Gå til innhold

Hvorfor finnes det ikke noe godteri med bare proteiner?

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Har så lyst på godteri; sjokolade, smågodt og potetgull, men ikke mørk sjokolade og peanøtter.

Hva kan jeg spise som ikke har så mye karbohydrater i seg og som føles som godteri?

Og hva kan man ha rundt pølsa (spise) som har minst mulig raske karbohydrater? Prøver Fedon skjønner dere.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så du har med andre ord ingen problemer med å spise pølse, men lumpa sliter du med?

Jeg slutter aldri å undre meg...

Ellers finnes det proteinsjokolader - men ingen med 100 % proteiner. Selvsagt.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

hasselnøtter og rosiner er godt å gumle? men rosiner er jo kjappe, tror jeg.. Du får sende han Fedon dit pepper'n gror, da?

fei1365380229
Skrevet

Så du har med andre ord ingen problemer med å spise pølse, men lumpa sliter du med?

Har vel egentlig problemer med å spise pølse også, men vi skal på hyttetur og må gjøre det enkelt, tar vel med kalkunpølser ihvertfall :-) og kanskje en tunfiskboks.

Nettet var nede i hele går så det ble litt nøtter, litt mørk sjokolade og litt melon.

fei1365380229
Skrevet

hasselnøtter og rosiner er godt å gumle? men rosiner er jo kjappe, tror jeg.. Du får sende han Fedon dit pepper'n gror, da?

Jeg følger ikke Fedon slavisk altså, men tåler dårlig hvitt brød og sukker, får vondt i magen.

Det ble litt nøtter, mørk sjokolade og melon :-)

Skrevet

Helt enig med deg! Svigerfar på 70 er Fedon-tilhenger, og hevder at egg og bacon kan han spise så mye han vil av, men en grovbrødskive UNDER, det er fy det... Orker ikke å diskutere lenger med fyren, tror han spiser det han liker best... Men slank, det blir han IKKE!

fei1365380229
Skrevet

Helt enig med deg! Svigerfar på 70 er Fedon-tilhenger, og hevder at egg og bacon kan han spise så mye han vil av, men en grovbrødskive UNDER, det er fy det... Orker ikke å diskutere lenger med fyren, tror han spiser det han liker best... Men slank, det blir han IKKE!

Er ikke den kuren mer Atkins eller noe sånt? Prøvde den i fjor jeg, spiste bare egg og bacon, gikk ned 3 kg på en uke.

Fikk kjempevondt i magen og gikk opp 5 kg neste uke :-). Men så er jeg ikke så veldig utholdende da.

Skrevet

Er ikke den kuren mer Atkins eller noe sånt? Prøvde den i fjor jeg, spiste bare egg og bacon, gikk ned 3 kg på en uke.

Fikk kjempevondt i magen og gikk opp 5 kg neste uke :-). Men så er jeg ikke så veldig utholdende da.

Kan godt være at det er Atkins, ja, men det er vel samme prinsippet, bare at Atkins er den mest ekstreme?

Det som irriterer meg med svigers, er at han nekter å høre på meg når jeg snakker om sunn mat og mosjon! Kun egg og bacon som teller... Som sagt, jeg tror dette er en kur som passer ham bedre!

Gjest Pricilla
Skrevet

Kanskje det overflødige fettet blir borte etter en laaang stund. men hva med det fettet fra bacon og annen dritt som legger seg i årene på folk? Det er DET som er farlig.

Neida, det som teller er at man er slank, hjerteinfarkt er det ikke så farlig med.. *rister på huet*

fei1365380229
Skrevet

Kan godt være at det er Atkins, ja, men det er vel samme prinsippet, bare at Atkins er den mest ekstreme?

Det som irriterer meg med svigers, er at han nekter å høre på meg når jeg snakker om sunn mat og mosjon! Kun egg og bacon som teller... Som sagt, jeg tror dette er en kur som passer ham bedre!

Jeg tror nok svigersen din bør skjerpe seg litt ja, ellers ender han opp med hjerteinfarkt, høyt blodtrykk og det som verre er.

Det påstås jo at det skal være sunt å spise denne kosten, men det tror jeg overhodet ikke på. Jeg fikk som sagt vondt i magen og hodet og gikk opp igjen mer enn jeg gikk ned.

Jeg er overhodet ikke noen Fedon entusiast til det spiser jeg alt for mye frukt, grønnsaker og salat.

