Gå til innhold

Hva mener du er beste prevensjon?


Gjest mye vind i dag

Anbefalte innlegg

Nå er det jo noen nye tilbud på markedet, så kanskje du skulle få tak i info. om de forskjellige tingene så du vet litt mer? P-ringen virker veldig ok, synes jeg. Og p-pinnen.

Hei!

Jeg ble nysgjerrig på p-ring, p-pinne og p-plaster. Felles for disse er at de tilfører kroppen hormoner feks i tre uker, dernest en uke 'fri'. Mengden hormoner er visstnok mindre enn p-piller.

Utover det preventive, bokstavelig talt, hva _gjør_ denne tilførselen av hormoner med kvinners kropp og psyke? Vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    7

  • skorpionfisken

    5

  • favn

    4

  • hare1365380455

    1

Gjest papirtiger

Hei!

Jeg ble nysgjerrig på p-ring, p-pinne og p-plaster. Felles for disse er at de tilfører kroppen hormoner feks i tre uker, dernest en uke 'fri'. Mengden hormoner er visstnok mindre enn p-piller.

Utover det preventive, bokstavelig talt, hva _gjør_ denne tilførselen av hormoner med kvinners kropp og psyke? Vet du noe om det?

P-ring, p-stav etc...virker på omtrent samme måte som p-piller. Siden de virker "lokalt" så trenger man mindre mengde hormoner. Dette kan gi færre bivirkninger.

Hvis man har hatt dårlige erfaringer med monofase-piller, så er sannsynligheten stor for at man får problemer med disse prevensjonsmidlene også sa legen min.

Jeg har prøvd p-ring, og mindre hormoner til tross, jeg fikk kjempemye bivirkninger. (Dvs, jeg oppdaget at jeg hadde fått bivirkninger ETTER at jeg sluttet med hormonell-prevensjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sa at den kunne sitte i 10 år han....

Ja, den kan det. Men det anbefales å skifte den før. Men det finnes de som har hatt den inne i 20 år uten å ha fått noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiralen varer like lenge, og kostet 1200... Hva er egentlig forskjellen? (Hvordan virker kobberspiralen? Jeg har kun hørt at den kan gi kraftige blødninger, stemmer det?)

Forskjellen er at hormonspiralen avgir litt hormoner hele tiden. Mens kobberspiralen ikke gjør det. Tror det er noe med at kobberet gjør livmorslimhinnen uimottagelig for egg.

Hormonspiralen virker ikke kun lokalt i livmoren (som man ofte blir fortalt) fordi de aller fleste mister menstruasjonen av den. Med andre ord så virker den også i eggstokkene (minst).

For meg var det et stort poeng å ikke bruke prevensjon med hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "større bikinilinje"? Mener du "bredere over baken", rett og slett? Det er vel ikke noe unormalt i det etter barnefødsler? Det er nok ikke prevensjonen som forårsaker den delen, heller alder og barnefødsler.

Beste prevensjon er noe man ikke trenger å huske på hver dag, ville jeg si. Enten hormonspiral, eller p-sprøyte.

Eller, om man har fått de barna man kunne tenke seg; sterilisering! Det er et utrolig enkelt inngrep hos mannen, men litt mer hos kvinnen. Uansett er det inn, få det gjort, og ute av sykehuset igjen i løpet av få timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P-ring, p-stav etc...virker på omtrent samme måte som p-piller. Siden de virker "lokalt" så trenger man mindre mengde hormoner. Dette kan gi færre bivirkninger.

Hvis man har hatt dårlige erfaringer med monofase-piller, så er sannsynligheten stor for at man får problemer med disse prevensjonsmidlene også sa legen min.

Jeg har prøvd p-ring, og mindre hormoner til tross, jeg fikk kjempemye bivirkninger. (Dvs, jeg oppdaget at jeg hadde fått bivirkninger ETTER at jeg sluttet med hormonell-prevensjon.)

Men hva er s.k. 'bi'virkninger og utilsiktede andre gode virkninger - utover prevansjonsmomentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubal-kandidat

Er den ikke vanskelig å sette på? (Hvordan vet du hvor den skal være..?) Ikke vondt å sette i spiral!

Neida, du bare klemmer den sammen og dytter den inn! For meg sitter den fint på plass, høyt oppe, men jeg vet at enkelte har problemer med at den detter nedover, det kommer vel litt an på anatomien..

Spiral tror jeg nok er vondere for noen enn andre; hvis man er ikke har barn og ikke får bedøvelse av livmorhalsen, særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubal-kandidat

For meg var det p-sprøyta som funka best. Sexlysta ble ikke borte, som med p-pillene, mensen forsvant, jeg hadde tidligere hatt store problemer med smerter og blødninger, noe som plaget meg endel. Humøret var også sånn passelig hele tida, svingte ikke sånn voldsomt som med pillene. Dessuten var det hver 90. dag, måtte ikke huske det like ofte som p-pillene (selv om jeg aldri glemte en eneste pille, det var ikke noe jeg sleit med...)

