Gå til innhold

maskina vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Gjest utslitt pcbruker
Skrevet

Hei,

maskina stoppet plutselig. Alt frøys og da jeg startet den på nytt begynte den bare å lage klikkelyder. Ser ut som om den ikke får startet opp. Skjermen står i hvilemodus og blinker.

Har åpnet kabinettet for å sjekke..men kan ikke finne ut hva som er galt. Et firewirekort løsnet og falt inn i maskina mens den stod på. Kan det ha kortsluttet noe?

Nytter ikke å starte opp fra cd da ingenting er tilgjengelig og jeg ikke kommer inn i systemet.

Jeg var så dum å kjøpe pcn på bonusexpert så der er det nok ikke mye hjelp å hente. Der kan den jo bli liggende i mndr uten at noe skjer.Nå må jeg enten fikse dette selv eller kjøpe meg en ny maskin. Hadde jeg bare visst hva feilen var så kunne jeg sikkert mekke det til selv. Nå er det sånn at maskina starter av seg selv bare jeg setter i strømkabelen. Og så ser det ut som den slår seg av og på eller noe. Det tikker iallefall og det høres ut som det kommer fra hovedkortet. Noe hjelp å få?

Skrevet

Vanskelig å si. Tikkelyder kommer oftest fra en gåen harddisk, men de øvrige symptomene tyder på at det er hovedkort eller RAM det er noe galt med. Om du fremdeles har garanti på maskinen er nok det beste å levere den inn og la dem finne ut hva som er galt. Du kan forsøke å ta ut harddisken og teste den i en annen maskin for å se om du får ut dataene på den og utelukke den som mistenkt.

Gjest utslitt pcbruker
Skrevet

Vanskelig å si. Tikkelyder kommer oftest fra en gåen harddisk, men de øvrige symptomene tyder på at det er hovedkort eller RAM det er noe galt med. Om du fremdeles har garanti på maskinen er nok det beste å levere den inn og la dem finne ut hva som er galt. Du kan forsøke å ta ut harddisken og teste den i en annen maskin for å se om du får ut dataene på den og utelukke den som mistenkt.

Hei og takk for svar.

Harddisken er koblet fra men det kommer fremdeles tikkelyder fra maskina så da går jeg ut fra at det er hovedkortet som er røket. Dessverre gikk garantien ut for noen dager siden (typisk), så da blir det sannsynligvis ny maskin på meg. Så får jeg heller bruke den gamle til å eksperimentere med.

Skrevet

Hei og takk for svar.

Harddisken er koblet fra men det kommer fremdeles tikkelyder fra maskina så da går jeg ut fra at det er hovedkortet som er røket. Dessverre gikk garantien ut for noen dager siden (typisk), så da blir det sannsynligvis ny maskin på meg. Så får jeg heller bruke den gamle til å eksperimentere med.

Du kan trøste deg med at de fleste en eller annen gang crasher datan og må kjøpe ny (om det er noen trøst da) og på den måten lærer mye mer:)

Crasha en del maskiner i min tid.... Alt i fra sletting av hardisker til kortsluttinger og brann i sjermer som var defekte... man lærer så lenge man ødelegger i dataverden:)

Gjest utslitt pcbruker
Skrevet

Du kan trøste deg med at de fleste en eller annen gang crasher datan og må kjøpe ny (om det er noen trøst da) og på den måten lærer mye mer:)

Crasha en del maskiner i min tid.... Alt i fra sletting av hardisker til kortsluttinger og brann i sjermer som var defekte... man lærer så lenge man ødelegger i dataverden:)

Jo, takk jeg har slitt ut endel pcer oppigjennom tida jeg og...begynte på det spede 80 tallet.

Så har lært mye av erfaring..mest av å eksprimentere med ting og tang selv om det har ført til en del overraskelser ; ). Denne pcn var imidlertid knapt ett år gammel så jeg hadde jo håpet på at den ville leve litt lenger.

Men akk det ser ut som den har trukket sitt siste sukk. Men bare jeg får redda harddisken er det greit.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Jo, takk jeg har slitt ut endel pcer oppigjennom tida jeg og...begynte på det spede 80 tallet.

Så har lært mye av erfaring..mest av å eksprimentere med ting og tang selv om det har ført til en del overraskelser ; ). Denne pcn var imidlertid knapt ett år gammel så jeg hadde jo håpet på at den ville leve litt lenger.

Men akk det ser ut som den har trukket sitt siste sukk. Men bare jeg får redda harddisken er det greit.

