Gå til innhold

"Glemt" av sykehuset i 11 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk snø, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Det er jo fritt sykehusvalg. Det skal jeg si neste gang jeg er inne, det er ikke særlig langt for meg med oppfølging på Rikshospitalet heller. Det som er kjedelig er bare at jeg må til så mange forskjellige seksjoner, og får sikkert ikke timer samtidig.

Jeg skal nok stå på, blir jo enda mer flink til det jo bedre jeg blir. Kanskje de tar fra meg medisinene etterhvert når jeg blir for vanskelig :-).

Og legene er flinke nok de, har nok bare alt for mye å gjøre.

Og du har helt rett - det var mer frustrerende når diagnosen ikke var funnet. Sist gang jeg var inne var jeg mye mer ivaretatt syns jeg. Så neste gang blir det sikker perfekt :-).

bare hyggelig :-)

Det sies at man skal være frisk for å være syk, og det er nok sånn at for en del stemmer det. Men så er det også de det virkelig går gale med man hører om, ikke alle de daglige solskinnshistoriene.

Du skal se at det blir perfekt neste gang, *ler*, eller i alle fall tilnærma :-)

Hvis du kan fortsette å være tilknyttet Rikshospitalet, så ville jeg helt klart valgt det, selv om det betyr lengre reise. Jeg drar som sagt fra Stavanger til Oslo, men du skal vel sannsynligvis på hakket flere undersøkelser enn meg....

Gode leger er bra og ha. Har heldigvis en allmennlege som heller tar en prøve for mye, enn en for lite, og det gir trygghet - særlig nå som jeg er blitt mamma. Det er godt å vite at kommer jeg til ham med sykt barn, så undersøkes det som undersøkes kan. For sikkerhets skyld :-)

Lykke til videre, fei!

Beste hislen fra

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg i at man har et ansvar selv. Men jeg har akkurat fått en alvorlig sykdom og har ligget inne på sykehus i ukesvis. Jeg er sjokkert over hvor dårlig oppfølgingen er og hvor mye de roter.

Jeg har selv måttet gå igjennom journalen min for å se om alt er der. De glemmer å sette inn ting og å si ting til meg. Må grave å spørre hele tiden, ingenting blir sagt av seg selv.

Begynte på kraftige medisiner for noen måneder siden, ble lagt inn igjen etter to måneder og da spurte legene om jeg hadde sjekket blodtrykk og glukose på disse månedene - hvordan skulle jeg vite dette jeg er jo ikke lege. Ikke fikk jeg noen informasjon om bivirkningene av medisinene uoppfordret heller.

Ikke får jeg greie på hvem jeg skal ringe/kontakte hvis jeg blir dårlig i perioden før kontroll.

Alt jeg egentlig får greie på om sykdommen finner jeg på internett og så spørr jeg ut fra det, det er riktignok en ganske sjelden diagnose, men selvom legene ikke vet så mye så bør de jo prøve å informere så godt det lar seg gjøre.

Fastlegen har overhodet ikke greie på sykdommen og har klart å rote bort, evt. epikrisen er ikke sendt ditt. Heldigvis ba jeg om å få tilsendt epikrisen selv slik at jeg har tatt en kopi til fastlegen.

Jeg skjønner faktisk at folk ikke orker å følge opp alt jeg, i tillegg hvis man er syk som jeg føler meg så er det enda verre.

Velkommen som bruker av vårt perfekte helsevesen for de mer sjeldne sykdommer :-)

Jeg er heldigvis ikke bruker selv, men har en mann som er utsett som prøvekandidat for alle de tabber/misfoståelser/inkompetanse som kan gjennomføres. Heldigvis har han også støttespillere som sier at de ut fra hans historie lærer seg at de utrolige historiene faktisk kan være sanne...

