Gå til innhold

Lefseelskere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest kun til jul
Skrevet

Tinn-lefsa (Tinn i Telemark)

Rummebrød ( "hard" lefse fra Hallingdal)

Gjest Pricilla
Skrevet

Det er en del staute mannfolk her. Skal godt gjøres å stikke det under en stol.

Men du burde få med deg gjeddefestivalen ved en anledning. Neste år tror jeg til og med noen har kontaktet Sputnik for å høre om han vil bidra med musikk fra land - så vi har store forventninger allerede. Vi snakker her om forventninger som vil bygge seg opp hver dag som går, før vi eksploderer i et før-festivitas-vorspiel på lokalet midtvinters. Da har vi med pilk og greier. Så borer vi hull i isen og later som vi pilker etter gjedde. Det morsomme er jo at vi borer hull der det ikke er vann, så det er bare for syns skyld. Dette mens vi spiser Odalslefser og drikker Odalsbrygg.

Det er så gøy.

Det verste er at vi aldri bygger opp for høye forventninger, for gjeddefestivalen blir alltid "bedre enn i fjor". Alltid.

Sputnik??? *ler* herregud, da holder jeg meg laaaangt unna.. Odalen er landet ja! men kos dere dere... Jeg holder meg på Grûnerløkka jeg. : )

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sputnik??? *ler* herregud, da holder jeg meg laaaangt unna.. Odalen er landet ja! men kos dere dere... Jeg holder meg på Grûnerløkka jeg. : )

Jeg var engang på Grûnerløkka men gikk meg bort i den ekstreme urbaniteten. Det var så mange rare mennesker der at jeg ikke har sett maken siden "Slampen" - som vi kaller han er oppe - kjørte gratis karsk til liten og stor. Delte ut ballonger og greier.

Dessuten klarte jeg aldri dette med kebab. Kebab meg her og kebab meg der. Det var knapt mulig å få tak i skikkelig lefse. Jeg gikk hele Grûnerløkka rundt og spurte folk hvor jeg kunne få tak i skikkelig Odalslefse, og etter en stund var det til og med noen som sendte lensmannen på meg. Trodde visst jeg var forrykt. Jeg har da aldri vært forrykt. Synes du jeg høres forrykt ut? Nettopp. Nei. Det er svaret. Selvsagt er jeg ikke forrykt. Man er da ikke forrykt bare fordi man savner Odalen og vil ha en "taste" (som dere sier i Oslo) av hjembygda si?

Nei, dere oslomennesker er noen rare fasiliteter.

Ja, og alle damene hadde silikon i puppene og ring i navlen. Det var nesten helt vilt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ok, men har du spist rengakaka, det er et brørdprodukt som bakes og spises omtrendt bare i Rana?

Nope, ikke så vidt jeg vet i alle fall. Men så er det heller ikke så alt for mange ranværinger i min familie.

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke er skuffet når jeg leser det du skriver om lefser. Jeg skal ikke det. Akkurat som om lefsene er et onde.

Jeg tror kanskje ikke enkelte her forstår hvor vrient det er å være lefsøse, og hvor mye av seg selv de legger i lefsene.

Jeg synes vel rett og slett at det er litt under beltestedet å gå til angrep på lefsene på denne måten.

Har du i det hele tatt vært innom Odalen og sett hvordan lefsøsene gir av seg selv i hver lefse? Hver eneste en?

"Akkurat som om lefsene er et onde."

Noen ganger ser på lefser som et onde, noe forferdelig trasig. Som en kjedelig kjeks.

I Odalen ville jeg aldri ha bodd. Har du vurdert å begynne som lefsebaker. Du har sikkert sett ut på flatbrødpakker en godslig, eldre dame med skaut. Jo, du passer nok til det ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...