Gå til innhold

kan du med hånden på hjertet si at

Anbefalte innlegg

Gjest Snart bilist
Skrevet

du vet hva alle trafikkskilt og alle oppmerkinger, (tykke, tynne, kort, lange streker i gult og hvitt) og veilinjer betyr? Kan du alle vikepliktreglene til punkt og prikke? Med hindringer, unntaksregler osv?

Driver og tar lappen og synes det er så utrolig mye å huske på!

Hjertesukk fra en

Gjest lille banan
Skrevet

Tror nok jeg kan det aller meste ja. Har hatt førerkortet i 10 år da..

Det virker som så mye å huske når man er ny, men når man får kjørt litt på egen hånd, går det inn i underbevisstheten, og man bare kan det..

Skrevet

Hmmm...en vet vel det meste om skilt og oppmerkninger, det lærte man jo i sin tid...

men om man husker dem alle...ja, det er vel en annen ting...

:)

Lykke til med lappen.

Gjest Snart bilist
Skrevet

Tror nok jeg kan det aller meste ja. Har hatt førerkortet i 10 år da..

Det virker som så mye å huske når man er ny, men når man får kjørt litt på egen hånd, går det inn i underbevisstheten, og man bare kan det..

Hvor langt ser man i mørket med fjernlys og nærlys?

Hvor mange grader er skarpsynet hos et menneske?

Sånne spørsmål får vi + mange andre som er helt på jordet. Biltilsynet er ikke til for å hjelpe folk å få lappen, men de er ute etter å lure folf med sprsmålsformuleringer så man stryker. Sykt.

Hvis man kjører 30 ca. inn i fotgjengerfelt stryker man på oppkjøringen. !!!

Trenger lykke ja. :)

Skrevet

Nei eg veit så langt ifra kva alt betyr! Det er faktisk ganske innvikla å lære seg ting som berre er "teori" og som ein ikkje til vanleg kjem borti. Eg kan til dømes ikkje skilnaden på alle "no krysser vegen eit togspor"-skilt, og eg aner ikkje korleis eg skal forholde meg til sporvogn. Det er verken tog eller trikk her vi bur.

For eksempel.

Når det gjeld "vanlege" skilt og dei fleste normale reglar, så trur eg nok at eg kan det sånn passe bra. Men også når det gjeld det eg trur eg kan, hadde det nok vore sunt med ei lita oppfrisking frå tid til annan. Ein blir sløv både i teori og praksis etter å ha hatt lappen i nokre år, skal eg seie deg... Og før eg skal til med utvida førerkort når det lir på trur eg nok definitivt at eg bør gjere det...!

Lykke til med teori og oppkøyring, da!

Skrevet

Ja, det kan jeg. Iallefall alle "vanlige" skilt. Vikepliktregler er jo bankers, og så har du huskereglen PULSOR. Oppmerking og streking er heller ikke noe problem.

Gjest Uglemor
Skrevet

Det går sikkert bedre enn du tror! De krever vel ikke 100% riktige svar på prøven for å gi bestått? Det var lov med en viss feilprosent for 10 år siden i hvertfall.. For øvrig tror jeg at jeg kan de fleste trafikkreglene, kjører stort sett bykjøring og da må man kunne skilt. Men jeg har hatt lappen lenge. Jeg husker ikke hvor mange grader skarpsyn man har, eller dette med bremselengder på våt asfalt i forhold til hastighet o.l..., der er jeg helt blank! Men jeg klarer å bremse i tide likevel :o)

Gjest snart bilist
Skrevet

Ja, det kan jeg. Iallefall alle "vanlige" skilt. Vikepliktregler er jo bankers, og så har du huskereglen PULSOR. Oppmerking og streking er heller ikke noe problem.

PULSOR? Hva står det for? Ikke kommet så langt i boka ennå. hehe

Skrevet

PULSOR? Hva står det for? Ikke kommet så langt i boka ennå. hehe

Det angir hva man skal ta hensyn til, i prioritert rekkfølge.

*Politi

*Utrykning

*Lys

*Skilt

*O (eh....)

*Regler

Skrevet

*Politi

*Utrykning

*Lys

*Skilt

*O (eh....)

*Regler

Har aldri hørt den huskereglen! ;-)

Skrevet

Har aldri hørt den huskereglen! ;-)

Lærte den av kjørelæreren min, men jeg klarer ikke huske O'en? Pinlig, hehe.

Skrevet

Lærte den av kjørelæreren min, men jeg klarer ikke huske O'en? Pinlig, hehe.

*he he*

Men slike huskeregler kan jo være veldig greie, da, som f.eks. ROGGBIF for regnbuen og Alle Piker Løper Til Vinudet for fjordene i Finnmark! :-)

(og der stoppa det.... *S*)

Skrevet

*Politi

*Utrykning

*Lys

*Skilt

*O (eh....)

*Regler

O'en står nok for Oppmerking tenker jeg.

Skrevet

Nei,det kan jeg ikke.Men så har ikke jeg lappen heller da:o)

Skrevet

Det er snart 30 år siden jeg tok lappen og jeg husker ikke akkurat bremselengder og bilmotorer.

Gjest Snart bilist
Skrevet

*Politi

*Utrykning

*Lys

*Skilt

*O (eh....)

*Regler

Synes ikke den var praktisk! ; )

Husker heller pyramiden. Politi - lyskryss - skilt - lover/regler.

Skrevet

Nei, jeg ville sikkert strøket på teorien i dag, men jeg klarer meg fint. Men jeg har registrert flere varianter av blinking i rundkjøring i sommer, i forskjellige byer. Har alltid trodd man skal blinke til høyre i det man forlater rundkjøringa, men ser at det er noen som blinker både her og der.

Gjest Iznowgood_still
Skrevet

Nei... :-(

Med abecede på lappen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...