Det bør nok fortsatt skrives bøker om hvordan overleve i helsevesenet dersom du ikke på forhånd er uhyre informert om det meste.

fei1365380229
Skrevet

Velkommen som bruker av vårt perfekte helsevesen for de mer sjeldne sykdommer :-)

Jeg er heldigvis ikke bruker selv, men har en mann som er utsett som prøvekandidat for alle de tabber/misfoståelser/inkompetanse som kan gjennomføres. Heldigvis har han også støttespillere som sier at de ut fra hans historie lærer seg at de utrolige historiene faktisk kan være sanne...

Det bør nok fortsatt skrives bøker om hvordan overleve i helsevesenet dersom du ikke på forhånd er uhyre informert om det meste.

Takk for det. Vet ikke om jeg er så glad for det men...

Det er ihvertfall godt man har internett nå så kan man oppdatere seg litt på egenhånd for bare 5 år siden så var det mye verre.

De påstår at det ikke er så lurt legene, for man blir jo så redd..., men noe informasjon er bedre enn ingen informasjon.

fei1365380229
Skrevet

Velkommen i laget.

Helsevesenet er elendig her til lands og man kan aldri være trygg på at man får den nødvendige behandlingen.

Takk for velkomstord :-) er jo overhodet ikke glad for å være kommet med i laget men....

Kanskje det er en policy for å holde hjernen frisk mens man går sykmeldt... du må finne ut alt selv, ordne alt selv osv..., slik har man jo en jobb allikevel. Riktignok blir den dårlig betalt etter at sykemeldingsperioden er over.

Skrevet

Takk for det. Vet ikke om jeg er så glad for det men...

Det er ihvertfall godt man har internett nå så kan man oppdatere seg litt på egenhånd for bare 5 år siden så var det mye verre.

De påstår at det ikke er så lurt legene, for man blir jo så redd..., men noe informasjon er bedre enn ingen informasjon.

Bedre å være litt redd og velinformert, enn å bli utsatt for tilfeldige innfall fra uvitende leger... Slik tror jeg alle med de mer sjeldne diagnosene ser det.

I tillegg er det selvfølgelig viktig å gjøre et personlig valg mht å fokusere på det positive i livet tiltross for alt det andre :-)

Skrevet

Det er ingen selvfølge at man skal inn til kontroll etter større operasjoner. Dersom ikke annet er avtalt, må stomiopererte som regel leve med sin stomi resten av livet, og man forholder seg mer til leverandører av utstyr enn helsevesenet som følge av stomien.

Ja, om man "bare" har en stomi, så stemmer sikkert det. Men om man har en sykdom som må følges opp, så blir det ikke helt det samme.

Min far hadde "bare" stomi. Trodde sykehuset. Men så viste det seg jo senere at en gang kreft gjerne betyr at du får det flere ganger. Så han burde vært fulgt opp. Ikke på selve stomien, men på sykdommen han hadde. Men det var jo ikke kunnskap legene satt inne med da han opererte først. Og da de fant det ut, var han vel ute av systemet, og ble ikke fulgt opp.

Man får som regel stomi av en grunn. Og om man ikke nødvendigvis trenger å følge opp selve stomien, så krever som regel årsaken til stomien sitt. Og det var kanskje her det ble svikt?

Hvis det er så at folk med Ulserøs kolitt lettere får kreft, så må de jo kontrolleres.

Beste hilsen fra

Skrevet

Han var 18 år. Han hadde ikke kreft den gang. Når han ikke fikk beskjed om at han skulle til jevnlige sjekker, så er det ikke så rart at han ikke gjorde det.

De fleste regner nok med at de blir innkalt til det som trengs (med mindre man har symptomer på noe nytt). En hel del av oss _vet_ at leger og sykehus ikke kan stoles blindt på, og sjekker ting selv og krever sjekker og behandling. Men de finnes jo også de som ikke er så oppegående (uten å antyde at denne mannen ikke er det!).

Skrevet

Ja, om man "bare" har en stomi, så stemmer sikkert det. Men om man har en sykdom som må følges opp, så blir det ikke helt det samme.

