Gå til innhold

Må oppklare litt om Fedon jeg altså

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå fikk jeg litt hallelujafølelse. Bytt ut Fedon med Gud, og vips, så er du ekte nyfrelst.

Hvorfor er du aldri på nettkafeen.no? Der kan du lese om den nye kroppen min.

Og dette er IKKE noe atalt innlegg. Jeg er oppriktig glad på dine vegne.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fei1365380229

10

• Prozak

10

• Salli

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Glykemisk Index.

Sier noe om hvor fort blodsukkeret stiger når du har fått i deg maten.

Rask stigning av blodsukker er ikke bra for kroppen, så lav GI er best.

Takk skal du ha.

Selv om jeg gir beng i GI. Det er greit å ha noen privilegier her i livet, så som å spise akkurat det jeg vil :)

Skrevet

Nå er det jo ikke sånn at Fedon funker for noen og ikke for andre.

Det er heller ikke sånn at det finnes en "slankekur" som heter "Fedon" - ei heller som er basert på noe Fedon sier.

Det Fedon sier er jo ikke noe annet enn det som har vært velkjent i idretter/miljøer med mye fokus på vekt i en årrekke - og det er klart denne livsstilsendringen funker.

Men Fedon skal ikke ha kreditt for dette. Fyren har ikke gjort noe annet enn å stjæle velkjente teorier fra mindre pr-kåte mennesker - og blitt mangemillionær på noe mange tror er han sin fortjeneste.

Det samme gjelder Grethe Roede. Det er heller ikke en diett, men en - for de fleste kroppsbevisste - velkjent måte å kvitte seg med fett på.

Deres teorier er heller ikke spesielt ulike, og i bunn og grunn går begge teoriene ut på å få i seg rett mengde kcal per dag, mens den ene kutter i fettet og den andre i karbohydratene.

Ingen av disse har revolusjonert slankverden. Begge forteller noe alle med litt mer enn gjennomsnittlig greie på kropp har visst i alle år.

Vel, jeg klarer fint å ta av kilo selv om jeg spiser poteter hver dag og vanlig brød 5 ganger om dagen, mens andre ikke klarer å ta av uten å kutte ut det. Det var det som var mitt poeng.

Skrevet

Takk skal du ha.

Selv om jeg gir beng i GI. Det er greit å ha noen privilegier her i livet, så som å spise akkurat det jeg vil :)

Ja, har ikke hengt meg helt opp i det.

Men hvis ting er enkle å bytte så gjør jeg det.

Med andre ord, hvis jeg ikke føler at det koster meg noe.

Litt sløkk :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vel, jeg klarer fint å ta av kilo selv om jeg spiser poteter hver dag og vanlig brød 5 ganger om dagen, mens andre ikke klarer å ta av uten å kutte ut det. Det var det som var mitt poeng.

Men Fedon sier heller ikke at man ikke går ned i vekt dersom man spiser poteter.

Det Fedon sier er noe man alltid har visst, og det samme som Grete Rohede sier:

Dytt i deg færre kcal enn du forbrenner. Da går du ned i vekt.

Verre er det ikke. Forskjellen på de to er at kvinnfolket foretrekker å kutte i fett, mens Fedon foretrekker å kutte i karbohydrater.

Skrevet

Fedon er helt sikkert bra for noen, kanskje helt nødvendig også, men ALLE trenger ikke spise på Fedon-vis for å holde seg friske og slanke.

Det er jo det som er problemet med Fedon (og alle andre ting som plutselig blir "hipt") - det blir fremstilt som det eneste rette ! Og ikke nødvendigvis av den som fremsetter teoriene i utgangspunktet.

Det er så mange forskjellige folk her i verden, og det finnes garantert mer enn EN måte å holde seg frisk (og slank) på.

Mitt sterkeste argument mot Fedons kosthold, er at det ikke er mulig å brødfø verden hvis alle skal følge hans kosthold. Proteiner krever mer i produksjon enn korn...Så jeg synes de som trenger det skal spise på Fedon-vis , resten kan spise litt mer bærekraftig.

