Gå til innhold

Naproxen mot maserier?


pip

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lagt dette inn til jordmor også, men tenkte kanskje at du som gynekolog og lege også kunne gi meg svar/eventuelt at du vet mer om det?

Under forige fødsel så hadde jeg veldig mye maserier, og store smerter. Senere fant de ut at jeg hadde "reaktiv livmor" som reagerte på stress. De maseriene jeg hadde lignet veldig på de menssmertene jeg har hatt i perioder da jeg også har hatt enorme menssmerter.

Det jeg har begynt å lure på, er om ikke naproxen da burde være et "lurt" middel å ta om maseriene kommer igjenn denne

gangen? De hjalp mot menssmertene, og siden det er det samme som skjer, skulle ikke de kunne virke mot maserier også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til pip

Rier og menssmerter er samme mekanisme, men med forskjellig styrke. Det fremkalles bl.a. av stoffer som betegnes prostaglandin. Naproxen er en type av de medikamenter -NSAID- som hemmer dannelsen av prostaglandin, og de er effektive for menssmerter og brukes iblant til å stoppe riene med. Det er ikke helt uten risiko å bruke dem fordi de kan føre til for tidlig lukning av et blodkar som er viktig for fosterets sirkulasjon, derfor er det bare i helt spesielle tilfelle at de brukes under graviditet. Ved fødselen er det i høy grad hormonet oxytocin som fremkaller rier og det hemmes ikke av NSAID. Så jeg vil ikke anbefale NSAID ved 'maserier'. Jeg kan trøste deg med at det hos kvinner som tidligere har født ofte kommer mye mer effektive rier, livmoren 'har lært noe' ved forrige fødsel. Det med den 'reaktive livmor' synes jeg høres litt rart ut. Jeg kan ikke forestille meg at din livmor er annerledes enn andres.

Lykke til med fødselen, jeg synes ikke du skal grue deg, det går gjerne så mye lettere andre gangen. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til pip

Rier og menssmerter er samme mekanisme, men med forskjellig styrke. Det fremkalles bl.a. av stoffer som betegnes prostaglandin. Naproxen er en type av de medikamenter -NSAID- som hemmer dannelsen av prostaglandin, og de er effektive for menssmerter og brukes iblant til å stoppe riene med. Det er ikke helt uten risiko å bruke dem fordi de kan føre til for tidlig lukning av et blodkar som er viktig for fosterets sirkulasjon, derfor er det bare i helt spesielle tilfelle at de brukes under graviditet. Ved fødselen er det i høy grad hormonet oxytocin som fremkaller rier og det hemmes ikke av NSAID. Så jeg vil ikke anbefale NSAID ved 'maserier'. Jeg kan trøste deg med at det hos kvinner som tidligere har født ofte kommer mye mer effektive rier, livmoren 'har lært noe' ved forrige fødsel. Det med den 'reaktive livmor' synes jeg høres litt rart ut. Jeg kan ikke forestille meg at din livmor er annerledes enn andres.

Lykke til med fødselen, jeg synes ikke du skal grue deg, det går gjerne så mye lettere andre gangen. Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar!

Når det gjelder reaktiv livmor, så er det en forklaring jeg fikk etter en operasjon jeg var igjennom etter fødselen, i en forklaring på at livmoren min reagerte på stress med å trekke seg sammen og gi kramper. Men jeg har stort sett fått forskjellige forklaringer og ord av alle de legene jeg har vært borti nå, så jeg har vel bare trukket konklusjonen om at det meste er teorier og spekulasjoner? Og jeg har vel aldri skjønt helt hva de som har brukt betegnelsen "reaktiv livmor" har lagt i begrepet, kan du si noe mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for svar!

Når det gjelder reaktiv livmor, så er det en forklaring jeg fikk etter en operasjon jeg var igjennom etter fødselen, i en forklaring på at livmoren min reagerte på stress med å trekke seg sammen og gi kramper. Men jeg har stort sett fått forskjellige forklaringer og ord av alle de legene jeg har vært borti nå, så jeg har vel bare trukket konklusjonen om at det meste er teorier og spekulasjoner? Og jeg har vel aldri skjønt helt hva de som har brukt betegnelsen "reaktiv livmor" har lagt i begrepet, kan du si noe mer om det?

Svar til pip

For det første, så kan en livmor ikke reagere på stress med kramper, for det andre så har jeg aldri hørt om en 'reaktiv livmor'. Som jeg tidligere har sagt, så kan livmoren, spesielt ved første fødsel, reagere noe trege og ukoordinert på de stoffer som fremkaller rier, og da blir det 'mas' i stedet for gradvis åpning mot fødsel. Neste gangen pleier det å gå så mye bedre, livmoren 'tar ved lære'.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...