Gå til innhold

Er dette trygdesvindel?

Gjest spør fordi jeg er usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

det man i såfall må reagere på er om besøksperioden er like lang som boperioden. Vet ikek om det er regler om dette.

Men hvis det er ok at disse periodene er like lange, så høres det helt absurd ut hvis man sier at man ikke kan la barna være samtidig hos den ene forelderen!

Reglene sier at den ene må ha klart mer omsorg enn den andre og i "gamle dager" betydde det minst 60-40.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

13

• Dorthe

12

• morsan

2

• ShitDiddelyDo

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå har jeg vært i akkurat samme situasjon som deg. Og han hadde ungen på sin adresse pga skatteklassen. Men vi fikk jo delt barnetrygden, fikk tilsendt halvparten hver. Og ingen støtte fordi vi hadde delt omsorg og ikke ble regnet som enslige forsørgere.

Så da jeg fikk ungen på min adresse og omsorgen alene fikk jeg heller ingen støtte fordi jeg gikk på uføretrygd. Jo, jeg fikk barnetillegg på trygda.

Ja, man får ingen ekstra støtte - da vi ordnet det slik kunne de ikke "drive og dele opp barnetrygda for folk" som de sa....derfor har han hele - for han vil jo ikke dele penger med meg når de kommer i hans navn *himler med øya* - jeg gidder ikke mase mer med det heller. Husker han fikk overgangsstønad også -men den gang betalte jeg FULLT barnebidrag -enda vi hadde delt omsorg. Han er gjerrig og jeg er dumsnill, så da blir det sånn da! :)

Skrevet

Men da skulle det jo gjelde for de som har en unge og 50-50 omsorg også. Det er urettferdig det.

Det gjør jo det!

Skrevet

Nå har jeg vært i akkurat samme situasjon som deg. Og han hadde ungen på sin adresse pga skatteklassen. Men vi fikk jo delt barnetrygden, fikk tilsendt halvparten hver. Og ingen støtte fordi vi hadde delt omsorg og ikke ble regnet som enslige forsørgere.

Så da jeg fikk ungen på min adresse og omsorgen alene fikk jeg heller ingen støtte fordi jeg gikk på uføretrygd. Jo, jeg fikk barnetillegg på trygda.

Han får 2 barnetrygder for 1 barn - altså - jeg skulle hatt den ene barnetrygden - eller vi skulle hatt 2 hver hvert annet år.

Skrevet

Ja, man får ingen ekstra støtte - da vi ordnet det slik kunne de ikke "drive og dele opp barnetrygda for folk" som de sa....derfor har han hele - for han vil jo ikke dele penger med meg når de kommer i hans navn *himler med øya* - jeg gidder ikke mase mer med det heller. Husker han fikk overgangsstønad også -men den gang betalte jeg FULLT barnebidrag -enda vi hadde delt omsorg. Han er gjerrig og jeg er dumsnill, så da blir det sånn da! :)

Jøss, jeg har også vært gjennom den. Hatt ungen annenhver uke og betalt bidrag. Mens han dro 4 mnd på ferie til Thailand.

Man vil vel lage så lite bråk som mulig, tror jeg, og så finner man seg i det meste

Skrevet

Det gjør jo det!

Jeg har verken fått dobbel barnetrygd, barnetilsyn eller overgangsstønad når jeg hadde delt omsorg.

Skrevet

Han får 2 barnetrygder for 1 barn - altså - jeg skulle hatt den ene barnetrygden - eller vi skulle hatt 2 hver hvert annet år.

Vi fikk dobbel til han giftet seg. Da var det slutt. Jeg var fremdeles like ugift jeg :o)

Skrevet

Jeg har verken fått dobbel barnetrygd, barnetilsyn eller overgangsstønad når jeg hadde delt omsorg.

Nei -for dere fikk jo en barnetrygd hver - - - - som riktig er. Hadde dere hatt to barn hadde dere fått det samme ganger to - ingen får ekstra...om du skjønner.

Skrevet

Jøss, jeg har også vært gjennom den. Hatt ungen annenhver uke og betalt bidrag. Mens han dro 4 mnd på ferie til Thailand.

Man vil vel lage så lite bråk som mulig, tror jeg, og så finner man seg i det meste

Ja, men vet du - jeg angrer ikke - Måtte han drukne i penger! :)

Skrevet

Ja, men vet du - jeg angrer ikke - Måtte han drukne i penger! :)

Bare han dør av den drukninga så. Jeg er nok mer forbannet på exen min enn deg. Tror jeg......

