Gå til innhold

Er det forskjell på meg og min vietnamesiske nabo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm - i tråden under her - om Fedon så sies det jo at de spiser masse ris og ikke legger på seg. Ser på jobben også - tror vi er 21 nasjonaliteter her - de små asiatiaske damene har alltid med seg de herligste retter med MASSE ris til lunsj. Er vi bygget forskjellig - så vi tåler/ikke tåler de samme matvarene? Noen som vet noe om det?

Videoannonse
Annonse
fei1365380229
Skrevet

Men spiser disse vietnameserne bare ris da? Har de ikke ris med grønnsaker, salat og litt kjøtt til?

Når vi var i Kina og levde utelukkende på kina-mat med masse ris med tilbehør må jeg innrømme at vekten overhodet ikke gikk opp på tross av at vi spiste oss veldig mette.

Får egentlig ikke vondt i magen av ris - gjør du det? Men pasta og hvitt brød derimot...

Skrevet

Men spiser disse vietnameserne bare ris da? Har de ikke ris med grønnsaker, salat og litt kjøtt til?

Når vi var i Kina og levde utelukkende på kina-mat med masse ris med tilbehør må jeg innrømme at vekten overhodet ikke gikk opp på tross av at vi spiste oss veldig mette.

Får egentlig ikke vondt i magen av ris - gjør du det? Men pasta og hvitt brød derimot...

Nei - de har de lekreste rett de- det er nesten ille å gå forbi huset deres hjemme med en Grandis under armen....og det lukter så godt. Jeg skal spørre henne en dag om hun vil lære meg :)

men jeg mente å høre at folk fra andre land ikke tålte melk så godt som vi gjør, f.eks. mens vi ikke tåler krydder.

En japaner sa til meg en gang at det lukter "margarin" av nordmenn - hehehe!

Skrevet

Det vet jeg ikke men exen min er feit som bare det, lagt på seg 20 kg, etter å ha spist thaimat i fire år. Og minstemann var ganske rund etter 3 mnd der han også.

fei1365380229
Skrevet

Nei - de har de lekreste rett de- det er nesten ille å gå forbi huset deres hjemme med en Grandis under armen....og det lukter så godt. Jeg skal spørre henne en dag om hun vil lære meg :)

men jeg mente å høre at folk fra andre land ikke tålte melk så godt som vi gjør, f.eks. mens vi ikke tåler krydder.

En japaner sa til meg en gang at det lukter "margarin" av nordmenn - hehehe!

Det er ikke margarin vi nordmenn lukter, men melk. Drikker selv utrolig lite melk og syns det lukter vondt selv.

Og det er faktisk endel "feite" asiatere etterhvert også.

Men det er klart at det kan være noe forskjell på stoffskifte, hvorfor skulle det ikke det. Det er jo forskjell på folk i Norge også noen kan spise "alt" og noen kan ikke spise noenting. *sukk* Føler at det siste gjelder meg :-).

Har vel noe med gener å gjøre, det er endel i afrikanske land som er kjempefeite og det har vel kanskje noe med at kroppene deres har vært vant til å "sulte" slik at kroppen sier: ta til deg det du kan få.

Men nå er ikke jeg kompetent til å vite noe om det da, bare gjetter.

Skrevet

Jeg jobbet med ei fra Filippinene en gang, og hun mente hun la på seg av ris. Hun kunne ikke la være å spise det, og laget mye fordi det var så godt, men sa at hun egentlig ikke burde fordi hun la så mye på seg.

Men fakta om dette har jeg ikke. Dette er bare hørt, sett, synset osv..

;)

Skrevet

Jeg jobbet med ei fra Filippinene en gang, og hun mente hun la på seg av ris. Hun kunne ikke la være å spise det, og laget mye fordi det var så godt, men sa at hun egentlig ikke burde fordi hun la så mye på seg.

Men fakta om dette har jeg ikke. Dette er bare hørt, sett, synset osv..

;)

Ja, som meg det da - jeg vet ikke stort bare gjetter! :) hehe

Skrevet

Det vet jeg ikke men exen min er feit som bare det, lagt på seg 20 kg, etter å ha spist thaimat i fire år. Og minstemann var ganske rund etter 3 mnd der han også.

hihi!

