Gå til innhold

Må oppklare litt om Fedon jeg altså

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir kritisert av folk for at jeg sverger til denne kosten, og det irriterer meg. Det er slett ikke snakk om slanking i tradisjonell forstand - det er snakk om helse og forandre livsstil. Jeg var, som dere sikkert vet - syk en lang periode og det var tungt å komme tilbake igjen til jobb. Jeg slet med lavt stoffskifte og det tar tid å finne riktig Thyroksin-dose. SÅ, i januar tenkte jeg at jeg skulle prøve Fedon, kosthold- og trim-rådene hans. DET VIRKET ETTER 14 dager! Jeg ble friskmeldt! jeg kunne gå tilbake igjen i full stilling. Familien har likt maten, men de spiser både brød og poteter de, -det er JEG som følger Fedon - sånn nesten til punkt og prikke, for det er JEG som blir syk igjen når jeg slutter med det. I sommer har jeg ikke vært noe flink - stavene har fått stå i gangen og maten har vært grill med baguetter etc, - akkurat som somre skal være. Og nå er jeg tilbake igjen med muskelsmerter, konsentrasjonsvansker og slapp. Så nå vet jeg det! - - Denne uken startet jeg opp igjen med stavgangen - ja, jeg var oppe og gikk retter etter klokken 06:00 i dag før jobb. Når folk så sier at dette er farlig og at jeg "trer slankeprat" over hodet på ungene, så blir jeg så eitrende forbannet. Vi snakker ikke slanking vi! - Vi snakker om sunn mat og ungene ser jo at jeg er glad og frisk igjen -og har sagt det mer enn en gang. Vi drikker ALLE vann til alle måltider nå - er det ille også da? - de får med seg frukt på skolen - snobbete?

Folk elsker å "slenge ut av seg" ting de ikke har greie på - "noen har dødd av Fedon-kost" - HALLO!!! det er ikke mulig! - Man kan bare ikke dø av å spise 5 riktig sammensatte måltider om dagen og holde seg i form - dør jeg sånn så dør jeg sikkert av at noen kjører over meg når jeg går stavgang.

"han tjener penger på å si at folk skal røre mer på seg!"

SO? - Hva har vel Grethe Roede gjort i alle år,- men hun påstår at vi ikke skal ha NOE fett - man blir jo gal og sprekker når man ikke kan steke seg et egg i litt olje engang. Kanskje fordi Fedon (greker attpåtil - fy og fy) angriper det norskeste av det norske? poteten? - han gjør ikke det heller - folk bare liker å tro at han har sagt at poteter er usunt. Han har ikke sagt det! Han har sagt at poteter er godt og man godt kan spise litt av det, men at poteter har raske karbohydrater så man bør ikke spise det hver dag og så mye. Det er da logisk!

For de som har lest så langt som hit,- jo - jeg er PMS og har fått litt kritikk av eksen for kostholdet vårt,,,,,,så vil jeg gjerne klippe inn noe forklarende som jeg har stjålet fra en side som handler om slikt og som forklarer litt mer om hva som skjer i kroppen:

Hva skjer egentlig i kroppen når insulinet blir for høyt? Det er en komplisert prosess, men kan forenkles på følgende måte:

Vi tenker oss at vi nå har spist et måltid med karbohydrater, for eksempel to skiver brød, som er tygget, blandet i magesekken og har kommet over i tynntarmen. Der vil enzymer og hormoner bli utskilt, slik at maten skal brytes ned i så små partikler at det kan suges opp i nærliggende blodårer. Karbohydratene i brødskivene går over i blodbanen som glukose, eller det man på folkemunne kaller blodsukker. Alle celler vil gjerne ha dette blodsukkeret som energi/brensel, og kroppen vil gjerne kvitte seg med blodsukkerøkningen raskest mulig. Men cellene kan ikke bare hente glukosen, like lite som blodet kan lempe det over til cellene. Her trengs det hjelp! Og hjelpen heter insulin. Insulin er et hormon som skilles ut fra bukspyttkjertelen etter signal om økt blodsukker, i den konsentrasjon som synes nødvendig. Insulin er altså en døråpner inn i cellene, og fungerer ved at de setter seg i mottakere (reseptorer) på celleoverflaten, det passer som hånd i hanske.

