Gå til innhold

Må oppklare litt om Fedon jeg altså

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er også tilhenger av Fedons kosthold, selv om jeg ikke følger det bestandig. Når man bare setter seg inn i det, ser man jo hvor logisk det er! De som kritiserer mest er sikkert de som vet minst.

Folk blander dessuten Fedon-dietten med Atkins-dietten, som går ut på å spise null karbohydrater. Det er ikke det Fedon sier, men at man skal spise _langsomme_ karbohydrater. De jeg har hørt om som har dødd, har fulgt Atkins-dietten.

Jeg blir også litt provosert av Grete Roedes anti-fett-kampanje. Det virker så 80-talls. (Jeg har flere av bøkene hennes. Droppe oljedressing på salaten, men spise loff ved siden av... Høh!) Kroppen må ha fett! Følg med i tiden, tenker jeg....

Kjempefint at du har blitt så frisk! Jeg for min del er nødt til å følge Fedons kosthold når jeg er gravid, ellers får jeg diabetes. Og så har jeg blitt hekta på 70%-sjokolade (uansett om jeg er gravid eller ikke)... :-)

"Droppe oljedressing på salaten, men spise loff ved siden av..."

Blir som en typisk amerikaner som går på mac donalds og bestiller den feteste menyen, og tror at det er ikke så usundt, for han driker jo Cola LIGHT til :-)

".........................."

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fei1365380229

10

• Prozak

10

• Salli

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det ble litt langt, ja...:-)

Jeg er IKKE mer kritisk til Fedon enn til andre som mener at de besitter "den fulle sannhet" når det gjelder slanking.

Du nevner Grethe Roede: det er vel ingen tvil om at hun har hjulpet adskillige nordmenn til gå ned i vekt?? Alikevel blir jeg små-irritert på min venninne som følger hennes råd slavisk: i GR boken står det nemlig at du forbrenner like mye kcal ved å GÅ på tur som å løpe. Men dette er jo bare halve sannheten: etter en løpetur fortsetter du å forbrenne kcal lenge, i tillegg bygger du muskler, som også forbrenner fett.

Men min venninne blir bare forvirret når jeg sier dette: "Men GR sier...".

Og det er KLART at når du sliter med insulin-resistens, vil Fedon-maten være bra for deg!

I det hele tatt fryktelig forvirrende dette med slanking: på Forum for idrett og trening treffer du dem som sier at TRENING er veien å gå, andre steder leder du at trening betyr marginalt, det du spiser betyr 95%.

Hva skal en stakkars tro?

mvh

"i tillegg bygger du muskler, som også forbrenner fett."

Du bygger vel ikke akkurat mye muskler ved å løpe. Kortdistansesprinting kanskje, men jogging over lengre distanser bygger da ikke muskler (med mindre du har svære vekter på armer og ben)

"............................"

Skrevet

Vi har en liten kinesisk datter som var 19 mnd. når vi fikk henne. Hun hadde levd på risgrøt og var kraftig underernært. Var 74 cm og veide 7.5 kg 19 mnd. gammel. Vi formelig så hun vokste/la på seg når hun fikk mer proteinkost.

Nå er hun litt over 3 år veier ca 11 kg og er nesten 90 cm. Fortsatt liten, men mer balansert kosthold en ris var nok tingen :-).

Ja, hun vil nok fortsette å være liten også :) Var det på barnehjemmet de hadde gitt henne så elendig kost?

Jeg er glad jeg ikke vet om all elendigheten som unger lever i rundt om i verden.

Skrevet

Det er akkurat sånne som deg som roper høyest. OK, du er heldig og tåler poteter og brød, men vi har alle ulike gener. Selv blir jeg syk av for mye brød og poteter, jeg blir slapp, deprimert, tung i kroppen, uforklarlig og plutselig tretthet, vannansamling i kroppen. Ok, jeg kunne sikkert fått lykkepiller, vanndrivende og diverse andre medikamenter for å bøte på dette, men hvorfor skal jeg det når det hjelper å bytte ut brødmat og poteter med f.eks. salat, grønnsaker, frukt, egg osv?

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men fram til jeg var rundt 30 tålte jeg også all slags mat like godt uten å bli verken syk eller feit.

"men hvorfor skal jeg det når det hjelper å bytte ut brødmat og poteter med f.eks. salat, grønnsaker, frukt, egg osv?"

Litt av alt er vel det beste etter min mening.

Jeg bytter ikke ut noe til fordel for annet.