Skrevet

hihi!

Og han var 20 kg overvektig fra før så han har tilsammen lagt på seg 40 kg. Det har'n godt av.

Skrevet

Jeg vil tippe det er forskjell, ja. Det er jo tross alt snakk om ganske mange generasjoner som har vokst opp med kosthold som er forskjellige etter hvor i verden man er. Det sies også at hvordan man tåler/takler alkohol er avhengig av menneskeslag, som igjen er et produkt av bl.a lang kultur o.s.v.

".........................."

Skrevet

Jeg vil tippe det er forskjell, ja. Det er jo tross alt snakk om ganske mange generasjoner som har vokst opp med kosthold som er forskjellige etter hvor i verden man er. Det sies også at hvordan man tåler/takler alkohol er avhengig av menneskeslag, som igjen er et produkt av bl.a lang kultur o.s.v.

".........................."

Jeg tåler godt alkohol - er det fordi jeg er trønder, tro? .)

Skrevet

Jeg tåler godt alkohol - er det fordi jeg er trønder, tro? .)

Selfølgelig. Jeg er veldig glad i sprit og lunkent vann - kan det være fordi jeg er nordlenning? Også er jeg glad i kald, dagsgammel karsk - må være fordi jeg er halvt trønder :-)

"........................"

Skrevet

Selfølgelig. Jeg er veldig glad i sprit og lunkent vann - kan det være fordi jeg er nordlenning? Også er jeg glad i kald, dagsgammel karsk - må være fordi jeg er halvt trønder :-)

"........................"

PONS kaller vi det vannsølet :)

Har aldri smakt det selv, men husker fra jeg var liten at det luktet sabla godt! :)

Skrevet

PONS kaller vi det vannsølet :)

Har aldri smakt det selv, men husker fra jeg var liten at det luktet sabla godt! :)

"men husker fra jeg var liten at det luktet sabla godt! :)"

Nei, fysj og pføy! Det er ikke mye godt!

:-)

"..........................."

Skrevet

"men husker fra jeg var liten at det luktet sabla godt! :)"

Nei, fysj og pføy! Det er ikke mye godt!

Det stod sånne "vanlige kjøkkenglass" på bordet med nydelige sølvskjeer oppi, det røk av glassene og duftet nydelig hjembrent, kokende vann og sukker :)

Så kunne man - fra der man lå under bordet, høre det smalt voksduken av kortene da de tok "stikk". Magen var full av fisk man hadde vært med ut i den grågamle robåten og fisket, og siden stekt på bål. Mamma og pappa, farmor og farfar. Farfar hadde sånn hatt som Albert i "Albert & Herbert" - jeg var (enda) enebarn og hadde det helt topp - KLART DET LUKTER GODT; PROZAK!

mil1365380270
Skrevet

Det stod sånne "vanlige kjøkkenglass" på bordet med nydelige sølvskjeer oppi, det røk av glassene og duftet nydelig hjembrent, kokende vann og sukker :)

Så kunne man - fra der man lå under bordet, høre det smalt voksduken av kortene da de tok "stikk". Magen var full av fisk man hadde vært med ut i den grågamle robåten og fisket, og siden stekt på bål. Mamma og pappa, farmor og farfar. Farfar hadde sånn hatt som Albert i "Albert & Herbert" - jeg var (enda) enebarn og hadde det helt topp - KLART DET LUKTER GODT; PROZAK!

Har hatt de tingene i oppveksten. Kjempegode minner, bortsett fra den lukten. Det luktet, og lukter fortsatt vondt, vondt, vondt! ;-)

Skrevet

Joda, med den beskrivelsen der MÅ det jo bare lukte godt :-)

Skrevet

Det het pjolter i Oslo, men da var det vann og eau de vin. Da kan vi snakke om gamle onkler og tanter av mora og faren min :o)

Skrevet

Det het pjolter i Oslo, men da var det vann og eau de vin. Da kan vi snakke om gamle onkler og tanter av mora og faren min :o)

Ja jeg snakker om tiden FØR -66 :-) - for da flyttet vi ned til Østlandet.

Skrevet

Ja jeg snakker om tiden FØR -66 :-) - for da flyttet vi ned til Østlandet.

Jeg husker da fra 60-årene jeg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...