Gå til innhold

Må oppklare litt om Fedon jeg altså

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje det er meg som har misforstått - er sååå mistenksom! Kanskje vi må til med en mail til Freia for å være sikker :-)

Så du hadde en for hånden, du?

Hehe... alltid et lite lager på lur om nøden blir stor ;-)

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fei1365380229

10

• Prozak

10

• Salli

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Poteter og ris er jo noe av det sunneste man kan spise. Inneholder jo nesten alt mulig av vitaminer og mineraler. Er jo en grunn til at asiater kan leve grei uten sykdommer på ris alene. Man må spise veldig mye forskjellig for å få i seg alle næringsstoffene som disse inneholder.

Selv spiser jeg poteter flere ganger i uken og er slankere og friskere enn de fleste. Kan ikke huske sist jeg var syk. Men så er jeg veldig glad i å bevege kroppen også da..

Hvit ris inneholder ikke mye næringsstoffer, nei. Det gjør heller ikke skrelte poteter, men fordi nordmenn de siste 200-300 årene har spist veldig lite grønnsaker, og mye poteter, har det likevel vært en viktig kilde til C-vitamin her til lands. Og i et fattig land som Norge var helt til for 30 år siden eller så, har mye karbohydrater vært nødvendig for at folk skulle få nok energi, bedre å spise poteter enn ingenting.

De i Asia som lever av mest ris er gjerne fattige bønder, og de spiser ikke hvit, polert ris fra butikken,men ris der mer av de ytre lagene der det meste av vitaminer og mineraler befinner seg, er beholdt. I tillegg spiser de gjerne masse grønt.

Jeg har ikke helseproblemer eller overvekt som gjør at jeg trenger å følge noe diettopplegg, men etter at jeg ble oppmerksom på kostholdsteoriene som ligger bak de "nye" diettene, er det blitt mye lettere å holde vekten stabil, og jeg småspiser mye mindre, trangen til å snike i kjøleskapet har dempet seg kraftig etter at jeg minsket potetforbruket, reserverer hvitt brød til spesielle anledninger, velger upolert ris og grov spagetti -Meny har en grov økologisk en som virkelig smaker mange hakk bedre enn den vanlige.

F.eks. blomkål og brokkoli er også gode alternativer til poteter eller ris, de inneholder mer næringstoffer og færre karbohydrater. På denne tida av året er det ikke stort dyrere enn poteter heller.

Skrevet

Skal vi se... her står det "Ekstra fin mørk sjokolade med fyll av mørk sjokolade (35%)".

Jeg trodde det betyr at det er 35% fyll, ikke 35% kakao...

Lenger ned står det nemlig "Mørk sjokolade inneholder minst 70% kakao."

*gulp* Tenk om jeg har misforstått... Må visst hamstre mer av den utenlandske sjokoladen som ikke er like forvirrende. :-)

http://digme.typepad.com/blogg/2004/07/70_prosent_juks.html

det er bare det tynne trekket utenpå som er 70%, resten er vanlig 35% sjokolade, ikke sunt i det hele tatt!

70% sjokolade er dyrere enn som så, forstår du!

Skrevet

Ja nå føler jeg meg lurt! Er derfor jeg ikke går ned noe kanskje.

Hvor for jeg kjøpt ekte 70 % da?

I de fleste "finere" matvare / delikatessebutikker.

(Her jeg bor, på Bislett, kjøper jeg dem på Gutta på Haugen, FineFoods osv.

Uansett % kakao-innhold bør jo sjokolade være en forsvinnende liten del av det ukentlige næringsinntaket..

:-)

fei1365380229
Skrevet

I de fleste "finere" matvare / delikatessebutikker.

(Her jeg bor, på Bislett, kjøper jeg dem på Gutta på Haugen, FineFoods osv.

Uansett % kakao-innhold bør jo sjokolade være en forsvinnende liten del av det ukentlige næringsinntaket..

:-)

Ja det var det da :-)

Skrevet

Ja nå føler jeg meg lurt! Er derfor jeg ikke går ned noe kanskje.

Hvor for jeg kjøpt ekte 70 % da?