Min far hadde "bare" stomi. Trodde sykehuset. Men så viste det seg jo senere at en gang kreft gjerne betyr at du får det flere ganger. Så han burde vært fulgt opp. Ikke på selve stomien, men på sykdommen han hadde. Men det var jo ikke kunnskap legene satt inne med da han opererte først. Og da de fant det ut, var han vel ute av systemet, og ble ikke fulgt opp.

Man får som regel stomi av en grunn. Og om man ikke nødvendigvis trenger å følge opp selve stomien, så krever som regel årsaken til stomien sitt. Og det var kanskje her det ble svikt?

Hvis det er så at folk med Ulserøs kolitt lettere får kreft, så må de jo kontrolleres.

Beste hilsen fra

Men hvordan i all verden skal en ung gutt kunne vite at sykehuset feilinformerer ham ved å unnlate å si at kontroller er nødvendig? Hvordan skal han vite hvilke tilstander som krever nøye oppfølgning og hvilke som ikke gjør det? Hadde han hatt kreft, ville det sannsynligvis vært et såpass skremmende ord at han hadde regnet med at kontroll var nødvendig. Men han hadde ikke det - og etter operasjonen følte han seg frisk.

Dersom noen andre enn sykehuset skal pålegges ansvar, så må det i såfall være mannens fastlege.

Dersom alle som har gjennomgått en eller annen større operasjon jevnlig skulle krevd kontroller på sykehus, ville helsevesenet gått fullstendig i stå. Det er mer vanlig at man får beskjed om at ytterligere kontroll ikke er nødvendig, enn det omvendte. Derfor hadde mannen ingen grunn til å tro at han ikke hadde blitt korrekt informert.

Skrevet

Men hvordan i all verden skal en ung gutt kunne vite at sykehuset feilinformerer ham ved å unnlate å si at kontroller er nødvendig? Hvordan skal han vite hvilke tilstander som krever nøye oppfølgning og hvilke som ikke gjør det? Hadde han hatt kreft, ville det sannsynligvis vært et såpass skremmende ord at han hadde regnet med at kontroll var nødvendig. Men han hadde ikke det - og etter operasjonen følte han seg frisk.

Dersom noen andre enn sykehuset skal pålegges ansvar, så må det i såfall være mannens fastlege.

Dersom alle som har gjennomgått en eller annen større operasjon jevnlig skulle krevd kontroller på sykehus, ville helsevesenet gått fullstendig i stå. Det er mer vanlig at man får beskjed om at ytterligere kontroll ikke er nødvendig, enn det omvendte. Derfor hadde mannen ingen grunn til å tro at han ikke hadde blitt korrekt informert.

Det er jeg helt enig i, og jeg mente ikke at mannen skulle lastes. Men det er ikke sikkert at det _var_ påkrevd oppfølging heller. Kanskje er det ingen sammenheng mellom kreften han har fått nå, og sykdommen han ble operert for. Og da er det vel strengt tatt ingen som kan lastes, da har mannen bare vært dobbelt uheldig.

Men det er vel menneskelig å forsøke å finne en syndebukk. Selv om det ikke er sikkert at de hadde undersøkt endetarmen hans selv om han ble kalt inn til kontroll for stomien. Jeg går til kontroll for min tarmsykdom, men får jo ikke en topp-til-tå undersøkelse, så kreft i lunger eller lever vil jo ikke bli oppdaget selv om jeg er inne annen hvert år.

Mitt poeng var at sykehuset har forsømt seg, om sykdommen hans burde vært fulgt opp. Men som du sa, hvis stomien reparerte det syke og han var erklært frisk, uten sjanse for tilbakeanfall, så kan verken sykehuset eller mannen klandres.

Mener jeg.