Skrevet

Det er noe sånt jeg har sagt lenge også. Det er så patetisk når folk reagerer på ting som hverken blir sagt eller antydet. Man skulle nesten tro at fyren hadde sagt at man ALDRI skal spise et eneste rundtstykke, en eneste potet etc. Alt som kreves er å faktisk bruke ørene og huet i kombinasjon, så får man med seg det viktige: ikke spis så mye av ting som ikke er optimalt.

Noe av det mest tragiske var han broren til Bjørn Eidsvåg, som var med i et par debattprogrammer om dette. Den småfeite slasken satt der med diabetes og forfektet at man skulle spise så mye skolebrød og rundtstykker man bare ville. Diabetes? Nei, det var verdt det.

".............................."

*nikker på seg nakkesleng* :-D

Skrevet

Poteter og ris er jo noe av det sunneste man kan spise. Inneholder jo nesten alt mulig av vitaminer og mineraler. Er jo en grunn til at asiater kan leve grei uten sykdommer på ris alene. Man må spise veldig mye forskjellig for å få i seg alle næringsstoffene som disse inneholder.

Selv spiser jeg poteter flere ganger i uken og er slankere og friskere enn de fleste. Kan ikke huske sist jeg var syk. Men så er jeg veldig glad i å bevege kroppen også da..

"Selv spiser jeg poteter flere ganger i uken og er slankere og friskere enn de fleste."

Litt av cluet er jo at folk er forskjellig, og følsomheten for diverse stoffer varierer. Ingen tvil om at folk i norge i gamledager var slankere og sunnere enn i dag, selv om de spise kanskje ennå mer poteter enn i dag. Men de satt heller ikke i sofaen og så på tv hele kvelden, eller ved en kontorpult og arbeidet hele dagen. I tillegg hadde de omtrent ikke sukker i maten, i motsetning til den sukkereksplosjonen vi har fått i samfunnet i senere år.

Skrevet

"men hvorfor skal jeg det når det hjelper å bytte ut brødmat og poteter med f.eks. salat, grønnsaker, frukt, egg osv?"

Litt av alt er vel det beste etter min mening.

Jeg bytter ikke ut noe til fordel for annet.

"Litt av alt er vel det beste etter min mening."

Hvis man har et noenlunne balansert kosthold, og er i god form, ja. Men hvis man spiser en kilo sukker om dagen, så bør man utvilsomt bytte det ut til fordel for noe annet :-)

"........................."

Skrevet

Og de asiatiske menneskene har helt andre kropper også - det har mye å si, de er ofte mindre og hva vet jeg - kanskje de ikke får slike insulinhopp som oss feite, store norske damer. . Vi er nok forskjellige sånn. ELLER, vi lever forskjellig.

I tillegg spiser de mye grøntfor.

".........................."

Skrevet

Det er akkurat sånne som deg som roper høyest. OK, du er heldig og tåler poteter og brød, men vi har alle ulike gener. Selv blir jeg syk av for mye brød og poteter, jeg blir slapp, deprimert, tung i kroppen, uforklarlig og plutselig tretthet, vannansamling i kroppen. Ok, jeg kunne sikkert fått lykkepiller, vanndrivende og diverse andre medikamenter for å bøte på dette, men hvorfor skal jeg det når det hjelper å bytte ut brødmat og poteter med f.eks. salat, grønnsaker, frukt, egg osv?

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men fram til jeg var rundt 30 tålte jeg også all slags mat like godt uten å bli verken syk eller feit.

Samme her! - og jeg fikk tilbud om "lykkepillen" - da satte jeg ned foten. - - heldigvis ble lavt stoffskifte påvist - men ENDA var det også kostholdet som måtte endres. Jeg har en - stort sett - stillesittende jobb, kjører til og fra - og så videre.....ikke rart jeg råtna på rot.

Skrevet

"Litt av alt er vel det beste etter min mening."

Hvis man har et noenlunne balansert kosthold, og er i god form, ja. Men hvis man spiser en kilo sukker om dagen, så bør man utvilsomt bytte det ut til fordel for noe annet :-)

"........................."

Èn kilo sukker pr. dag regner jeg ikke som _litt_ av alt.

Skrevet

"i tillegg bygger du muskler, som også forbrenner fett."

Du bygger vel ikke akkurat mye muskler ved å løpe. Kortdistansesprinting kanskje, men jogging over lengre distanser bygger da ikke muskler (med mindre du har svære vekter på armer og ben)

Du får i hvert fall mer muskelmasse om du løper, enn om du spaserer!