Desto mer man spiser av karbohydratrik mat, desto større krav setter man til bukspyttkjertelen. Men det klarer den fint, for til vanlig jobber den bare på ca. 10% av sin kapasitet. Så gjennom et helt liv kan vi spise mat med mye stivelse og sukker, og la være å mosjonere, uten at det skjer noe galt med blodsukkerreguleringen. Bukspyttkjertelen klarer brasene og skiller ut riktig mengde insulin. Men for en stor del av befolkningen går dette ikke bra, det er den delen som har disposisjon for insulinresistens. Insulinresistens er en arvelig tilstand (på reseptornivå), som gjør at insulinet ikke blir utnyttet godt nok, og det fører til at mengden insulin i blodet øker. Så ved å tenke oss forrige eksempel, med de samme to brødskivene, så må det mye mer insulin til for å klare akkurat den samme jobben.

Fortsatt er blodsukkeret like lavt og bra. Det vil si at et besøk hos fastlegen ikke vil avsløre at noe er i gjære. Et stikk i fingeren, og du får beskjed om at blodsukkeret er utmerket. Men det er ikke bra å gå rundt med så høye insulinverdier! Til slutt må bukspyttkjertelen kapitulere: ”Nå har jeg prøvd å forsyne kroppen med nok insulin i så mange år, og du fortsetter med et stillesittende liv og et karbohydratrikt kosthold – nå klarer jeg ikke mer”. DA FØRST begynner blodsukkeret å stige, og da blir man interessant i tradisjonell skolemedisin. Trass i store mengder insulin tilstede i blodet, klarer ikke insulinet å ”åpne dørene” fort nok, og blodsukkeret stiger litt.

Man antar at omkring 80% av alle overvektige og 30-40% av befolkningen i sin helhet, har insulinresistens, forhøyet insulin og/eller er følsomme for karbohydrater. Å ha et forhøyet insulinnivå i blodet har mange negative helseeffekter. For en overvektig person er det særlig insulinets ”beskjeder”: 1) Lagre fett, 2) Ikke bruk av fettlagrene og 3) Jeg er sulten/har lyst på noe, som er motiverende å vite noe om. Vite at insulinet fungerer som et slags håndbrekk på ens egen fettforbrenning, og at behandlingen blir å få av håndbrekket. Først da vil man få en god forbrenning, og kan tillate seg et ganske høyt kaloriinntak uten å gå opp i vekt. For å få insulinet ned og håndbrekket av, må man spise færre karbohydrater, lavere GI, mer proteiner, riktig type fett, hyppige måltider og mosjonere. Man må tenke både helhetlig og langsiktig.

På lengre sikt er et forhøyet insulin nemlig forløperen til både diabetes type 2 og hjerte/kar sykdom. Høyt insulin øker betennelsestilstander i kroppen og øker kolesterolet. Økt insulin øker risiko for kreft. Altså finnes det flere grunner til å sørge for at ditt insulinnivå er lavt, enn akkurat hvor mye du veier.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fei1365380229

10

• Prozak

10

• Salli

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pricilla
Skrevet

Orket ikke lese alt. men bare lurer på hva du spiser til middag i stedet for poteter, ris elelr pasta? Det er der jeg sprakk... : ) ble ikke mett av bare grønnsfor. Og brødskiver MÅ jeg ha til lunsj. Er det bedre med varmmat da? men hva hvis jeg ikke kan spise ris osv.? Bare gryterett da f.eks? (Har kantine på jobben, så lager ikke lunsj selv..)

fei1365380229
Skrevet

Orket ikke lese alt. men bare lurer på hva du spiser til middag i stedet for poteter, ris elelr pasta? Det er der jeg sprakk... : ) ble ikke mett av bare grønnsfor. Og brødskiver MÅ jeg ha til lunsj. Er det bedre med varmmat da? men hva hvis jeg ikke kan spise ris osv.? Bare gryterett da f.eks? (Har kantine på jobben, så lager ikke lunsj selv..)

Vi spiser sjelden poteter, ris eller pasta til middag. Bruker salat gjerne med oliven og fetaost i, og så har vi kjøtt/fisk og gjerne noe kokte grønnsaker eller masse wokete grønnsaker (sguash, aubergine, løk, paprika, sopp osv.). Blir mett og det er godt.

Skrevet

Heilt med deg på det der, flisa! Det er fantastisk at det har hjelpt deg så godt. Eg tenker mykje på å legge om sjølv eg, men det er trangt om pe'eng her i huset, og da blir det jo en del brød og melmat, ris og potet... Ikkje til å kome frå, det!