Beste hilsen fra

Skrevet

Det er jeg helt enig i, og jeg mente ikke at mannen skulle lastes. Men det er ikke sikkert at det _var_ påkrevd oppfølging heller. Kanskje er det ingen sammenheng mellom kreften han har fått nå, og sykdommen han ble operert for. Og da er det vel strengt tatt ingen som kan lastes, da har mannen bare vært dobbelt uheldig.

Men det er vel menneskelig å forsøke å finne en syndebukk. Selv om det ikke er sikkert at de hadde undersøkt endetarmen hans selv om han ble kalt inn til kontroll for stomien. Jeg går til kontroll for min tarmsykdom, men får jo ikke en topp-til-tå undersøkelse, så kreft i lunger eller lever vil jo ikke bli oppdaget selv om jeg er inne annen hvert år.

Mitt poeng var at sykehuset har forsømt seg, om sykdommen hans burde vært fulgt opp. Men som du sa, hvis stomien reparerte det syke og han var erklært frisk, uten sjanse for tilbakeanfall, så kan verken sykehuset eller mannen klandres.

Mener jeg.

Beste hilsen fra

Jeg oppfattet avisartikkelen slik at erfarne spesialister mener at sykehuset kan klandres; at sykehuset burde ha visst at han burde vært kontrollert som følge av sin grunnsykdom.

Skrevet

Takk for velkomstord :-) er jo overhodet ikke glad for å være kommet med i laget men....

Kanskje det er en policy for å holde hjernen frisk mens man går sykmeldt... du må finne ut alt selv, ordne alt selv osv..., slik har man jo en jobb allikevel. Riktignok blir den dårlig betalt etter at sykemeldingsperioden er over.

Ingen ønsker vel å stille på det laget :o) men dessverre så er vi mange som havner der helt ufrivillig.

Forresten så er det nesten fulltidsjobb, du trenger ikke være redd for at du skal bli arbeidsledig noen sinne.

Skrevet

Jeg oppfattet avisartikkelen slik at erfarne spesialister mener at sykehuset kan klandres; at sykehuset burde ha visst at han burde vært kontrollert som følge av sin grunnsykdom.

Hei,

jeg ser at de mener at han burde vært kontrollert for sykdommen, ja, men det er fremdeles et åpent spørsmål om de hadde kontrollert endetarmen.

Men det står jo også påpekt at etter at han ble operert for endetarmskreft da den ble oppdaget i 2002, så tok de ikke nøye nok kontroller etterpå. Og DET er nok det største ankepunktet, vil jeg tro.

Som sagt, man blir ikke innkalt til topp-til-tå kontroller etter operasjoner, så man har jo ikke mulighet til å oppdage alle mulige sykdommer.

Det er vel ikke tvil om at sykehuset har bommet, men det var nok etter den første kreftoperasjonen den største feilen lå.

Hvis ikke det har gått meg hus forbi at Ulseriøs colitt kan lede til endetarmskreft. For da ville jo en eventuell kontroll ført til at det ble undersøkt.

Uansett, det er en vanvittig tragisk histoirie, og jeg synes sinnsykt synd på mannen og hans familie :-(

Beste hilsen fra

Skrevet

Stemmer det.. Leste ikke at han hadde kronisk tykktarmbetennelse.. At det er et slag i trynet å bli dårlig i ung alder skjønner jeg veldig godt. jeg ble syk som 16-åring, også kronisk. Men ejg skygger ikke una sykehuset fordet! Tvert om!

JEG hadde ville gått til legen til kontroll etter en sånn operasjon, uansett hvor ille jeg hadde følt meg.. Så synes fortsatt det er for dumt å skylde på sykehuset. Men at de gjorde en tabbe er helt klart! men han bør ikke fraskrive seg ansvaret for egen helse... Uansett hva sykehuset gjør, og ikke gjør.. Sånn som i dette tilfellet...

På "mitt" sykehus er det 8 mnd ventetid for å komme inn til kontroll og man kan ikke søke seg inn med en gang etter forrige opphold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...