dårlig i magen av å bytte for, du må ta det sakte.

Boksemat er sikkert bra det (hvis den har noe annet å tygge på), men er det ikke dyrt?

Spander tørrfisk, et margben eller noe annet den kan kose seg med, så blir det ikke bare kjedelig tørrfor.

Synes det er helt merkelig selv. Er en slank hund som skal være slank, så slankes trenger den ikke. SEr ikke ut som om det liker det noe særlig heller. Aner ikke hva grunnen til han skal spise havregryn er. Hun som eier hunden har ikke særlig greie på hunder har jeg forstått. Jeg vil ikke underernære den så lenge han er her i hvert fall. TRor jeg tar med hunden til dyrebutikken og hører der jeg. Han vil ikke ha bare knotter, men det er fordi eieren ikke har vendt han til det. Bare våte knotter med litt boksemat oppi.

mil1365380270
Skrevet

Synes det er helt merkelig selv. Er en slank hund som skal være slank, så slankes trenger den ikke. SEr ikke ut som om det liker det noe særlig heller. Aner ikke hva grunnen til han skal spise havregryn er. Hun som eier hunden har ikke særlig greie på hunder har jeg forstått. Jeg vil ikke underernære den så lenge han er her i hvert fall. TRor jeg tar med hunden til dyrebutikken og hører der jeg. Han vil ikke ha bare knotter, men det er fordi eieren ikke har vendt han til det. Bare våte knotter med litt boksemat oppi.

Få med deg noen prøveposer på forskjellige merker. Stor forskjell på smaken.

Hvis den bare spiser myk, oppbløtt mat, må den få noe å tygge på i tillegg, for å bevare tannhelsen.

Gi margben, tørrfisk, tørket oksepenis, eller som en skrev her; griseører :-)

Margben finner du i frysedisken. Pass på at de er hele, og så store at hunden ikke klarer å svelge dem. Dumt med kvalt hund, og veldig vondt å bli bitt, når du fisker ben ut av halsen ;-)

Kanskje du burde overta hunden? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...