Nei, jeg angrer ikke. Men neste mnd er det første gang på 8 år at jeg får barnetrygd og bidrag for så mange unger som jeg har boende hjemme. Nemlig en. Lurer på hvordan det er jeg.

Skrevet

Bare han dør av den drukninga så. Jeg er nok mer forbannet på exen min enn deg. Tror jeg......

Nei, jeg angrer ikke. Men neste mnd er det første gang på 8 år at jeg får barnetrygd og bidrag for så mange unger som jeg har boende hjemme. Nemlig en. Lurer på hvordan det er jeg.

Forbannelse har gått over til likegyldighet :) Han har det bra med sin samboer og jeg bryr meg ikke mer :)

Skrevet

Forbannelse har gått over til likegyldighet :) Han har det bra med sin samboer og jeg bryr meg ikke mer :)

Min lager bråk enda, jeg synes han kunne la oss i fred. Jeg er lei og minstemann er bare 8 år så vi har det nok gående i noen år til.

Skrevet

Det trygdekontoret sa til oss var at det de hadde på papiret var det de forholdt seg til, hvordan vi ordnet oss rent praktisk hadde de ingen mulighet til å sjekke. :o)

Gjest joda sånn er det
Skrevet

Nei -for dere fikk jo en barnetrygd hver - - - - som riktig er. Hadde dere hatt to barn hadde dere fått det samme ganger to - ingen får ekstra...om du skjønner.

Hvis man oppgir å ha delt omsorg for to barn får paret til sammen 2 barnetrygder, en for hvert barn.

Har man hovedomsorgen for ett barn hver får paret fire barnetrygder til sammen. Begge er jo aleneforsørgere da og har krav på en barnetrygd ekstra, skatteklasse 2, stønad til barnetilsyn osv.

Gjest er det lurt når det kommer til stykket??
Skrevet

Det er ikke svindel. Har de hovedomsorg for ett barn hver så har de det uansett hvordan barna flytter til og fra. Den store forskjellen er ved større avgjørelser, flytting og sånne ting. Hver av partene kan flytte hvor de vil med *sitt* barn uten at den andre parten kan si noe. Osv.

Skrevet

Hvis man oppgir å ha delt omsorg for to barn får paret til sammen 2 barnetrygder, en for hvert barn.

Har man hovedomsorgen for ett barn hver får paret fire barnetrygder til sammen. Begge er jo aleneforsørgere da og har krav på en barnetrygd ekstra, skatteklasse 2, stønad til barnetilsyn osv.

nei - de får for 3. Min eks fikk for ett barn mer enn det vi hadde.

Skrevet

Det er forskjell på hva de sier på trygdekontoret og skattekontoret - - det finnes ikke noen link eller automatikk mellom de to instansene. Så vi hadde delt omsorg overfor trygdevesenet - det skrev jeg under på - men hos lignigsvesenet ville de ikke tro meg - så der står han med hovedomsorgen fordi barna hadde adresse hos han - de kan ikke ha to adresser. han har sikkert forfalsket underskriften min eller noe,- jeg driter nå i det.

Gjest Pl@ymaker
Skrevet

Det er ikke svindel. Har de hovedomsorg for ett barn hver så har de det uansett hvordan barna flytter til og fra. Den store forskjellen er ved større avgjørelser, flytting og sånne ting. Hver av partene kan flytte hvor de vil med *sitt* barn uten at den andre parten kan si noe. Osv.

Det ER svindel siden de IKKE i virkeligheten har hovedomsorgen for ett barn hver. De ha delt omsorg for barna, og det gir IKKE dobbel barnetrygd til begge foreldre. mange snyter på denne måten, og klager samtidig på 'trygdemisbrukere' som ikke er synlig syke.

Gjest Pl@ymaker
Skrevet

Det trygdekontoret sa til oss var at det de hadde på papiret var det de forholdt seg til, hvordan vi ordnet oss rent praktisk hadde de ingen mulighet til å sjekke. :o)

Nei, det er jo derfor de ber folk som har bekjente/naboer som snyter skatt ved å jobbe svart og sykepenger/trygd ved å ikke gidde jobbe om å melde disse for å få slutt på uvesenet som vanlige skattebetalere må lide for.

Det samme er de som snyter som forklart her ved å gi feil opplysninger om samboerskap og barnas adresse. Det er like fullt de som jobber som må betale gildet.

Snyting er det begge deler!

Gjest joda sånn er det
Skrevet

nei - de får for 3. Min eks fikk for ett barn mer enn det vi hadde.

Ja fordi begge barna bodde hos han. Hadde du hatt omsorgen for ett og han for ett (og barna hadde adresse henholdsvis hos deg og han) ville dere begge fått barnetrygd for ett barn mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...