Gå til innhold

Vond lukt - klesvask, damer hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest vaskemannen i huset
Skrevet

Er det normalt at mørke klær som begynner å bli noe gamle begynner å lukte vondt etter en klesvask?

Uten unntak så begynner alle mine mørke klær å lukte noe spesielt rett etter en vask. Lyse klær er ok.

Virker som meste av lukta forsvinner når klærne tørker. Men allikevel, ikke noe særlig dette...

Så, hva skjer?

Gjest Sur lukt?
Skrevet

Lukter klærne surt? Det har vi hatt litt problemer med. Vet ikke hvorfor og vet ikke hvordan få det bort¨. Tips mottas med takk!

Skrevet

Når surlukta først har satt seg i klærne er det lite du kan gjøre. Ungene mine fikk noen "silke"-pysjer (polyester) til jul,og de gikk i søpla til slutt. Det er visst en slags "sopp" eller jordslag-variant som kan sette seg i tøy, spes. i syntetisk tøy, regntøy, treningstøy osv. Det virker som om det aktiveres av varme og væte. Dette kan skje spesielt om klærne blir liggende en stund i vaskemaskinen.

Ellers skjer dette ofte om man overdoserer pulvermengde/evt. skyllemiddel. Vaskemaskinene klarer ikke å skylle ut all såpen, som blir liggende og nærmest gjære i tøyet.

Dessuten kan såpe-/skyllemiddelrester bli liggende og mygle rundt om i doseringsluken. Lurt å gjøre grundig rent i den innimellom, og sjekk også om det ligger skitt og lort i dørpakninga.

Sett på en kokvask 95 grader med 1 dl klorin, det kan hjelpe noe. Kan hende du kan få lure tips hos vaskemaskinforhandleren også!

Gjest papirtiger
Skrevet

Lukter klærne surt? Det har vi hatt litt problemer med. Vet ikke hvorfor og vet ikke hvordan få det bort¨. Tips mottas med takk!

Bløtlegg klærne i en sterk eddikoppløsningen i en dag eller to før du vasker de normalt.

Kjør en tom vaskemaskin med MYE eddik. Burde ta knekken på all lukt :)

Skrevet

Mner å ha lest om dette her på dol før. Prøv å søk.

Ellers har Reperatørene hatt en del tips om klesvask. Var det eddik, klorin eller salmiakk de brukte? Husker ikke. Prøv å søk litt! :)

Ellers kan du alltids spørre noen på Omo direkte! http://www.omo.no

Skrevet

Mner å ha lest om dette her på dol før. Prøv å søk.

Ellers har Reperatørene hatt en del tips om klesvask. Var det eddik, klorin eller salmiakk de brukte? Husker ikke. Prøv å søk litt! :)

Ellers kan du alltids spørre noen på Omo direkte! http://www.omo.no

Er det da man kommer til Grete Kausland?

Skrevet

Er det da man kommer til Grete Kausland?

Ja, hvis man er heldig!

Tror a' svarer på mail for da rekker a' å få tenkt seg om.

Skrevet

Ja, hvis man er heldig!

Tror a' svarer på mail for da rekker a' å få tenkt seg om.

Har du forresten sett den søte TV-reklamen fra Opplysningen, tror det er 1880 eller 1881. Om en forelsket mann som bare visste fornavnet på dama han hadde møtt kvelden før, pluss by og to siffer i telefonnummeret. Men damene på Opplysningen fant henne. Og nå er de gift. Hun viser fram takkekortet!

Jeg ble helt rørt. Tror du historien er ekte?

Skrevet

Vasker gamle mørke klær, men har aldri merket fæl lukt av dem. Har igrunnen aldri hørt om det.

Bruker du det samme vaskepulveret til mørke og lyse klær?

Skrevet

Har du forresten sett den søte TV-reklamen fra Opplysningen, tror det er 1880 eller 1881. Om en forelsket mann som bare visste fornavnet på dama han hadde møtt kvelden før, pluss by og to siffer i telefonnummeret. Men damene på Opplysningen fant henne. Og nå er de gift. Hun viser fram takkekortet!

