Gå til innhold

Sprøyte/smerteskrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Klar_til_å_bli_pappa
Skrevet

Ok, jeg prøver i dette forumet. Er det noen som har peiling på hva slags tiltak som kan gjøres for å å BEHANDLE sprøyteskrekk og fødselsskrekk? Jeg vet om bedøvelseskremer og den slags, problemet er at kjæresten min nekter å gå til legen med mindre hun blir hentet av en ambulanse. Dette resulterer i så mangt blant annet at hun nekter å føde et barn. fordi hun vet at hun kommer til å revne, og hvordan skal man døyve smertene på stedet (fort) uten å ta en sprøyte?

Dette ble litt rotete, men håper noen har et svar. Vi har lyst på barn begge to, men hun tør ikke bli gravid, ettersom hun ikke "takler" smertene. Vi har vurdert terapigruppe, psykolog eller noe lignende, men noen raske søk på nettet ga ingenting fornuftig. Noen som vet?

Gjest Shira12
Skrevet

Terapi hørtes som en god ide, det er jo en slags fobi hun har, og det er det hjelp og få for.

Ellers så kan hun søke om keisersnitt? Vet ikke, men det kan jo kanskje gjøres i narkose?? (Er litt på gyngendes grunn her...)

Men det jeg ville gjort var og starte med terapi, så etterhvert finne ut om det er en måte hun kan føde barn på som ikke skremmer henne, tett oppfølging av jordmor under svangerskapet og evnt en psykolog.

Mvh

Skrevet

Terapi hørtes som en god ide, det er jo en slags fobi hun har, og det er det hjelp og få for.

Ellers så kan hun søke om keisersnitt? Vet ikke, men det kan jo kanskje gjøres i narkose?? (Er litt på gyngendes grunn her...)

Men det jeg ville gjort var og starte med terapi, så etterhvert finne ut om det er en måte hun kan føde barn på som ikke skremmer henne, tett oppfølging av jordmor under svangerskapet og evnt en psykolog.

Mvh

Ja, men er det å forvente at en psykolog kan hjelpe med dette? Jeg TROR virkelig det vi (les: hun) trenger er personlig oppfølging, av en psykolog. Jeg er bare litt i villrede om hva en enkelt person kan gjøre, ettersom hun har hatt hundrevis av hobbypsykologer gjennom tidene som, velmenende nok, har prøvd å hjelpe.

Tror jaggu meg vi prøvde tankefeltterapi en gang:S resulterte bare i at hun gikk for å spy!

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, men er det å forvente at en psykolog kan hjelpe med dette? Jeg TROR virkelig det vi (les: hun) trenger er personlig oppfølging, av en psykolog. Jeg er bare litt i villrede om hva en enkelt person kan gjøre, ettersom hun har hatt hundrevis av hobbypsykologer gjennom tidene som, velmenende nok, har prøvd å hjelpe.

Tror jaggu meg vi prøvde tankefeltterapi en gang:S resulterte bare i at hun gikk for å spy!

Jeg tror en psykolog vil hjelpe, men vel og merke en som hun går fast til så lenge det er behov for det.

Tankefeltterapi virker på noen. Jeg har prøvd og opplevde også og bli meget kvalm første gangen, tror det var fordi jeg fokuserte veldig på det jeg var redd for, men TFT passer jo ikke for alle, men gi ikke opp for det! Prøv eller psykolog og da en utdannet en og ikke "hobbypsykologer". De vil nok hjelpe, men noen ganger trenger vi fagfolk.

Klarer du og få henne til lege for og få en henvisning til psykolog?

Det finnes sikkert private, men det vil jo koste endel mer.

Er hun innstilt på og gå i terapi for og få bukt med probleme?

Mvh

Skrevet

Jeg tror en psykolog vil hjelpe, men vel og merke en som hun går fast til så lenge det er behov for det.

Tankefeltterapi virker på noen. Jeg har prøvd og opplevde også og bli meget kvalm første gangen, tror det var fordi jeg fokuserte veldig på det jeg var redd for, men TFT passer jo ikke for alle, men gi ikke opp for det! Prøv eller psykolog og da en utdannet en og ikke "hobbypsykologer". De vil nok hjelpe, men noen ganger trenger vi fagfolk.

Klarer du og få henne til lege for og få en henvisning til psykolog?

Det finnes sikkert private, men det vil jo koste endel mer.

Er hun innstilt på og gå i terapi for og få bukt med probleme?

Mvh

Jeg tror hun er innstilt på å få bukt med problemene. Visste faktisk ikke at man kan få en henvisning fra lege... Har alltid trodd at det var en ting man måtte betale dyrt for uansett. Så det skal jeg foreslå for henne når hun kommer hjem i dag:)

Takk!

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg tror hun er innstilt på å få bukt med problemene. Visste faktisk ikke at man kan få en henvisning fra lege... Har alltid trodd at det var en ting man måtte betale dyrt for uansett. Så det skal jeg foreslå for henne når hun kommer hjem i dag:)

Takk!

Henvisning fra lege kan du få. Eneste minuset er at det ofte er litt ventetid på og få komme til behandling.

Jeg fikk henvisning fra lege og betaler ikke noe hos psykologen.. Jeg har frikort, så dere må nok betale for timene frem til dere har nådd grensen for frikort. Jeg betalte 200 per time ifjor, det har kanskje steget litt, men det gir jo en pekepinn.

