Gå til innhold

Er dette trygdesvindel?

Gjest spør fordi jeg er usikker

Anbefalte innlegg

Gjest spør fordi jeg er usikker
Skrevet

Et fraskilt par opplyser det offentlige om at begge er enslige forsørgere i og med at deres ene barn bor hos moren og det andre barnet hos faren, og at de "bytter" barn en gang i uka.

I virkeligheten bor begge barna sammen, en uke hos mor og en uke hos far.

De opererer med en løsning på papiret og en virkelig løsning.

Betyr det at begge foreldres ekstra barnetrygd (de står jo begge som enslige forsørgere på papiret) er trygdesvindel?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

13

• Dorthe

12

• morsan

2

• ShitDiddelyDo

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, dette er fullt lovlig og ikke svindel. De har hver ansvaret for ett barn, og samværsrett for det andre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvis de lyver til det offentlige for å få mer penger, så er det (selvfølgelig) snakk om trygdesvindel.

Skrevet

Nei, dette er fullt lovlig og ikke svindel. De har hver ansvaret for ett barn, og samværsrett for det andre.

Det er ikke trygdesvindel egentlig. Altså henger det litt i lufta, men det er ikke ulovlig. Jeg ser forresten ikke noe galt i det, og forresten så er det ingen andre som har noe med det heller. Må legge til at jeg synes det er flott at dere lar begge barna bo sammen.

Skrevet

Dette burde da vel være OK? Hvis de har opplyst at hver av dem skal ha ett barn boende hos seg, samtidig som hvert barn skal være på "besøk" hos den andre forelderen halvparten av tiden, så er det vel ingen som krever at det barnet som besøker mor ikke kan gjøre det mens det andre barnet har "bo-uken" sin hos mor?

Skrevet

Ja, det er svindel. Faktisk. Men jeg skjønner godt at folk gjør det slik da det er vanskelig å klare seg økonomisk med delt omsorg og man ikke får noe støtte. Man har faktisk to husholdninger og et koster. Men det er svindel uansett.

Gjest man skal være ærlig
Skrevet

Det er trygdesvindel.

Skrevet

Hvis de på den måten får mer i stønad enn de har krav på ut i fra hvordan de faktisk ordner med barnefordelingen, så er det svindel.

skorpionfisken
Skrevet

Det er trygdesvindel.

Kan du begrunne det i trygdeloven eller andre lover?

Det var ikke det trygdekontoret sa til meg da de rådet oss til hvordan vi kunne gjøre dette. De oppfordrer vel neppe folk til trygdesvindel?

Skrevet

Kan du begrunne det i trygdeloven eller andre lover?

Det var ikke det trygdekontoret sa til meg da de rådet oss til hvordan vi kunne gjøre dette. De oppfordrer vel neppe folk til trygdesvindel?

§ 15 - 5

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. (894) Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold. (895)

Skrevet

Det er faktisk trygdekontoret som anbefaler denne løsningen -det er VELDIG mange som har den :)

Skrevet

Dette burde da vel være OK? Hvis de har opplyst at hver av dem skal ha ett barn boende hos seg, samtidig som hvert barn skal være på "besøk" hos den andre forelderen halvparten av tiden, så er det vel ingen som krever at det barnet som besøker mor ikke kan gjøre det mens det andre barnet har "bo-uken" sin hos mor?

Nettopp! - og det er Trygdekontorene som anbefaler denne "vrien".

Skrevet

Hvis de på den måten får mer i stønad enn de har krav på ut i fra hvordan de faktisk ordner med barnefordelingen, så er det svindel.

Det eneste de gjør "ulovlig" er at de har byttet uke.

Skrevet

Det eneste de gjør "ulovlig" er at de har byttet uke.

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. (894) Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold. (895)

Klart mer betyr vel ikke omsorgen 50-50.

Skrevet

Klart mer betyr vel ikke omsorgen 50-50.

Det har i alle fall eksen min.... -han er aleneforsørger og har all barnetrygd. Vi har jentungen 50/50 hos trygdekontoret. Han skatter i klasse 2 - da han bare har samboer - vi skal egentlig bytte annethvert år - men for meg spiller det ingen rolle, fordi jeg er gift og har barn med mannen min, da får jeg ikke klasse 2, Vi skal også ha barnetrygden annethvert år. - så - jo, det er nok riktig.

Skrevet

Nettopp! - og det er Trygdekontorene som anbefaler denne "vrien".

det man i såfall må reagere på er om besøksperioden er like lang som boperioden. Vet ikek om det er regler om dette.

Men hvis det er ok at disse periodene er like lange, så høres det helt absurd ut hvis man sier at man ikke kan la barna være samtidig hos den ene forelderen!

Skrevet

det man i såfall må reagere på er om besøksperioden er like lang som boperioden. Vet ikek om det er regler om dette.

Men hvis det er ok at disse periodene er like lange, så høres det helt absurd ut hvis man sier at man ikke kan la barna være samtidig hos den ene forelderen!

Ja det er snakk om 50/50 - og så skal man bytte på å stå i skatteklasse 2 og få barnetrygden - så man får ikke noe MER.

Skrevet

De fleste skilte jeg kjenner har den løsningen, og jeg syns det er en rettferdig løsning. Hvis det skulle kalles trygdesvindel, da er det noe galt med systemet!

Skrevet

Det har i alle fall eksen min.... -han er aleneforsørger og har all barnetrygd. Vi har jentungen 50/50 hos trygdekontoret. Han skatter i klasse 2 - da han bare har samboer - vi skal egentlig bytte annethvert år - men for meg spiller det ingen rolle, fordi jeg er gift og har barn med mannen min, da får jeg ikke klasse 2, Vi skal også ha barnetrygden annethvert år. - så - jo, det er nok riktig.

Nå har jeg vært i akkurat samme situasjon som deg. Og han hadde ungen på sin adresse pga skatteklassen. Men vi fikk jo delt barnetrygden, fikk tilsendt halvparten hver. Og ingen støtte fordi vi hadde delt omsorg og ikke ble regnet som enslige forsørgere.

Så da jeg fikk ungen på min adresse og omsorgen alene fikk jeg heller ingen støtte fordi jeg gikk på uføretrygd. Jo, jeg fikk barnetillegg på trygda.

Skrevet

De fleste skilte jeg kjenner har den løsningen, og jeg syns det er en rettferdig løsning. Hvis det skulle kalles trygdesvindel, da er det noe galt med systemet!

Men da skulle det jo gjelde for de som har en unge og 50-50 omsorg også. Det er urettferdig det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...