Rundt pølsa i kveld blir det nok potetlompe, det er det vel mindre hvitt mel i enn pølsebrød, men det er mest pga. av magen altså :-)

Skrevet

Ja det var det da...:)

Jeg var på Svinesund i forgår og kjøpte "fedon-vennlig" smågodt. Det er skumbananer, smukker, colaflasker etc, etc. som er tilsatt maltitol i stedet for sukker. 5,90 for hektoen - det er billigere enn å handle på siden til Fedon.

Når det gjelder pølser - så har jeg ofte tatt en i bare "papir" - det går greit det også - men en pølse i brød en gang i blant gjør ikke store utslag. Hvor ofte spiser man sånt, liksom? Du kan jo ta 2 pølser i ett brød! :)

Skrevet

men det ble jeg! :)

Om du setter deg litt inn i hva som skjer med kroppen så hadde du ikke vært så bastant i dine uttaleleser. For oss som får opphopning av insulin i kroppen av raske karbohydrater så skal man ikke ha brød og poteter som HOVED-kilder, slik nordmenn vanligvis har. Vi har jo brødskiver døgnet rundt. I andre land har de brød TIL maten - det er den store forskjellen.

Din far bør ha over halvparten grønnsaker på tallerken i tillegg til etpar skiver bacon og sitt egg.

Skrevet

Ja, da lever han IKKE etter Fedon kan du si til han.

Skrevet

Jeg tror nok svigersen din bør skjerpe seg litt ja, ellers ender han opp med hjerteinfarkt, høyt blodtrykk og det som verre er.

Det påstås jo at det skal være sunt å spise denne kosten, men det tror jeg overhodet ikke på. Jeg fikk som sagt vondt i magen og hodet og gikk opp igjen mer enn jeg gikk ned.

Jeg er overhodet ikke noen Fedon entusiast til det spiser jeg alt for mye frukt, grønnsaker og salat.

Rundt pølsa i kveld blir det nok potetlompe, det er det vel mindre hvitt mel i enn pølsebrød, men det er mest pga. av magen altså :-)

Du sier: "Jeg er overhodet ikke noen Fedon entusiast til det spiser jeg alt for mye frukt, grønnsaker og salat.

"

herregud - det er jo DET Fedon sier vi skal ha!

Skrevet

jeg får huepine av dumme folk....orker ikek være her i dag.

:-)

Skrevet

men det ble jeg! :)

Om du setter deg litt inn i hva som skjer med kroppen så hadde du ikke vært så bastant i dine uttaleleser. For oss som får opphopning av insulin i kroppen av raske karbohydrater så skal man ikke ha brød og poteter som HOVED-kilder, slik nordmenn vanligvis har. Vi har jo brødskiver døgnet rundt. I andre land har de brød TIL maten - det er den store forskjellen.

Din far bør ha over halvparten grønnsaker på tallerken i tillegg til etpar skiver bacon og sitt egg.

Er ikke bastant i det hele tatt, er tvertimot hele tiden åpne for nye ideer til "hvordan bli slank"!

Men jeg ser selv at svigerfar og svigermor ikke blir slankere!

Søsteren min derimot, hun ble slankere etter å ha gått på Fedon-diett i fjor. Men etter noen måneder var vekten den samme igjen!

fei1365380229
Skrevet

Du sier: "Jeg er overhodet ikke noen Fedon entusiast til det spiser jeg alt for mye frukt, grønnsaker og salat.

"

herregud - det er jo DET Fedon sier vi skal ha!

Mener du det? Jeg har boka, men bare den grønne og den dietten han har der inneholder alt for lite frukt, grønnsaker og salat for min del.

Og så er jeg sulten på kvelden og noen ganger er det liksom bare to ss cottage cheese og 15 nøtter.

Men du mener altså at jeg kan spise så masse salat jeg vil, men jeg spiser for lite proteiner da kanskje?

Skrevet

Mener du det? Jeg har boka, men bare den grønne og den dietten han har der inneholder alt for lite frukt, grønnsaker og salat for min del.

Og så er jeg sulten på kvelden og noen ganger er det liksom bare to ss cottage cheese og 15 nøtter.

Men du mener altså at jeg kan spise så masse salat jeg vil, men jeg spiser for lite proteiner da kanskje?

Ja, spis så masse du vil av grønnsaker. Du kan jo ikke ha lest boka da? - vent litt....

Står noe her fra sidene hans:

Hvilke matvarer bør du ha i huset?

Har du nettopp lagt om kostholdet og livsstilen din etter dr. Lindbergs anbefalinger, eller vurderer du å gjøre det? Er det vanskelig å vite hvilke matvarer du bør ha i huset? Vi hjelper deg med å fylle matskapet, kjøleskapet og fryseren!