Det er helt riktig! :)

Skrevet

Jeg er overbevist om at Fedon passer for noen, men ikke for alle. For mange vil Grete Roede være et opplegg som funker bedre, mens for andre er det eneste som funker å spise litt mindre, litt oftere, og bevege litt mer på seg.

Si til dem at Fedon funker for deg, og end of discussion. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke giddet å prata så mye om det med folk heller. Man må finne ut sjøl hva som passer for hver enkelt. Og det er bra at du har funnet ut hva som får deg til å funke.

lett å si til meg at jeg ikke skal prate om det som opptar meg - hehe, det er jeg DÅRLIG på - men du har rett! :)

Skrevet

Nå fikk jeg litt hallelujafølelse. Bytt ut Fedon med Gud, og vips, så er du ekte nyfrelst.

Hvorfor er du aldri på nettkafeen.no? Der kan du lese om den nye kroppen min.

Og dette er IKKE noe atalt innlegg. Jeg er oppriktig glad på dine vegne.

nettkafeen? - nei nok er nok for min del når det gjelder internett. :)

Jo, jeg MÅ bli fanatsik om jeg skal greie det jeg vettu - sånn var det med røyken også- jeg fikk det til! - i overimorgen er det 5 år siden jeg tok mitt siste trekk! :)

Skrevet

Nå er det jo ikke sånn at Fedon funker for noen og ikke for andre.

Det er heller ikke sånn at det finnes en "slankekur" som heter "Fedon" - ei heller som er basert på noe Fedon sier.

Det Fedon sier er jo ikke noe annet enn det som har vært velkjent i idretter/miljøer med mye fokus på vekt i en årrekke - og det er klart denne livsstilsendringen funker.

Men Fedon skal ikke ha kreditt for dette. Fyren har ikke gjort noe annet enn å stjæle velkjente teorier fra mindre pr-kåte mennesker - og blitt mangemillionær på noe mange tror er han sin fortjeneste.

Det samme gjelder Grethe Roede. Det er heller ikke en diett, men en - for de fleste kroppsbevisste - velkjent måte å kvitte seg med fett på.

Deres teorier er heller ikke spesielt ulike, og i bunn og grunn går begge teoriene ut på å få i seg rett mengde kcal per dag, mens den ene kutter i fettet og den andre i karbohydratene.

Ingen av disse har revolusjonert slankverden. Begge forteller noe alle med litt mer enn gjennomsnittlig greie på kropp har visst i alle år.

Du har helt rett - Men Fedon er smart og forklarer hva som skjer i kroppen, det fenger i alle fall meg ;)

Skrevet

Skal vi se... her står det "Ekstra fin mørk sjokolade med fyll av mørk sjokolade (35%)".

Jeg trodde det betyr at det er 35% fyll, ikke 35% kakao...

Lenger ned står det nemlig "Mørk sjokolade inneholder minst 70% kakao."

*gulp* Tenk om jeg har misforstått... Må visst hamstre mer av den utenlandske sjokoladen som ikke er like forvirrende. :-)

Dementi!!!

Har fått svar fra "Freia" (eller dvs. Kraft Foods):

"Takk for din mail vedrørende Freia Premium Dark 70%. Vi kan berolige deg med at det er 70% kakao i produktet som helhet, både i fyll og overtrekk.

Dette produktet består av et fyll som er én type mørk sjokolade og overtrekk som er en annen type mørk sjokolade. De 35% i beskrivelsen før ingrediensfortegnelsen henviser ikke til kakaoinnhold, men til mengde fyll i sjokoladen. Reglene for deklarering av fylt sjokolade, sier at man alltid må angi hvor stor andel fyllet utgjør. Dette skal så i parentes i tilknytning til varebeskrivelsen slik vi har skrefvet det. Fyllet utgjør 35% av vekten på produktet, mens overtrekket utgjør 65%.

Men som sagt, kakaoandelen er 70%, både i fyllet og i overtrekket."

fei1365380229
Skrevet

Dementi!!!

