Gå til innhold

Lefseelskere

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg elsker lefser. Spiser nesten ikke annet. Frokost, middags og kvelds. Enkelte ganger også til dessert.

Vi bor jo i Norge - lefsenes land - og det finnes derfor ekstreme mengder lefser rundt forbi i de forskjellige dalene. F.eks. har vi den svært så anerkjente (og på mange måter verdenskjente) Grøldalslefsa, som av ekspertene ofte blir framhevet som lefsenes Rollce-Royce - og som gjør seg når man skal stille i stand til noe stort (bryllup, gjeddefestivitas, konfirmasjoner, osv.).

Jeg er dog litt uenig i ekspertens karakteristikk av Grøldalslefsa. For har de i det hele tatt smakt Odalslefsa? I thing not. Og hvordan kan de kåre Grøldslslefsa til landets beste lefse når de ikke engang hadde Odalslefsa med i sin siste test?

Det blir som om man skal sammenligne samuraisverd og unnlater å ta med Hattori Hanzi sine sverd i testen.

Og dette irriterer meg veldig. Jeg har mailet en av de såkalte lefsekspertene, jajasåmenn har jeg også sendt han en Grøldalslefse i posten, men jeg får ikke noe svar.

Hva med dere? Hva er deres lefsefavoritt?

Videoannonse
Annonse
Gjest (Skrivefeil?)
Skrevet

Hvorfor sendte du Grøldalslefse og ikke Odalslefsa da?

Gjest Pricilla
Skrevet

ER ikke noe lefsefan egentlig, men er godt av og til.. Vestlandslefsa er god.. Ferdigsmurt med smør, kanel og sukker.. Mmmm... Fikk ejg lyst på nå. : )

Jeg antar at du er fra Odalen siden du foreslår langweekender der oppe og skryter av lefsa? ; )

Jeg har vært i Odalen mange ganger og kunne ikke tenkt meg en langweekend der akkurat,.. Men hver sin smak. : )

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvorfor sendte du Grøldalslefse og ikke Odalslefsa da?

Det var en stygg skrivefeil. Skal være den første til å innrømme det.

Gjest (skrivefeil)
Skrevet

Det var en stygg skrivefeil. Skal være den første til å innrømme det.

:) Du er morsom!

ShitDiddelyDo
Skrevet

ER ikke noe lefsefan egentlig, men er godt av og til.. Vestlandslefsa er god.. Ferdigsmurt med smør, kanel og sukker.. Mmmm... Fikk ejg lyst på nå. : )

Jeg antar at du er fra Odalen siden du foreslår langweekender der oppe og skryter av lefsa? ; )

Jeg har vært i Odalen mange ganger og kunne ikke tenkt meg en langweekend der akkurat,.. Men hver sin smak. : )

Var du på gjeddefestivitasen?

For gjeddefestivalen er et så enormt høydepunkt at enkelte har blitt her (bosatt seg her!) etter den opplevelsen.

Gjest Pricilla
Skrevet

Var du på gjeddefestivitasen?

For gjeddefestivalen er et så enormt høydepunkt at enkelte har blitt her (bosatt seg her!) etter den opplevelsen.

Nei.. Da må jeg ha gått glipp av noe da tydligvis? ; )

Hadde nok ikke bosatt meg der allikevel du.. Er skikkelig astfaltrotte ejg! ; ) Men hadde en kjæreste derfra en gang for mange år siden... Kjekk som faen var han! *drømme*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei.. Da må jeg ha gått glipp av noe da tydligvis? ; )

Hadde nok ikke bosatt meg der allikevel du.. Er skikkelig astfaltrotte ejg! ; ) Men hadde en kjæreste derfra en gang for mange år siden... Kjekk som faen var han! *drømme*

Det er en del staute mannfolk her. Skal godt gjøres å stikke det under en stol.