Skrevet av Merete Hansen-Møllerud, Klinisk ernæringfysiolog ved Dr. Lindbergs klinikk.

Noen ganger har man god tid i matbutikken, man går fra hylle til hylle og fyller handlevogna med det som står på lappen, og man supplerer også handlelista der det trengs. Urter, grønnsaker, sennep, fersk fisk, linser. Butikken er velassortert, kreativiteten din blomstrer og menyen for resten av uka er planlagt. Men, slik er det kanskje bare i en idyllisert verden!

Ha et utvalg av basismatvarer

Kjenner du deg bedre igjen i klokka-halv-fem-handling etter jobb og henting i barnehagen, og med sultne små på slep? I slike stunder frister det nok mer å puste ut hjemme i fred og ro, fremfor å lete opp og ned langs hyllereolene? Det er i nettopp disse situasjonene at et utvalg av matvarer i hjemmet er til nytte. Du trenger bare handle noen ferskvarer som for eksempel grønnsaker, så vet du at du har resten hjemme. Dersom du ikke har tatt opp kjøtt eller fisk fra fryseren, så bør også det legges i handlevogna. Resten overlater du til matskapet ditt.

Storhandel

Enda bedre vil det kanskje være å handle ferske matvarer bare et par ganger i uka, så sparer du deg selv for stresset i butikken hver dag. Det aller beste vil for mange være å forberede middagen til neste dag kvelden i forveien. Men dit har du kanskje et stykke igjen?

Kjekt å ha i matskapet:

Brød og knekkebrød

- Wasa Fiber Pluss - knekkebrød

- Sæthre Fiberrik

- Wasa Rugsprø

- Store havregryn

- Byggryn

Oljer, nøtter og frø

- Kaldpresset olivenolje

- Kaldpresset rapsolje

- Valnøtter/mandler/hasselnøtter

- Peanøtter med skall

- Linfrø/solsikkefrø/sesamfrø

Belgfrukter

- Tørre linser og bønner i ulike farger

- Tørre erter og kikerter

- Bønner naturell på boks

- Bønner i tomatsaus på boks

- Kikerter på boks

- Erter på boks

- Soyaflak

- Soyamel

Proteinkilder

- Tunfiskbokser

- Makrell i tomat

- Peppermakrell

- Sardinbokser

- Kalkun picnic-skinke

Til matlagingen

- Buljong

- Hermetiske tomater

- Ulike tørre krydder (karri, paprikapulver, chili, pepper, garam masala)

- Ulike tørre urter (timian, oregano, basilikum, gressløk)

Desserter og søtt

- Sjokolade med 70% kakao

- Usukret vaniljesaus fra Heistad

- Tørkede aprikoser

- Svisker

- Fruktose

- Grønn te

Kjekt å ha i kjøleskapet:

- Sursild og ansjos

- Pillede reker

- Egg (økologisk)

- Magert kjøttpålegg (skinke, hamburgerrygg, spekeskinke, roastbiff)

- Cottage cheese

- Kesam 1%

- Yoplait 0,1% yoghurt (Tine 0.1% har sukker)

- Yoghurt naturell

- Biola syrnet lettmelk (naturell)

- Tubeost

- Pultost

- Gulost til gratinering

- Linfrøolje

- Tran eller omega-3 kapsler

- Smør til steking

- Paprika, agurk, tomater, salat,blomkål, brokkoli, løk, squash, sitron, sopp m.m.

Kjekt å ha i fryseren:

- Bær uten sukker

- Ulike typer grønnsaksposer

- Fransk fiskegrateng

- Kyllingfileter (til å ta opp enkeltvis)

- Karbonadedeig

- Koteletter (til å ta opp enkeltvis)

- Laksefileter (til å ta opp enkeltvis)

- Pose med reker

- Nøtter (dersom du har kjøpt inn store kvanta)

- Hennig Olsen lettis

I tillegg til dette er det fint å ha et bugnende fruktfat stående fremme på bordet, samt kanskje noen friske urter i kjøkkenvinduet.

Første skritt på veien til å spise de sunne og riktige matvarene, er å ha dem tilgjengelig

fei1365380229
Skrevet

Ja, spis så masse du vil av grønnsaker. Du kan jo ikke ha lest boka da? - vent litt....

Står noe her fra sidene hans:

Hvilke matvarer bør du ha i huset?

Har du nettopp lagt om kostholdet og livsstilen din etter dr. Lindbergs anbefalinger, eller vurderer du å gjøre det? Er det vanskelig å vite hvilke matvarer du bør ha i huset? Vi hjelper deg med å fylle matskapet, kjøleskapet og fryseren!