Skrevet

Jeg har funnet en utrolig god utenlandsk 70%-sjokolade, men nå er jeg tom for den så jeg vet ikke hva den heter. Kjøper den på Ultra.

Jeg har også fundert litt over de til Freia. På den som heter Dark 70% står det "mørk sjokolade med fyll av mørk sjokolade" og kakaomasse står først på ingredienslisten. Jeg har tolket det som at den er like mørk tvers igjennom. Men du tror ikke det?

De som heter Orange, Milk osv. er opplagt annerledes.

Nei...jeg har den ikke foran meg nå(!), men mener at det et eller annet sted på den sår at fyllet er ca. 40% kakao eller noe slikt? Men det var selvsagt veeeldig liten skrift,da.

(skal sjekke i butikken i dag...det hadde jo vært fint hvis jeg tok feil!)

Skrevet

Yes,- ca. 30 år var grensen for meg også! Før det klarte jeg nesten ikke å legge på meg...nå går det så fint at!

fei1365380229
Skrevet

Ja, hun vil nok fortsette å være liten også :) Var det på barnehjemmet de hadde gitt henne så elendig kost?

Jeg er glad jeg ikke vet om all elendigheten som unger lever i rundt om i verden.

Jeg skal ikke banne på at det egentlig var barnehjemmets skyld at hun var underernært, hun er og var en stagris - og ikke likte hun den der risgrøten noe særlig heller.

Hun var overhodet ikke understimulert og virket som hun hadde hatt det ganske greit. Og så var hun syk når hun kom til oss og da tar man jo også av noen gram.

Vi var på legeundersøkelse i Kina hos kinesisk lege: mer proteiner, mer proteiner sa hun bare. Så vi fora på med egg.

Skrevet

Jeg skal ikke banne på at det egentlig var barnehjemmets skyld at hun var underernært, hun er og var en stagris - og ikke likte hun den der risgrøten noe særlig heller.

Hun var overhodet ikke understimulert og virket som hun hadde hatt det ganske greit. Og så var hun syk når hun kom til oss og da tar man jo også av noen gram.

Vi var på legeundersøkelse i Kina hos kinesisk lege: mer proteiner, mer proteiner sa hun bare. Så vi fora på med egg.

hehe, ser henne for meg - liten, tynn og sta og så kommer ei svær feit mor og døtter inn egg! :-) *LOL*

fei1365380229
Skrevet

hehe, ser henne for meg - liten, tynn og sta og så kommer ei svær feit mor og døtter inn egg! :-) *LOL*

*knis* Jeg er ikke så feit da :-).

Skrevet

Nei...jeg har den ikke foran meg nå(!), men mener at det et eller annet sted på den sår at fyllet er ca. 40% kakao eller noe slikt? Men det var selvsagt veeeldig liten skrift,da.

(skal sjekke i butikken i dag...det hadde jo vært fint hvis jeg tok feil!)

Skal vi se... her står det "Ekstra fin mørk sjokolade med fyll av mørk sjokolade (35%)".

Jeg trodde det betyr at det er 35% fyll, ikke 35% kakao...

Lenger ned står det nemlig "Mørk sjokolade inneholder minst 70% kakao."

*gulp* Tenk om jeg har misforstått... Må visst hamstre mer av den utenlandske sjokoladen som ikke er like forvirrende. :-)

Skrevet

Èn kilo sukker pr. dag regner jeg ikke som _litt_ av alt.

Nei, jeg mente ikke det heller :-)

(det var satt helt ytterst på spissen)

"........................"

Skrevet

Du får i hvert fall mer muskelmasse om du løper, enn om du spaserer!

Tror den forskjellen er så liten at den ikke er målbar. Men det er bedre trening, selfølgelig. Men løper man ekstremt mye, så forbrenner man også muskler.

Skrevet

Skal vi se... her står det "Ekstra fin mørk sjokolade med fyll av mørk sjokolade (35%)".

Jeg trodde det betyr at det er 35% fyll, ikke 35% kakao...

Lenger ned står det nemlig "Mørk sjokolade inneholder minst 70% kakao."

*gulp* Tenk om jeg har misforstått... Må visst hamstre mer av den utenlandske sjokoladen som ikke er like forvirrende. :-)

Kanskje det er meg som har misforstått - er sååå mistenksom! Kanskje vi må til med en mail til Freia for å være sikker :-)

Så du hadde en for hånden, du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...