Gå til innhold

Må oppklare litt om Fedon jeg altså

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig!

Akkurat det programmet så jeg også og var rett og slett flau på Eidsvåg's vegne!

Før jeg ble gravid med sistemann ønsket jeg jeg og ta av noen kilo.

Jeg fulgte "prinsippene" til Fedon. Ikke noe kur, bare kuttet veldig ned på poteter,pasta og brød. Ris spiste jeg litt mer av for det elsker jeg. Spiste mye grønnsaker. Resultatene lot ikke venta på seg. Etterhvert begynte jeg og gå tur hver kveld og sakte, men sikkert var 17 kilo borte!!

Det ble jo noe latterlig når den dusten satt der, med den dvaskete fremtoningen sin, og påsto at vi hadde hatt et høyt sukkerforbruk i 5000 år. Så sukker kunne jo ikke være noe usundt. :-)

"....................."

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fei1365380229

10

• Prozak

10

• Salli

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lindt har hvit innpakning... Skremmende hvor mange sjokoladeslag jeg kunne, forresten...

Ja, det var imponerende! ;-)

Jeg _tror_ ikke det er Lindt jeg tenker på. Jeg må visst ta en tur til Ultra igjen snart. Håper ikke de har sluttet å selge den.

Gjest because I`m worth it......
Skrevet

Det er noe sånt jeg har sagt lenge også. Det er så patetisk når folk reagerer på ting som hverken blir sagt eller antydet. Man skulle nesten tro at fyren hadde sagt at man ALDRI skal spise et eneste rundtstykke, en eneste potet etc. Alt som kreves er å faktisk bruke ørene og huet i kombinasjon, så får man med seg det viktige: ikke spis så mye av ting som ikke er optimalt.

Noe av det mest tragiske var han broren til Bjørn Eidsvåg, som var med i et par debattprogrammer om dette. Den småfeite slasken satt der med diabetes og forfektet at man skulle spise så mye skolebrød og rundtstykker man bare ville. Diabetes? Nei, det var verdt det.

".............................."

Det er sikkert verd det også når han blir impotent, kanskje må amputere beina blir blind på grunn av sin diabetes.

Skrevet

Det er sikkert verd det også når han blir impotent, kanskje må amputere beina blir blind på grunn av sin diabetes.

Så lenge munnen og magen fortsatt er til stede, så er det verdt det :-)

"..........................."

Skrevet

man MÅ lese alt skal man skjønne dette.

Du spør:

Orket ikke lese alt. men bare lurer på hva du spiser til middag i stedet for poteter, ris elelr pasta?

jeg spiser Basmatiris - eller sånn amerikansk langkornet ris med villris i. - eller noen nudler,Eller bare grønt. Det er ikke noe problem.

Det er der jeg sprakk... : ) ble ikke mett av bare grønnsfor. Og brødskiver MÅ jeg ha til lunsj. Er det bedre med varmmat da?

Jeg spiser salat med kylling eller fisk til lunsj, -men jeg er heldig at vi har sånt i kantina på jobben. Har på olivenolje og Balsamicoeddik - om det bare er salat - så tar jeg et kokt egg til, for å få proteiner. Drikker frukt-te til ;)

men hva hvis jeg ikke kan spise ris osv.? Bare gryterett da f.eks? (Har kantine på jobben, så lager ikke lunsj selv..)

man må bare dandere maten så den "blir riktig" på tallerken - Fedon sier en håndflate proteiner og 2 hånflater grønt etc. - så enkelt!

man må nesten kjøpe GI-listen - så man ser hva slags mat man bør ha mest og minst av. Ikkeno er forbudt, med andre ord,- kun fordelingen! :)

Så jeg spiser Bernaise-saus også jeg - men en ss i stedet for en stor ause! :)

Ris (basmati): 83

Ris (brunt): 79

Ris (råris): 81

Ris (parboiled): 68

Ris (jasmin): 81

Spagetti (fullkorn): 53

Spagetti, tjocka kokta 15 min: 59

Spagetti på durumvete (Kungsörnens), kokta 12 min: 67

Potatismos (hemlagad): 98

Potatis (färsk-, kokt): 80

Potatis (bakad): 121

Potatis (bakad i mikrovågsugn): 117

Potatis, konserverad: 87

Potatis, ångkokt: 93

Selv spiser jeg "lettkokt natur-ris" og blir ufattelig fort mett av det (skal lite til) ..

Men om det er så utrolig sunt vet jeg ikke. Ei heller GI.