Men når det gjeld "fanatisme" og det der, så er det alltid ein bråte folk som berre ikkje forstår det med å legge om kostholdet for helsa si skuld.

Det eg syns er så bra med Fedon sitt opplegg, er at han jo faktisk FORKLARER korleis det funkar. Det er ikkje berre ein rekke påstandar, men han viser til korleis kroppen fungerer. A+B=C og så enkelt er dét... I motsetnad til mange andre "metoder" der det er mest dogmer ute og går utan at ein får noko særleg forklaring på det heile.

(Og du har nok en god del rett i det med greker'n og Den Hellige Poteten... )

Skrevet

Det ble litt langt, ja...:-)

Jeg er IKKE mer kritisk til Fedon enn til andre som mener at de besitter "den fulle sannhet" når det gjelder slanking.

Du nevner Grethe Roede: det er vel ingen tvil om at hun har hjulpet adskillige nordmenn til gå ned i vekt?? Alikevel blir jeg små-irritert på min venninne som følger hennes råd slavisk: i GR boken står det nemlig at du forbrenner like mye kcal ved å GÅ på tur som å løpe. Men dette er jo bare halve sannheten: etter en løpetur fortsetter du å forbrenne kcal lenge, i tillegg bygger du muskler, som også forbrenner fett.

Men min venninne blir bare forvirret når jeg sier dette: "Men GR sier...".

Og det er KLART at når du sliter med insulin-resistens, vil Fedon-maten være bra for deg!

I det hele tatt fryktelig forvirrende dette med slanking: på Forum for idrett og trening treffer du dem som sier at TRENING er veien å gå, andre steder leder du at trening betyr marginalt, det du spiser betyr 95%.

Hva skal en stakkars tro?

mvh

Skrevet

man MÅ lese alt skal man skjønne dette.

Du spør:

Orket ikke lese alt. men bare lurer på hva du spiser til middag i stedet for poteter, ris elelr pasta?

jeg spiser Basmatiris - eller sånn amerikansk langkornet ris med villris i. - eller noen nudler,Eller bare grønt. Det er ikke noe problem.

Det er der jeg sprakk... : ) ble ikke mett av bare grønnsfor. Og brødskiver MÅ jeg ha til lunsj. Er det bedre med varmmat da?

Jeg spiser salat med kylling eller fisk til lunsj, -men jeg er heldig at vi har sånt i kantina på jobben. Har på olivenolje og Balsamicoeddik - om det bare er salat - så tar jeg et kokt egg til, for å få proteiner. Drikker frukt-te til ;)

men hva hvis jeg ikke kan spise ris osv.? Bare gryterett da f.eks? (Har kantine på jobben, så lager ikke lunsj selv..)

man må bare dandere maten så den "blir riktig" på tallerken - Fedon sier en håndflate proteiner og 2 hånflater grønt etc. - så enkelt!

man må nesten kjøpe GI-listen - så man ser hva slags mat man bør ha mest og minst av. Ikkeno er forbudt, med andre ord,- kun fordelingen! :)

Så jeg spiser Bernaise-saus også jeg - men en ss i stedet for en stor ause! :)

Skrevet

man MÅ lese alt skal man skjønne dette.

Du spør:

Orket ikke lese alt. men bare lurer på hva du spiser til middag i stedet for poteter, ris elelr pasta?

jeg spiser Basmatiris - eller sånn amerikansk langkornet ris med villris i. - eller noen nudler,Eller bare grønt. Det er ikke noe problem.

Det er der jeg sprakk... : ) ble ikke mett av bare grønnsfor. Og brødskiver MÅ jeg ha til lunsj. Er det bedre med varmmat da?

Jeg spiser salat med kylling eller fisk til lunsj, -men jeg er heldig at vi har sånt i kantina på jobben. Har på olivenolje og Balsamicoeddik - om det bare er salat - så tar jeg et kokt egg til, for å få proteiner. Drikker frukt-te til ;)

men hva hvis jeg ikke kan spise ris osv.? Bare gryterett da f.eks? (Har kantine på jobben, så lager ikke lunsj selv..)

man må bare dandere maten så den "blir riktig" på tallerken - Fedon sier en håndflate proteiner og 2 hånflater grønt etc. - så enkelt!

man må nesten kjøpe GI-listen - så man ser hva slags mat man bør ha mest og minst av. Ikkeno er forbudt, med andre ord,- kun fordelingen! :)

Så jeg spiser Bernaise-saus også jeg - men en ss i stedet for en stor ause! :)

Nå kan det hende du har GI-liste men i tilfelle ikke og for de andre som ikke har,

her er det en:

http://www.nutris.com/norge/firstpage.asp

Skrevet

Man skal ikke mobbe den norske poteten og brødskiva vet du! I hvert fall ikke hvis man er utlending. I tillegg tjener han penger på det!! Fy søren...

