Gå til innhold

Hva mener du er beste prevensjon?


Gjest mye vind i dag

Anbefalte innlegg

Gjest mye vind i dag

Har hormonspiral, og er godt fornøyd. Men synes at jeg av og til blir litt vel hissig... Det kan kanskje også være at jeg har endret meg etter fødslene? Pleier å være rolig.. Har også fått større bikini-linje, kan det ha noe med spiralen å gjøre? Det er ellers veldig greit å ha den, men jeg føler også at det er litt bortkastet. Vi har ikke så ofte sex, men mannen min vil ikke bruke kondom. Og nå er jo spiralen der.. Hva bruker du som prevensjon, og er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    7

  • skorpionfisken

    5

  • favn

    4

  • hare1365380455

    1

JEg bruker kobberspiral og er kjempefornøyd. Har ikke fått noen av de "fryktede" bivirkningene med økt blødning og mer smerter - heller motsatt. (Etter en innkjøringsfase.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

JEg bruker kobberspiral og er kjempefornøyd. Har ikke fått noen av de "fryktede" bivirkningene med økt blødning og mer smerter - heller motsatt. (Etter en innkjøringsfase.)

Hvor lenge varer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britta-lill

hei,

hormonspiral(levonova) virker egentlig kun lokalt i slimhinnen og den burde ikke kunne være årsak til større bikinilinje.

den er sikrere en vanlig p-pille(siden den kan glemmes) og det er få påviste bivirkninger.den er bra for den som lett glemmer p-pille eller røyker eller er over 35 her jeg lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubal-kandidat

Liker selv NuvaRing, lite å huske på i forhold til f.eks. piller, og har lite bivirkninger (for meg).

Hvis jeg hadde orket tanken på å få kjørt noe inn der overhodet (lenger inn enn ellers ;), ville en Mirena vært fint, og den er vel en slags hormonspiral, men vet ikke om den finnes i Norge enda. Men blir dårlig bare av tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Liker selv NuvaRing, lite å huske på i forhold til f.eks. piller, og har lite bivirkninger (for meg).

Hvis jeg hadde orket tanken på å få kjørt noe inn der overhodet (lenger inn enn ellers ;), ville en Mirena vært fint, og den er vel en slags hormonspiral, men vet ikke om den finnes i Norge enda. Men blir dårlig bare av tanken...

Er den ikke vanskelig å sette på? (Hvordan vet du hvor den skal være..?) Ikke vondt å sette i spiral!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEg bruker kobberspiral og er kjempefornøyd. Har ikke fått noen av de "fryktede" bivirkningene med økt blødning og mer smerter - heller motsatt. (Etter en innkjøringsfase.)

jegskal også få kobberspiral, og er ikke heeeelt overbevist med tanke på denne "innkjøringstiden"..

jeg skal bare ha den inne i 1 år..

hvor lenge varer innkjøringstiden? har fått inntrykk av at det kan ta en stund før allt roer seg. er begynnt å lure på om det er noe poeng siden det bare er et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegskal også få kobberspiral, og er ikke heeeelt overbevist med tanke på denne "innkjøringstiden"..

jeg skal bare ha den inne i 1 år..

hvor lenge varer innkjøringstiden? har fått inntrykk av at det kan ta en stund før allt roer seg. er begynnt å lure på om det er noe poeng siden det bare er et år?

Hmm, husker ikke helt, men tror det tok rundt 1/2 år før mensen min ikke var så kraftig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har hormonspiral

Kobberspiralen kan man ha inne i 5 år. Den koster et sted mellom 200-300,-.

Hormonspiralen varer like lenge, og kostet 1200... Hva er egentlig forskjellen? (Hvordan virker kobberspiralen? Jeg har kun hørt at den kan gi kraftige blødninger, stemmer det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig spiral.