Jeg ble helt rørt. Tror du historien er ekte?

Husker ikke reklamen, men det er ikke utenkelig at det kan ha skjedd. :-)

Kjenner noen som har jobbet på opplysningen og det er helt utrolig hvor mange rare henvendelser de får. (Type: Hvor har jeg lagt bilnøkla?, hvilken dag er det i dag?)

Moro å være litt detektiv så det kan nok hende noen av de folka utvikler en radar for å løse gåter som for eksempel nummeret til Hilde fra Valdres som bor i det gule huset.

Var det ikke et program med Tande P som gikk ut på at folk på opplysninga skulle finne ut hvor en person var utfra hva han fortalte om hva han så utenfor vinduet?

Skrevet

Husker ikke reklamen, men det er ikke utenkelig at det kan ha skjedd. :-)

Kjenner noen som har jobbet på opplysningen og det er helt utrolig hvor mange rare henvendelser de får. (Type: Hvor har jeg lagt bilnøkla?, hvilken dag er det i dag?)

Moro å være litt detektiv så det kan nok hende noen av de folka utvikler en radar for å løse gåter som for eksempel nummeret til Hilde fra Valdres som bor i det gule huset.

Var det ikke et program med Tande P som gikk ut på at folk på opplysninga skulle finne ut hvor en person var utfra hva han fortalte om hva han så utenfor vinduet?

Den har nettopp dukket opp på TV. En koselig trønderdame holder opp takkekortet.

Ja, det kan sikkert stemme at Tande P har hatt et slikt innslag. Jeg synes han er så masete og slitsom med alle kokurransene sine, så jeg ser sjelden på ham.

Skrevet

Den har nettopp dukket opp på TV. En koselig trønderdame holder opp takkekortet.

Ja, det kan sikkert stemme at Tande P har hatt et slikt innslag. Jeg synes han er så masete og slitsom med alle kokurransene sine, så jeg ser sjelden på ham.

Tande P er ikke akkurat go'gutten, nei. Dette var på den tida han hadde med en liten gutt med midtskill og helt lyst hår som medprogramleder.

Skrevet

Tande P er ikke akkurat go'gutten, nei. Dette var på den tida han hadde med en liten gutt med midtskill og helt lyst hår som medprogramleder.

Martin. Senere kom også Martine.

Jeg så visst på likevel.

Men en gutt på Tande P jeg aldri glemmer var en liten plugg på 2 år som kunne alle bilslagene. ("Fellali").

Tror han var fra Gjøvik eller Hamar.

Gjest vaskvask
Skrevet

Tja, vasker du varmt nok? Sokker og undertøy trenger 60 grader for å drepe f eks sopp, selv om de kan være merket lavere.

Skrevet

Vask dem en gang eller to på 60 grader. De fleste klær tåler det selv om de er merket med lavere temperatur.

Gjest Vaskemannen i huset
Skrevet

Takker for mange gode svar. Jeg får prøve meg frem!

Skrevet

Martin. Senere kom også Martine.

Jeg så visst på likevel.

Men en gutt på Tande P jeg aldri glemmer var en liten plugg på 2 år som kunne alle bilslagene. ("Fellali").

Tror han var fra Gjøvik eller Hamar.

Gjett om vi har fått høre om den gutten med bilmerkene da! Poden min kunne 98% av alle merkene du ser i Trondheims gater flere mnd før han fyllte 2 år...

Skrevet

Gjett om vi har fått høre om den gutten med bilmerkene da! Poden min kunne 98% av alle merkene du ser i Trondheims gater flere mnd før han fyllte 2 år...

Kunne han snakke så tidlig også?

Skrevet

Kunne han snakke så tidlig også?

Jepp, han var veldig tidlig ute på den fronten, men senere når det galdt fysiske ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...