Vel,- enig med deg, flisa. Det funker. Det er god mat. Man må bare komme inn i vanen med det... (har en pause for tiden, men vi skal begynne igjen)

Gjest snart slank
Skrevet

Hei flisa:-)

Gratulerer med livsstilomleggingen! Selv har jeg fulgt Fedondiett i 4 måneder nå, og har gått ned 23 kg i vekt. Ikke så dumt det, når jeg samtidig har vært pigg og ikke sulten. Gleder meg til å kvitte meg med resten av kiloene på samme måten!

Pussig at Grete Roede nesten er helgen, mens Fedon kun er en sleip greker (noe han kanskje er, men bøkene hans virker til tross for det ganske solid fundamentert i vitenskapelige undersøkelser)...

Skrevet

Vi spiser sjelden poteter, ris eller pasta til middag. Bruker salat gjerne med oliven og fetaost i, og så har vi kjøtt/fisk og gjerne noe kokte grønnsaker eller masse wokete grønnsaker (sguash, aubergine, løk, paprika, sopp osv.). Blir mett og det er godt.

Poteter og ris er jo noe av det sunneste man kan spise. Inneholder jo nesten alt mulig av vitaminer og mineraler. Er jo en grunn til at asiater kan leve grei uten sykdommer på ris alene. Man må spise veldig mye forskjellig for å få i seg alle næringsstoffene som disse inneholder.

Selv spiser jeg poteter flere ganger i uken og er slankere og friskere enn de fleste. Kan ikke huske sist jeg var syk. Men så er jeg veldig glad i å bevege kroppen også da..

fei1365380229
Skrevet

Poteter og ris er jo noe av det sunneste man kan spise. Inneholder jo nesten alt mulig av vitaminer og mineraler. Er jo en grunn til at asiater kan leve grei uten sykdommer på ris alene. Man må spise veldig mye forskjellig for å få i seg alle næringsstoffene som disse inneholder.

Selv spiser jeg poteter flere ganger i uken og er slankere og friskere enn de fleste. Kan ikke huske sist jeg var syk. Men så er jeg veldig glad i å bevege kroppen også da..

Hvis man lever på ris alene så får man faktisk mangelsymptomer, det er ikke så mye næringsstoffer i polert ris.

Skrevet

Jeg er også tilhenger av Fedons kosthold, selv om jeg ikke følger det bestandig. Når man bare setter seg inn i det, ser man jo hvor logisk det er! De som kritiserer mest er sikkert de som vet minst.

Folk blander dessuten Fedon-dietten med Atkins-dietten, som går ut på å spise null karbohydrater. Det er ikke det Fedon sier, men at man skal spise _langsomme_ karbohydrater. De jeg har hørt om som har dødd, har fulgt Atkins-dietten.

Jeg blir også litt provosert av Grete Roedes anti-fett-kampanje. Det virker så 80-talls. (Jeg har flere av bøkene hennes. Droppe oljedressing på salaten, men spise loff ved siden av... Høh!) Kroppen må ha fett! Følg med i tiden, tenker jeg....

Kjempefint at du har blitt så frisk! Jeg for min del er nødt til å følge Fedons kosthold når jeg er gravid, ellers får jeg diabetes. Og så har jeg blitt hekta på 70%-sjokolade (uansett om jeg er gravid eller ikke)... :-)

Skrevet

Jeg er også tilhenger av Fedons kosthold, selv om jeg ikke følger det bestandig. Når man bare setter seg inn i det, ser man jo hvor logisk det er! De som kritiserer mest er sikkert de som vet minst.

Folk blander dessuten Fedon-dietten med Atkins-dietten, som går ut på å spise null karbohydrater. Det er ikke det Fedon sier, men at man skal spise _langsomme_ karbohydrater. De jeg har hørt om som har dødd, har fulgt Atkins-dietten.

Jeg blir også litt provosert av Grete Roedes anti-fett-kampanje. Det virker så 80-talls. (Jeg har flere av bøkene hennes. Droppe oljedressing på salaten, men spise loff ved siden av... Høh!) Kroppen må ha fett! Følg med i tiden, tenker jeg....