Men du burde få med deg gjeddefestivalen ved en anledning. Neste år tror jeg til og med noen har kontaktet Sputnik for å høre om han vil bidra med musikk fra land - så vi har store forventninger allerede. Vi snakker her om forventninger som vil bygge seg opp hver dag som går, før vi eksploderer i et før-festivitas-vorspiel på lokalet midtvinters. Da har vi med pilk og greier. Så borer vi hull i isen og later som vi pilker etter gjedde. Det morsomme er jo at vi borer hull der det ikke er vann, så det er bare for syns skyld. Dette mens vi spiser Odalslefser og drikker Odalsbrygg.

Det er så gøy.

Det verste er at vi aldri bygger opp for høye forventninger, for gjeddefestivalen blir alltid "bedre enn i fjor". Alltid.

Skrevet

Det er en del staute mannfolk her. Skal godt gjøres å stikke det under en stol.

Men du burde få med deg gjeddefestivalen ved en anledning. Neste år tror jeg til og med noen har kontaktet Sputnik for å høre om han vil bidra med musikk fra land - så vi har store forventninger allerede. Vi snakker her om forventninger som vil bygge seg opp hver dag som går, før vi eksploderer i et før-festivitas-vorspiel på lokalet midtvinters. Da har vi med pilk og greier. Så borer vi hull i isen og later som vi pilker etter gjedde. Det morsomme er jo at vi borer hull der det ikke er vann, så det er bare for syns skyld. Dette mens vi spiser Odalslefser og drikker Odalsbrygg.

Det er så gøy.

Det verste er at vi aldri bygger opp for høye forventninger, for gjeddefestivalen blir alltid "bedre enn i fjor". Alltid.

Denne setningen din:

"Skal godt gjøres å stikke det under en stol.

"

Den er verdt å ta vare på.....*koser seg*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Denne setningen din:

"Skal godt gjøres å stikke det under en stol.

"

Den er verdt å ta vare på.....*koser seg*

Vi har faktisk en lefsøse her oppe som kalles for Flisa. Hun er dyktig, men har fortsatt litt å lære før havner i lefse-eliten.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Krinalefse med ranagomme (?. I alle fall sånn lys med rosiner og risengryn.). Ingen over, ingen ved siden. Er vel fra søndre Nordland, tenker jeg.

Skrevet

Krinalefse med ranagomme (?. I alle fall sånn lys med rosiner og risengryn.). Ingen over, ingen ved siden. Er vel fra søndre Nordland, tenker jeg.

Krinalefse ja - er ikke den litt mørk på farge? Litt bronsefarget på en måte?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hmm, Rana mener du?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hmm, Rana mener du?

Vel. Min mormor var fra Meløy og det var hos henne jeg pleide få krinalefser. Men Mo/Mosjøen og området der er eneste sted jeg har funnet slike lefser de senere årene. Til det flyttet en baker fra Hemnes hit, that is.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Krinalefse ja - er ikke den litt mørk på farge? Litt bronsefarget på en måte?

Tja..

De stekes i alle fall to ganger. Før andre steking krines de, og man bruker et spesielt jern til å ha røra (?) utover med sånn at lefsene får et slags stripemønster.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vil helst slippe unna lefser.

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke er skuffet når jeg leser det du skriver om lefser. Jeg skal ikke det. Akkurat som om lefsene er et onde.

Jeg tror kanskje ikke enkelte her forstår hvor vrient det er å være lefsøse, og hvor mye av seg selv de legger i lefsene.

Jeg synes vel rett og slett at det er litt under beltestedet å gå til angrep på lefsene på denne måten.

Har du i det hele tatt vært innom Odalen og sett hvordan lefsøsene gir av seg selv i hver lefse? Hver eneste en?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Vel. Min mormor var fra Meløy og det var hos henne jeg pleide få krinalefser. Men Mo/Mosjøen og området der er eneste sted jeg har funnet slike lefser de senere årene. Til det flyttet en baker fra Hemnes hit, that is.

Ok, men har du spist rengakaka, det er et brørdprodukt som bakes og spises omtrendt bare i Rana?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...