Helsekostbutikker...

Skrevet

det er bare det tynne trekket utenpå som er 70%, resten er vanlig 35% sjokolade, ikke sunt i det hele tatt!

Men den andre jeg kjøper, som er utenlandsk og ikke har fyll, er heller ikke dyr. Minst like "billig" som Freia sin! Kunne jeg bare huske hva den heter...

Skrevet

Så denne jeg også. Men det står jo "Om det er 35 prosent kakao i fyllet eller 35 prosent fyll med mer høyere eller lavere kakaoinnhold vites ikke."

Så man kan jo håpe. (Men jeg tror Freia villeder her,da)

Skrevet

Det er noe sånt jeg har sagt lenge også. Det er så patetisk når folk reagerer på ting som hverken blir sagt eller antydet. Man skulle nesten tro at fyren hadde sagt at man ALDRI skal spise et eneste rundtstykke, en eneste potet etc. Alt som kreves er å faktisk bruke ørene og huet i kombinasjon, så får man med seg det viktige: ikke spis så mye av ting som ikke er optimalt.

Noe av det mest tragiske var han broren til Bjørn Eidsvåg, som var med i et par debattprogrammer om dette. Den småfeite slasken satt der med diabetes og forfektet at man skulle spise så mye skolebrød og rundtstykker man bare ville. Diabetes? Nei, det var verdt det.

".............................."

Helt enig!

Akkurat det programmet så jeg også og var rett og slett flau på Eidsvåg's vegne!

Før jeg ble gravid med sistemann ønsket jeg jeg og ta av noen kilo.

Jeg fulgte "prinsippene" til Fedon. Ikke noe kur, bare kuttet veldig ned på poteter,pasta og brød. Ris spiste jeg litt mer av for det elsker jeg. Spiste mye grønnsaker. Resultatene lot ikke venta på seg. Etterhvert begynte jeg og gå tur hver kveld og sakte, men sikkert var 17 kilo borte!!

Skrevet

Men den andre jeg kjøper, som er utenlandsk og ikke har fyll, er heller ikke dyr. Minst like "billig" som Freia sin! Kunne jeg bare huske hva den heter...

Côte d`Or? Villars? Droste?

Skrevet

Hehe... alltid et lite lager på lur om nøden blir stor ;-)

Ja, jeg er på jobben nå,- og der har jeg (heldigvis) ikke noe lager ;-)

Skrevet

Lindt ?

Skrevet

Lindt er det vel også en som heter ;-)

Skrevet

Aner ikke, jeg altså... Hvitt papir, litt snirklete skrevet navn (håndskriftaktig) er det eneste jeg husker.

Skrevet

Orket ikke lese alt. men bare lurer på hva du spiser til middag i stedet for poteter, ris elelr pasta? Det er der jeg sprakk... : ) ble ikke mett av bare grønnsfor. Og brødskiver MÅ jeg ha til lunsj. Er det bedre med varmmat da? men hva hvis jeg ikke kan spise ris osv.? Bare gryterett da f.eks? (Har kantine på jobben, så lager ikke lunsj selv..)

Hallo! Poenget i flisas meget velformulerte og informative innlegg er jo nettopp at en ikke behøver å slutte med poteter, brød, ris, pasta, og sånne ting. Poenget er at en setter sammen måltidene riktig, for eksempel ved å spise to poteter mindre, og en kotelett mer. I tillegg bør en holde seg unna raske karbohydrater, men det er jo alle kostholdseksperter enig om.

Skrevet

Aner ikke, jeg altså... Hvitt papir, litt snirklete skrevet navn (håndskriftaktig) er det eneste jeg husker.

Lindt har hvit innpakning... Skremmende hvor mange sjokoladeslag jeg kunne, forresten...

Skrevet

Ja, jeg er på jobben nå,- og der har jeg (heldigvis) ikke noe lager ;-)

Jeg er hjemme i fødselspermisjon. Skremmende kort vei til kjøleskap og matbod....:-)

Da er det kun mørk sjokolade som får være tilstede av ulumskheter. Det som jeg trodde var 70%-sjokolade, da.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...