Dere må ha lykke til, håper dere får orden på dette!

Mvh

Gjest Uglemor
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at det finnes et opplegg for kvinner med fødselsangst på Ullevål sykehus, jeg tror det het Gaia-prosjektet. Tror jeg ville tatt en telefon og forhørt meg der.

Skrevet

Gaia-gruppen ved Ullevål jobber med gravide som sliter med angst i tilknytning til fødsel.

Ta kontakt med dem, og dersom du ikke bor i Osloområdet, kan du høre om de kan henvise deg til noen i ditt distrikt.

Skrevet

Hun kan vel ikke vite om hun takler smertene når hun aldri har prøvd! Dessuten er det ikke slik at alle revner under en fødsel (noen blir faktisk klippet istedetfor *ler*).

Be henne søke hjelp (kan virke som hun trenger det).

Skrevet

Hun kan vel ikke vite om hun takler smertene når hun aldri har prøvd! Dessuten er det ikke slik at alle revner under en fødsel (noen blir faktisk klippet istedetfor *ler*).

Hun kan vel ikke vite om hun takler smertene når hun aldri har prøvd! Dessuten er det ikke slik at alle revner under en fødsel (noen blir faktisk klippet istedetfor *ler*). Be henne søke hjelp (kan virke som hun trenger det).

Så arrogant svar ble jeg overrasket over å lese når noen spør om råd. Har du hørt om fobier? Det har ingenting med redsel for smerte å gjøre, det er rett og slett angst for noe.

Skrevet

1. Man trenger slett ikke å revne ifb. fødsel.

2) Smertelindring under fødsel som IKKE inkluderer nålestikk:

Lystgass, varme omslag, vann/bad, meditasjon.

3) Vil din kjære tørre å snakke med jordmor i stedet for lege, eller synes hun det er like skummelt? Jordmor kan hjelpe med samtaler ang. fødsel etc. Kanskje dette kan dempe angsten noe?

Ellers: Epidural innebærer stikk, men er en STOR hjelp mot smerter under fødselen. Kanskje det går an å bruke såkalt "Englekrem" (heter noe annet), slik at hun ikke kjenner stikket? (Vet ikke om den kombinasjonen er mulig i forbindelse med fødsel, men verdt å spørre?)

Gjest gravid og redd
Skrevet

Hjelp, jeg har lettere fødselsangst selv, og det er akkurat slike svar som sender meg rett i bakken.

KLIPPING ER DA VEL ABSOLUTT INGEN TING Å LE AV!!!!

*har problemer med å puste nå*

(Det er nettopp fordi jeg aldri "har prøvd" jeg er så redd...)

Gjest Slapp av
Skrevet

Hjelp, jeg har lettere fødselsangst selv, og det er akkurat slike svar som sender meg rett i bakken.

Pust dyyypt inn ;-)

Når det først er i gang så skjer det som skjer, og det oppfattes ikke på samme måte (som hvis man liksom skulle gjennom det samme uten at det faktisk er en fødsel i gang)...

Skrevet

De klipper når den fødende er på toppen av en ri så de ikke skal kjenne det. Det "drukner" i den andre smerten, liksom.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Har dere hørt om TFT? (Tankefelt terapi) Dette kan hjelpe mot det meste! (examensskrekk, klaustrofobi etc..) Soneterapisentre haf ofte tilbud om dette.

mvh

Skrevet

Har dere hørt om TFT? (Tankefelt terapi) Dette kan hjelpe mot det meste! (examensskrekk, klaustrofobi etc..) Soneterapisentre haf ofte tilbud om dette.

mvh

Vi har prøvd TFT, med dårlig resultat. Hun ble kvalm ganske fort og brakk seg, vet ikke om det kunne hjulpet med lenger terapi.

Uansett, takk for alle gode tips, spesielt det med Gaia på Ullevål! Vi skal lete etter litt informasjon om prosjektet.

Skrevet

De klipper når den fødende er på toppen av en ri så de ikke skal kjenne det. Det "drukner" i den andre smerten, liksom.

Nettopp!!

Det er derfor absolutt ingenting å være redd for.

Skrevet

Hun kan vel ikke vite om hun takler smertene når hun aldri har prøvd! Dessuten er det ikke slik at alle revner under en fødsel (noen blir faktisk klippet istedetfor *ler*). Be henne søke hjelp (kan virke som hun trenger det).

Så arrogant svar ble jeg overrasket over å lese når noen spør om råd. Har du hørt om fobier? Det har ingenting med redsel for smerte å gjøre, det er rett og slett angst for noe.

Ja riktig. Og når man har så sterke fobier, så bør man vel kunne søke hjelp for det??!!

Gjest gravid og redd
Skrevet

Nettopp!!

Det er derfor absolutt ingenting å være redd for.

Det er absolutt noe JEG er redd for! OG DET ER ABSOLUTT INGEN TING Å LE AV!!

Jeg tror ikke kjæresten til innskriver blir beroliget med å høre at det ikke er noe å grue seg til. da får ikke hun barn i hvert fall.

Skrevet

"De klipper når den fødende er på toppen av en ri så de ikke skal kjenne det. Det "drukner" i den andre smerten, liksom. "

Vel, Freya...jeg tror ikke _dette_ beroliget, altså!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...