Har fått svar fra "Freia" (eller dvs. Kraft Foods):

"Takk for din mail vedrørende Freia Premium Dark 70%. Vi kan berolige deg med at det er 70% kakao i produktet som helhet, både i fyll og overtrekk.

Dette produktet består av et fyll som er én type mørk sjokolade og overtrekk som er en annen type mørk sjokolade. De 35% i beskrivelsen før ingrediensfortegnelsen henviser ikke til kakaoinnhold, men til mengde fyll i sjokoladen. Reglene for deklarering av fylt sjokolade, sier at man alltid må angi hvor stor andel fyllet utgjør. Dette skal så i parentes i tilknytning til varebeskrivelsen slik vi har skrefvet det. Fyllet utgjør 35% av vekten på produktet, mens overtrekket utgjør 65%.

Men som sagt, kakaoandelen er 70%, både i fyllet og i overtrekket."

Åååå, for en god nyhet. Den beste i dag faktisk :-)

Vi har irritert oss hele helgen fordi Freia lurte oss, og så er det heldigvis ikke sånn allikevel.

Skrevet

Åååå, for en god nyhet. Den beste i dag faktisk :-)

Vi har irritert oss hele helgen fordi Freia lurte oss, og så er det heldigvis ikke sånn allikevel.

Unnskyld forvirringen jeg skapte ;-)

(Men jeg synes Freia burde presisere det litt bedre,da,- for det blir jo litt tvetydig...)

fei1365380229
Skrevet

Unnskyld forvirringen jeg skapte ;-)

(Men jeg synes Freia burde presisere det litt bedre,da,- for det blir jo litt tvetydig...)

Ja jeg skjønte det ihvertfall ikke, vi satt og brakk av biter for å finne ut hvor mye av sjokoladen som var mørk 70 % og var mye som var fyll 35 % og så satt vi og regnet. Kom vel fram til at sjokoladen til sammen innholdt sånn ca. 50 % mørk sjokolade.

Vi var jo sikker på at vi var lurt for den sjokoladen til Lindt (eller noe) den kostet jo over 40 kroner, men Freia sin kostet 17 kr. Sa seg jo selv at de da hadde fylt på med noe annet enn 70 % sjokolade :-)

Nå når vi har fått svar fra Freia er jeg kjempeglad - tror faktisk jeg har en bit mørk sjokolade i kjøleskapet *løper på kjøkkenet*

Skrevet

Ja jeg skjønte det ihvertfall ikke, vi satt og brakk av biter for å finne ut hvor mye av sjokoladen som var mørk 70 % og var mye som var fyll 35 % og så satt vi og regnet. Kom vel fram til at sjokoladen til sammen innholdt sånn ca. 50 % mørk sjokolade.

Vi var jo sikker på at vi var lurt for den sjokoladen til Lindt (eller noe) den kostet jo over 40 kroner, men Freia sin kostet 17 kr. Sa seg jo selv at de da hadde fylt på med noe annet enn 70 % sjokolade :-)

Nå når vi har fått svar fra Freia er jeg kjempeglad - tror faktisk jeg har en bit mørk sjokolade i kjøleskapet *løper på kjøkkenet*

Synes jeg ser dere med den dissekerte sjokoladen, vekta og kalkulatoren ;-)

*lol*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du har helt rett - Men Fedon er smart og forklarer hva som skjer i kroppen, det fenger i alle fall meg ;)

Enig med deg i at Fedon er smart, men ikke på grunn av det han skriver.

Han var dog så lur at han så hvilken syk pengemaskin slankeindustrien var, og kastet seg på bølgen med allerede velkjente teorier som alle med antydninger til småkunnskaper om kropp og sjel allerede visste om.

Men folk i Norge tror det er Fedon som har funnet på dette selv.

Folk i Norge tror til og med at Grete Rohede har gjort noe annet enn å tjene seg styrtrik på noe som burde vært barnehageinformasjon - og som også hadde vært det om folk hadde fulgt med i timen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...