Men, det er veldig individuelt hvilke bivirkninger man får av sprøyta, så jeg vet ikke om jeg skal anbefale den for gud og hvermann, men for meg funka den iallefall best.

Enig, som nicket mitt tilsier, vil jeg helst steriliseres først som sist, men er litt redd for bivirkninger/sykehus - også er det himla dyrt for oss jenter nå da (takk, bondevik)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det p-sprøyta som funka best. Sexlysta ble ikke borte, som med p-pillene, mensen forsvant, jeg hadde tidligere hatt store problemer med smerter og blødninger, noe som plaget meg endel. Humøret var også sånn passelig hele tida, svingte ikke sånn voldsomt som med pillene. Dessuten var det hver 90. dag, måtte ikke huske det like ofte som p-pillene (selv om jeg aldri glemte en eneste pille, det var ikke noe jeg sleit med...)

Men, det er veldig individuelt hvilke bivirkninger man får av sprøyta, så jeg vet ikke om jeg skal anbefale den for gud og hvermann, men for meg funka den iallefall best.

Jeg la på med av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Men hva er s.k. 'bi'virkninger og utilsiktede andre gode virkninger - utover prevansjonsmomentet?

Ikke noe spesielt. Ved p-stav kan du miste mensen, eventuelt få masse småblødninger.. P-stav er veldig lik hormonspiral når det gjelder virkninger.

P-ring og p-plaster fungerer akkurat som p-piller, og man får en blødning på den ring/plaster-frie uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe spesielt. Ved p-stav kan du miste mensen, eventuelt få masse småblødninger.. P-stav er veldig lik hormonspiral når det gjelder virkninger.

P-ring og p-plaster fungerer akkurat som p-piller, og man får en blødning på den ring/plaster-frie uken.

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye vind i dag

Hva mener du med "større bikinilinje"? Mener du "bredere over baken", rett og slett? Det er vel ikke noe unormalt i det etter barnefødsler? Det er nok ikke prevensjonen som forårsaker den delen, heller alder og barnefødsler.

Beste prevensjon er noe man ikke trenger å huske på hver dag, ville jeg si. Enten hormonspiral, eller p-sprøyte.

Eller, om man har fått de barna man kunne tenke seg; sterilisering! Det er et utrolig enkelt inngrep hos mannen, men litt mer hos kvinnen. Uansett er det inn, få det gjort, og ute av sykehuset igjen i løpet av få timer.

Jeg mente at det er mer hår (det skjules ikke av trusen som før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mye vind i dag

Enig, som nicket mitt tilsier, vil jeg helst steriliseres først som sist, men er litt redd for bivirkninger/sykehus - også er det himla dyrt for oss jenter nå da (takk, bondevik)...

Å, var det det nicket ditt betydde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye vind i dag

P-ring, p-stav etc...virker på omtrent samme måte som p-piller. Siden de virker "lokalt" så trenger man mindre mengde hormoner. Dette kan gi færre bivirkninger.

Hvis man har hatt dårlige erfaringer med monofase-piller, så er sannsynligheten stor for at man får problemer med disse prevensjonsmidlene også sa legen min.

Jeg har prøvd p-ring, og mindre hormoner til tross, jeg fikk kjempemye bivirkninger. (Dvs, jeg oppdaget at jeg hadde fått bivirkninger ETTER at jeg sluttet med hormonell-prevensjon.)

Hvordan oppdaget du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye vind i dag

Forskjellen er at hormonspiralen avgir litt hormoner hele tiden. Mens kobberspiralen ikke gjør det. Tror det er noe med at kobberet gjør livmorslimhinnen uimottagelig for egg.

Hormonspiralen virker ikke kun lokalt i livmoren (som man ofte blir fortalt) fordi de aller fleste mister menstruasjonen av den. Med andre ord så virker den også i eggstokkene (minst).

For meg var det et stort poeng å ikke bruke prevensjon med hormoner.

Så om man skulle bli gravid selv om man har hormonspiral vil den påvirke fosteret negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye vind i dag

Jeg har kobberspiral, og det fordi jeg ikke tåler hormoner.

Kobberspiral virker ved å hindre at egget fester seg, mens hormonspiral, som navnet tilsier, har hormoner og virker omtrent som en p-pille.

Jeg har hatt min kobberspiral i en uke nå. Var helt forjævlig å sette den inn, men etter en dag så kjente jeg ikke noe til den. Det anbefales å sette den inn mens mar mensen.

Hittil er jeg kjempefornøyd :) Håper jeg ikke får mer blødninger.

Så hvorfor får noen hormonspiral når det finnes vanlig spiral (om man da ikke får hormoner)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Så hvorfor får noen hormonspiral når det finnes vanlig spiral (om man da ikke får hormoner)?

Kobberspiral kan gi økte blødninger, mens hormonspiral ofte gir mindre blødninger. Det er nok grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye vind i dag

Humøret ble plutselig mye mer stabilt, og sexlysten ble også adskikkelig mer :)

Ville likt å ikke bli så hissig av og til (av ingenting).. Selv om hormonspiralen virker lokalt, kan den alikevel påvirke humøret? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...