Skrevet

Jeg har lenge vurdert Fedon, men latskapen tar overhånd, og jeg er rett og slett for dårlig til å gidde å sette meg inn i ting, hehe, så her sitter jeg da, og syter :P

Hvor lang tid tok det før du var "inne" i det? Leste du det til det? Tok kurs? Hvordan gikk du frem for å legge om fullstendig?

Og sjokolade med 70% ++ kakao er jo så ekkelt da! Smelter ikke på tunga i det hele tatt og går i oppløsning i munnen, urk ;)

Skrevet

Jeg har lenge vurdert Fedon, men latskapen tar overhånd, og jeg er rett og slett for dårlig til å gidde å sette meg inn i ting, hehe, så her sitter jeg da, og syter :P

Hvor lang tid tok det før du var "inne" i det? Leste du det til det? Tok kurs? Hvordan gikk du frem for å legge om fullstendig?

Og sjokolade med 70% ++ kakao er jo så ekkelt da! Smelter ikke på tunga i det hele tatt og går i oppløsning i munnen, urk ;)

Skaff deg varmere munn :-)

Skrevet

Selv spiser jeg "lettkokt natur-ris" og blir ufattelig fort mett av det (skal lite til) ..

http://www.klikk.no/showstream.asp?article=5181

Skrevet

Var vel bare det som manglet, at de lærde strides om hva som har hvilken GI også .. hehehe

Det med å koke poteten dagen før frister, det var mest det jeg lurte på.

Gjest sussilei
Skrevet

Fedon er helt sikkert bra for noen, kanskje helt nødvendig også, men ALLE trenger ikke spise på Fedon-vis for å holde seg friske og slanke.

Det er jo det som er problemet med Fedon (og alle andre ting som plutselig blir "hipt") - det blir fremstilt som det eneste rette ! Og ikke nødvendigvis av den som fremsetter teoriene i utgangspunktet.

Det er så mange forskjellige folk her i verden, og det finnes garantert mer enn EN måte å holde seg frisk (og slank) på.

Mitt sterkeste argument mot Fedons kosthold, er at det ikke er mulig å brødfø verden hvis alle skal følge hans kosthold. Proteiner krever mer i produksjon enn korn...Så jeg synes de som trenger det skal spise på Fedon-vis , resten kan spise litt mer bærekraftig.

Gjest sussilei
Skrevet

Jeg er også tilhenger av Fedons kosthold, selv om jeg ikke følger det bestandig. Når man bare setter seg inn i det, ser man jo hvor logisk det er! De som kritiserer mest er sikkert de som vet minst.

Folk blander dessuten Fedon-dietten med Atkins-dietten, som går ut på å spise null karbohydrater. Det er ikke det Fedon sier, men at man skal spise _langsomme_ karbohydrater. De jeg har hørt om som har dødd, har fulgt Atkins-dietten.

Jeg blir også litt provosert av Grete Roedes anti-fett-kampanje. Det virker så 80-talls. (Jeg har flere av bøkene hennes. Droppe oljedressing på salaten, men spise loff ved siden av... Høh!) Kroppen må ha fett! Følg med i tiden, tenker jeg....

Kjempefint at du har blitt så frisk! Jeg for min del er nødt til å følge Fedons kosthold når jeg er gravid, ellers får jeg diabetes. Og så har jeg blitt hekta på 70%-sjokolade (uansett om jeg er gravid eller ikke)... :-)

Tull ! Grete Roede anbefaler ikke å spise loff, aldeles slett ikke ! Og hun anbefaler olje - litt fett om dagen, i tråd med rådene fra statens ernæringsråd (heter det vel).

Vranglære i alle leire, tydeligvis....

Forresten er ikke alt nytt nødvendigvis bra...

Gjest sussilei
Skrevet

Det ble litt langt, ja...:-)

Jeg er IKKE mer kritisk til Fedon enn til andre som mener at de besitter "den fulle sannhet" når det gjelder slanking.

Du nevner Grethe Roede: det er vel ingen tvil om at hun har hjulpet adskillige nordmenn til gå ned i vekt?? Alikevel blir jeg små-irritert på min venninne som følger hennes råd slavisk: i GR boken står det nemlig at du forbrenner like mye kcal ved å GÅ på tur som å løpe. Men dette er jo bare halve sannheten: etter en løpetur fortsetter du å forbrenne kcal lenge, i tillegg bygger du muskler, som også forbrenner fett.

Men min venninne blir bare forvirret når jeg sier dette: "Men GR sier...".

Og det er KLART at når du sliter med insulin-resistens, vil Fedon-maten være bra for deg!

I det hele tatt fryktelig forvirrende dette med slanking: på Forum for idrett og trening treffer du dem som sier at TRENING er veien å gå, andre steder leder du at trening betyr marginalt, det du spiser betyr 95%.

