Gå til innhold

er redd mannen min blir utnyttet på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur
Skrevet

Ny stilling (enda prøveperiode), fast lønn, mye overtid. Faktisk jobbet seks dager i uka pluss en time søndagen og så rett på ny arbeidsuke. Han sier det er midlertidig, da en til skal ansettes. Men.. Håper han får betalt for alle timene! Snart forhandling om ny avtale, de vil at han skal ha fastlønn. Han vil ha timelønn, og så skrive opp ekstra og få betalt for de timene som er overtid (om dere skjønner...). Hva kan han si?

Gjest soldier
Skrevet

Greit nok med fast lønn som tar høyde for en del overtid. Men jeg ville nok da bedt om en fastlønn som lå minst 20 % over normal årslønn, uten overtid.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Greit nok med fast lønn som tar høyde for en del overtid. Men jeg ville nok da bedt om en fastlønn som lå minst 20 % over normal årslønn, uten overtid.

Takk for svar:)

Filosofen1365380610
Skrevet

Han blir utnyttet. Det er uvanlig å pålegge noen å jobbe langt mer enn arbeidsmiljøloven sier. Oppfordre ham til å finne seg noe annet.

mil1365380270
Skrevet

Fint at han startet med å jobbe såpass mye, da blir det lett å ta opp problemstillingen med overtidsbetalingen. Nå må de jo forholde seg til det :-)

Gjest linniett
Skrevet

Høres ut som mye jobbing dette.

Nå vet jo ikke jeg hvilken bransje dette gjelder, heller ikke hvor høy/ansvarsfull stilling han har. Noen skikkelig høye stillinger krever faktisk mye mer av folk, desverre. Det er de jeg kaller for karriærejobber - kjenner en del siv.øker i "gode" firma som har det sånn. Ville aldri hatt en mann i sånn jobb jeg da.....Redd for de sliter seg ut og at det går rett vest til slutt..

Fastlønn er greit nok i seg selv. Han skal jo ha en definert arbeidstid, og alt utover dette blir overtid dersom han har full stilling.

Her må han bare passe på å få alle punkter ned på papiret ved nye forhandlinger. Avtal klare regler for hva som er arbeidstid og hva som kan påventes ut over dette. Ha klar avtale på hvilken lønn han kan medregne for overtid eller eventuell avspasering.

Er ikke han bevisst så er det lett for at han her blir utnyttet ja.

Lykke til!!

Gjest soldier
Skrevet

Han blir utnyttet. Det er uvanlig å pålegge noen å jobbe langt mer enn arbeidsmiljøloven sier. Oppfordre ham til å finne seg noe annet.

Begge parter innen arbeidslivet blir "utnyttet". Hvem som utnytter hvem, kan ofte diskuteres.

Forøvrig burde du svart "ikke signatur" i stedet for meg.

Skrevet

Høres ut som mye jobbing dette.

Nå vet jo ikke jeg hvilken bransje dette gjelder, heller ikke hvor høy/ansvarsfull stilling han har. Noen skikkelig høye stillinger krever faktisk mye mer av folk, desverre. Det er de jeg kaller for karriærejobber - kjenner en del siv.øker i "gode" firma som har det sånn. Ville aldri hatt en mann i sånn jobb jeg da.....Redd for de sliter seg ut og at det går rett vest til slutt..

Fastlønn er greit nok i seg selv. Han skal jo ha en definert arbeidstid, og alt utover dette blir overtid dersom han har full stilling.

Her må han bare passe på å få alle punkter ned på papiret ved nye forhandlinger. Avtal klare regler for hva som er arbeidstid og hva som kan påventes ut over dette. Ha klar avtale på hvilken lønn han kan medregne for overtid eller eventuell avspasering.

Er ikke han bevisst så er det lett for at han her blir utnyttet ja.

Lykke til!!

Mange stillinger har overtid inkludert, dvs at en må regne med en del overtid og denne er ikke betalt - dvs den er inkludert i fastlønnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...