Kjempefint at du har blitt så frisk! Jeg for min del er nødt til å følge Fedons kosthold når jeg er gravid, ellers får jeg diabetes. Og så har jeg blitt hekta på 70%-sjokolade (uansett om jeg er gravid eller ikke)... :-)

70% sjokolade er godt! Men de Freia-sjokoladene er jo juks,da. Står vel 70% utenpå, men så er de fylt med noe som er vanlig sjokolade...så tilsammen er ikke de så gode likevel...

Skrevet

Helt herlig å høre! :)

Skrevet

ja, du kan det, men jeg kan ikke det - fordi jeg har insulinresistens :-) Det sier Fedon også - at det er arvelig og ikke noe å gjøre no' med. Ingen sier at poteter er usunt, men det er langsomme karbohydrater, det vil si at blodsukkeret fyker i været av det og slike som meg takler ikke det uten å få kick og legge på seg. Egentlig er det en slags "allergi"

:)

Skrevet

Hvis man lever på ris alene så får man faktisk mangelsymptomer, det er ikke så mye næringsstoffer i polert ris.

Og de asiatiske menneskene har helt andre kropper også - det har mye å si, de er ofte mindre og hva vet jeg - kanskje de ikke får slike insulinhopp som oss feite, store norske damer. . Vi er nok forskjellige sånn. ELLER, vi lever forskjellig.

Skrevet

70% sjokolade er godt! Men de Freia-sjokoladene er jo juks,da. Står vel 70% utenpå, men så er de fylt med noe som er vanlig sjokolade...så tilsammen er ikke de så gode likevel...

Jeg har funnet en utrolig god utenlandsk 70%-sjokolade, men nå er jeg tom for den så jeg vet ikke hva den heter. Kjøper den på Ultra.

Jeg har også fundert litt over de til Freia. På den som heter Dark 70% står det "mørk sjokolade med fyll av mørk sjokolade" og kakaomasse står først på ingredienslisten. Jeg har tolket det som at den er like mørk tvers igjennom. Men du tror ikke det?

De som heter Orange, Milk osv. er opplagt annerledes.

fei1365380229
Skrevet

Og de asiatiske menneskene har helt andre kropper også - det har mye å si, de er ofte mindre og hva vet jeg - kanskje de ikke får slike insulinhopp som oss feite, store norske damer. . Vi er nok forskjellige sånn. ELLER, vi lever forskjellig.

Vi har en liten kinesisk datter som var 19 mnd. når vi fikk henne. Hun hadde levd på risgrøt og var kraftig underernært. Var 74 cm og veide 7.5 kg 19 mnd. gammel. Vi formelig så hun vokste/la på seg når hun fikk mer proteinkost.

Nå er hun litt over 3 år veier ca 11 kg og er nesten 90 cm. Fortsatt liten, men mer balansert kosthold en ris var nok tingen :-).

Gjest insulinresistens
Skrevet

Det er akkurat sånne som deg som roper høyest. OK, du er heldig og tåler poteter og brød, men vi har alle ulike gener. Selv blir jeg syk av for mye brød og poteter, jeg blir slapp, deprimert, tung i kroppen, uforklarlig og plutselig tretthet, vannansamling i kroppen. Ok, jeg kunne sikkert fått lykkepiller, vanndrivende og diverse andre medikamenter for å bøte på dette, men hvorfor skal jeg det når det hjelper å bytte ut brødmat og poteter med f.eks. salat, grønnsaker, frukt, egg osv?

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men fram til jeg var rundt 30 tålte jeg også all slags mat like godt uten å bli verken syk eller feit.

Skrevet

Det er noe sånt jeg har sagt lenge også. Det er så patetisk når folk reagerer på ting som hverken blir sagt eller antydet. Man skulle nesten tro at fyren hadde sagt at man ALDRI skal spise et eneste rundtstykke, en eneste potet etc. Alt som kreves er å faktisk bruke ørene og huet i kombinasjon, så får man med seg det viktige: ikke spis så mye av ting som ikke er optimalt.

Noe av det mest tragiske var han broren til Bjørn Eidsvåg, som var med i et par debattprogrammer om dette. Den småfeite slasken satt der med diabetes og forfektet at man skulle spise så mye skolebrød og rundtstykker man bare ville. Diabetes? Nei, det var verdt det.

".............................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...