En dyktig lege smetter den inn på sekunder. Og så er spørsmålet om prevensjon et ikke-tema i 5-6 år. Enklere kan det ikke bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne vrimmelen av tilbud innen prevansjon ønsker jeg råd om hva jeg bør velge. Har to barn og ikke brukt noen p-piller siden 93 og har ikke hatt prevansjon siden,er nå 34 år. Har et aktivt sex-liv og fortiden jobber min mann i USA, men kommer hjem til nov. og da regner jeg med mye sex.Har hørt om plaster så lett det er å bruke. Er det sikkert nok? Forsøkt spiral men fikk fort en betennelse i livmor så er litt skeptisk til spiral, røker ikke og er ikke i risikosonen, Har også lett for å glemme p.pille så jeg hadde ønske om noe lettvint. Hva med p-ring? Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forslag

I denne vrimmelen av tilbud innen prevansjon ønsker jeg råd om hva jeg bør velge. Har to barn og ikke brukt noen p-piller siden 93 og har ikke hatt prevansjon siden,er nå 34 år. Har et aktivt sex-liv og fortiden jobber min mann i USA, men kommer hjem til nov. og da regner jeg med mye sex.Har hørt om plaster så lett det er å bruke. Er det sikkert nok? Forsøkt spiral men fikk fort en betennelse i livmor så er litt skeptisk til spiral, røker ikke og er ikke i risikosonen, Har også lett for å glemme p.pille så jeg hadde ønske om noe lettvint. Hva med p-ring? Noen forslag?

Nå er det jo noen nye tilbud på markedet, så kanskje du skulle få tak i info. om de forskjellige tingene så du vet litt mer? P-ringen virker veldig ok, synes jeg. Og p-pinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skorpionfisken

JEg bruker kobberspiral og er kjempefornøyd. Har ikke fått noen av de "fryktede" bivirkningene med økt blødning og mer smerter - heller motsatt. (Etter en innkjøringsfase.)

Helt enig.

Og så har den jo og vil aldri få noen hormonelle bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Kobberspiralen kan man ha inne i 5 år. Den koster et sted mellom 200-300,-.

Min lege sa at den kunne sitte i 10 år han....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Hmm, husker ikke helt, men tror det tok rundt 1/2 år før mensen min ikke var så kraftig lenger.

tok 3-4 måneder før min var nede på normalen igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Hormonspiralen varer like lenge, og kostet 1200... Hva er egentlig forskjellen? (Hvordan virker kobberspiralen? Jeg har kun hørt at den kan gi kraftige blødninger, stemmer det?)

Den gir mer blødninger enn hormonspiralen, siden hormonspiralen demper blødningene.

Etter en innkjøringsfase på noen måneder gir den ikke mer blødninger enn en normal mens.

Hormonspiralen anbefales ofte til de som i utgangspunktet har alt for mye mens.

Jeg måtte fjerne hormonspiralen etter 3 år fordi jeg fikk så uregelmessige blødnigner og var bare plaget, både med blødningene i hytt og pine og utflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det p-sprøyta som funka best. Sexlysta ble ikke borte, som med p-pillene, mensen forsvant, jeg hadde tidligere hatt store problemer med smerter og blødninger, noe som plaget meg endel. Humøret var også sånn passelig hele tida, svingte ikke sånn voldsomt som med pillene. Dessuten var det hver 90. dag, måtte ikke huske det like ofte som p-pillene (selv om jeg aldri glemte en eneste pille, det var ikke noe jeg sleit med...)

Men, det er veldig individuelt hvilke bivirkninger man får av sprøyta, så jeg vet ikke om jeg skal anbefale den for gud og hvermann, men for meg funka den iallefall best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Hormonspiralen varer like lenge, og kostet 1200... Hva er egentlig forskjellen? (Hvordan virker kobberspiralen? Jeg har kun hørt at den kan gi kraftige blødninger, stemmer det?)

Jeg har kobberspiral, og det fordi jeg ikke tåler hormoner.

Kobberspiral virker ved å hindre at egget fester seg, mens hormonspiral, som navnet tilsier, har hormoner og virker omtrent som en p-pille.

Jeg har hatt min kobberspiral i en uke nå. Var helt forjævlig å sette den inn, men etter en dag så kjente jeg ikke noe til den. Det anbefales å sette den inn mens mar mensen.

Hittil er jeg kjempefornøyd :) Håper jeg ikke får mer blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...