Hva skal en stakkars tro?

mvh

"etter en løpetur fortsetter du å forbrenne kcal lenge, i tillegg bygger du muskler, som også forbrenner fett."

Det gjør du etter en spasertur også.

Og du forbrenner omtrent like mye på en 2 km spasertur som på en 2 km løpetur. Men du forbrenner naturligvis mer på 30 min. løping enn 30. min gange - fordi du rekker å løpe lengre.

For vekttap er det lange økter med lav til moderat intensitet som gir best effekt.

Gjest sussilei
Skrevet

"Selv spiser jeg poteter flere ganger i uken og er slankere og friskere enn de fleste."

Litt av cluet er jo at folk er forskjellig, og følsomheten for diverse stoffer varierer. Ingen tvil om at folk i norge i gamledager var slankere og sunnere enn i dag, selv om de spise kanskje ennå mer poteter enn i dag. Men de satt heller ikke i sofaen og så på tv hele kvelden, eller ved en kontorpult og arbeidet hele dagen. I tillegg hadde de omtrent ikke sukker i maten, i motsetning til den sukkereksplosjonen vi har fått i samfunnet i senere år.

"............................"

Nemlig !

Skrevet

Det med å koke poteten dagen før frister, det var mest det jeg lurte på.

Jøss, opera ville plutselig ikke la meg skrive her mer.

Kanskje den synes det begynte å bli vel mye :-)

Hvis jeg skal ta det på feelingen vil jeg tro at det med poteten stemmer.

Det er "tungt" å spise oppvarmede poteter.

Skrevet

Jeg er overbevist om at Fedon passer for noen, men ikke for alle. For mange vil Grete Roede være et opplegg som funker bedre, mens for andre er det eneste som funker å spise litt mindre, litt oftere, og bevege litt mer på seg.

Si til dem at Fedon funker for deg, og end of discussion. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke giddet å prata så mye om det med folk heller. Man må finne ut sjøl hva som passer for hver enkelt. Og det er bra at du har funnet ut hva som får deg til å funke.

Skrevet

Jeg er komplett idiot på området... hva er GI? Har spurt om det før, men svaret datt bort ganske kjapt :)

Er det bra med mye/høy GI eller lite/lav GI?

Jeg er ikke overvektig. Men har alltid en veldig god tanke om å trene styrketrening. Det har jeg nemlig gjort i en periode, og det var jo like bra som sex omtrent.

Skrevet

Jeg er komplett idiot på området... hva er GI? Har spurt om det før, men svaret datt bort ganske kjapt :)

Er det bra med mye/høy GI eller lite/lav GI?

Jeg er ikke overvektig. Men har alltid en veldig god tanke om å trene styrketrening. Det har jeg nemlig gjort i en periode, og det var jo like bra som sex omtrent.

Glykemisk Index.

Sier noe om hvor fort blodsukkeret stiger når du har fått i deg maten.

Rask stigning av blodsukker er ikke bra for kroppen, så lav GI er best.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er overbevist om at Fedon passer for noen, men ikke for alle. For mange vil Grete Roede være et opplegg som funker bedre, mens for andre er det eneste som funker å spise litt mindre, litt oftere, og bevege litt mer på seg.

Si til dem at Fedon funker for deg, og end of discussion. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke giddet å prata så mye om det med folk heller. Man må finne ut sjøl hva som passer for hver enkelt. Og det er bra at du har funnet ut hva som får deg til å funke.

Nå er det jo ikke sånn at Fedon funker for noen og ikke for andre.

Det er heller ikke sånn at det finnes en "slankekur" som heter "Fedon" - ei heller som er basert på noe Fedon sier.

Det Fedon sier er jo ikke noe annet enn det som har vært velkjent i idretter/miljøer med mye fokus på vekt i en årrekke - og det er klart denne livsstilsendringen funker.

Men Fedon skal ikke ha kreditt for dette. Fyren har ikke gjort noe annet enn å stjæle velkjente teorier fra mindre pr-kåte mennesker - og blitt mangemillionær på noe mange tror er han sin fortjeneste.

Det samme gjelder Grethe Roede. Det er heller ikke en diett, men en - for de fleste kroppsbevisste - velkjent måte å kvitte seg med fett på.

Deres teorier er heller ikke spesielt ulike, og i bunn og grunn går begge teoriene ut på å få i seg rett mengde kcal per dag, mens den ene kutter i fettet og den andre i karbohydratene.

Ingen av disse har revolusjonert slankverden. Begge forteller noe alle med litt mer enn gjennomsnittlig greie på kropp har visst i alle år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...