Skrevet av Merete Hansen-Møllerud, Klinisk ernæringfysiolog ved Dr. Lindbergs klinikk.

Noen ganger har man god tid i matbutikken, man går fra hylle til hylle og fyller handlevogna med det som står på lappen, og man supplerer også handlelista der det trengs. Urter, grønnsaker, sennep, fersk fisk, linser. Butikken er velassortert, kreativiteten din blomstrer og menyen for resten av uka er planlagt. Men, slik er det kanskje bare i en idyllisert verden!

Ha et utvalg av basismatvarer

Kjenner du deg bedre igjen i klokka-halv-fem-handling etter jobb og henting i barnehagen, og med sultne små på slep? I slike stunder frister det nok mer å puste ut hjemme i fred og ro, fremfor å lete opp og ned langs hyllereolene? Det er i nettopp disse situasjonene at et utvalg av matvarer i hjemmet er til nytte. Du trenger bare handle noen ferskvarer som for eksempel grønnsaker, så vet du at du har resten hjemme. Dersom du ikke har tatt opp kjøtt eller fisk fra fryseren, så bør også det legges i handlevogna. Resten overlater du til matskapet ditt.

Storhandel

Enda bedre vil det kanskje være å handle ferske matvarer bare et par ganger i uka, så sparer du deg selv for stresset i butikken hver dag. Det aller beste vil for mange være å forberede middagen til neste dag kvelden i forveien. Men dit har du kanskje et stykke igjen?

Kjekt å ha i matskapet:

Brød og knekkebrød

- Wasa Fiber Pluss - knekkebrød

- Sæthre Fiberrik

- Wasa Rugsprø

- Store havregryn

- Byggryn

Oljer, nøtter og frø

- Kaldpresset olivenolje

- Kaldpresset rapsolje

- Valnøtter/mandler/hasselnøtter

- Peanøtter med skall

- Linfrø/solsikkefrø/sesamfrø

Belgfrukter

- Tørre linser og bønner i ulike farger

- Tørre erter og kikerter

- Bønner naturell på boks

- Bønner i tomatsaus på boks

- Kikerter på boks

- Erter på boks

- Soyaflak

- Soyamel

Proteinkilder

- Tunfiskbokser

- Makrell i tomat

- Peppermakrell

- Sardinbokser

- Kalkun picnic-skinke

Til matlagingen

- Buljong

- Hermetiske tomater

- Ulike tørre krydder (karri, paprikapulver, chili, pepper, garam masala)

- Ulike tørre urter (timian, oregano, basilikum, gressløk)

Desserter og søtt

- Sjokolade med 70% kakao

- Usukret vaniljesaus fra Heistad

- Tørkede aprikoser

- Svisker

- Fruktose

- Grønn te

Kjekt å ha i kjøleskapet:

- Sursild og ansjos

- Pillede reker

- Egg (økologisk)

- Magert kjøttpålegg (skinke, hamburgerrygg, spekeskinke, roastbiff)

- Cottage cheese

- Kesam 1%

- Yoplait 0,1% yoghurt (Tine 0.1% har sukker)

- Yoghurt naturell

- Biola syrnet lettmelk (naturell)

- Tubeost

- Pultost

- Gulost til gratinering

- Linfrøolje

- Tran eller omega-3 kapsler

- Smør til steking

- Paprika, agurk, tomater, salat,blomkål, brokkoli, løk, squash, sitron, sopp m.m.

Kjekt å ha i fryseren:

- Bær uten sukker

- Ulike typer grønnsaksposer

- Fransk fiskegrateng

- Kyllingfileter (til å ta opp enkeltvis)

- Karbonadedeig

- Koteletter (til å ta opp enkeltvis)

- Laksefileter (til å ta opp enkeltvis)

- Pose med reker

- Nøtter (dersom du har kjøpt inn store kvanta)

- Hennig Olsen lettis

I tillegg til dette er det fint å ha et bugnende fruktfat stående fremme på bordet, samt kanskje noen friske urter i kjøkkenvinduet.

Første skritt på veien til å spise de sunne og riktige matvarene, er å ha dem tilgjengelig

Er kopiert. Jeg har nok ikke lest boka så nøye, men jeg følger vel egentlig Fedon da.

Blir bare litt frustrert for jeg går ikke ned, men går på medisiner som gjør at det er vanskelig. Magen er ihvertfall bedre uten hvitt mel og sukker :-).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fedon er farlig for folk som ikke evner å tenke selv, men slavisk følger noe andre sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...