Er det ikke tre års garanti på en PC, da?

Gjest utslitt pcbruker
Skrevet

Er det ikke tre års garanti på en PC, da?

Trodde det var bare hvis man betalte en spesiell forsikring jeg. Tror ett år er vanlig for reparasjoner. Uansett går det for tregt å reparere noe på slike kjøpekjeder som expert. Trenger ny maskin raskere en de kan ekspedere den.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Trodde det var bare hvis man betalte en spesiell forsikring jeg. Tror ett år er vanlig for reparasjoner. Uansett går det for tregt å reparere noe på slike kjøpekjeder som expert. Trenger ny maskin raskere en de kan ekspedere den.

Alle PCer jeg har hatt har vært tre års garanti på. Sjekk kjøpsloven. Hvis reparasjon innenfor garantien fører til vesentlig ulempe for kjøper har du krav på ny maskin. At du ikke kan vente på reparasjon og f.eks MÅ ha maskinen i jobbsammenheng er å regne for vesentlig ulempe.

Skrevet

Alle PCer jeg har hatt har vært tre års garanti på. Sjekk kjøpsloven. Hvis reparasjon innenfor garantien fører til vesentlig ulempe for kjøper har du krav på ny maskin. At du ikke kan vente på reparasjon og f.eks MÅ ha maskinen i jobbsammenheng er å regne for vesentlig ulempe.

Hvis folk en gang for alle kunne lære seg forskjell på garanti og reklamasjonsrett... det er ingen lov som sier at det skal være x antall års garanti på et produkt. Men man har reklamasjonsrett et visst antall år ut fra forventet levetid på gjeldende produkt. At det er 3 år på PC-er er mulig, gidder ikke sjekke nå, men det betyr ikke at det er 3 års GARANTI på alle PC-er.

Gjest utslitt pcbruker
Skrevet

Alle PCer jeg har hatt har vært tre års garanti på. Sjekk kjøpsloven. Hvis reparasjon innenfor garantien fører til vesentlig ulempe for kjøper har du krav på ny maskin. At du ikke kan vente på reparasjon og f.eks MÅ ha maskinen i jobbsammenheng er å regne for vesentlig ulempe.

Ok, takk for tips. Skal ta et ring ut til expert i morgen og høre hva de sier. Har garantinr. så det ligger jo inne i systemet hos dem.

Skrevet

Hvis folk en gang for alle kunne lære seg forskjell på garanti og reklamasjonsrett... det er ingen lov som sier at det skal være x antall års garanti på et produkt. Men man har reklamasjonsrett et visst antall år ut fra forventet levetid på gjeldende produkt. At det er 3 år på PC-er er mulig, gidder ikke sjekke nå, men det betyr ikke at det er 3 års GARANTI på alle PC-er.

hmmm.... men det at PC'en plutselig slutter å fungere er vel en ganske god reklamasjonsgrunn?

Skrevet

hmmm.... men det at PC'en plutselig slutter å fungere er vel en ganske god reklamasjonsgrunn?

har jeg sagt noe annet? Med det betyr fremdeles ikke at det sikkert det er G A R A N T I på den...

Gjest '!-o-!'
Skrevet

har jeg sagt noe annet? Med det betyr fremdeles ikke at det sikkert det er G A R A N T I på den...

Og hva er den store forskjellen i praksis? Hvor lang garanti du har er egentlig uvesentlig i den store sammenhengen så lenge du fortsatt har reklamasjonsrett.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Og hva er den store forskjellen i praksis? Hvor lang garanti du har er egentlig uvesentlig i den store sammenhengen så lenge du fortsatt har reklamasjonsrett.

For oss som forbrukere er det vesentlige hvorvidt vi har krav på at selger betaler en reparasjon eller ikke. Hvorvidt vi får betalt dette ut fra reklamasjonsrett eller garanti har liten betydning for forbrukerne. En datamaskin som slutter å fungere etter et år vil omfattes av reklamasjonsretten så fremst kjøper ikke selv kan lastes for at maskinen slutter å virke. Normal bruk kan ikke en kjøper lastes for. Så, hva er forskjellen i *praksis* for oss som forbrukere?

Gjest '!-o-!'
Skrevet

For oss som forbrukere er det vesentlige hvorvidt vi har krav på at selger betaler en reparasjon eller ikke. Hvorvidt vi får betalt dette ut fra reklamasjonsrett eller garanti har liten betydning for forbrukerne. En datamaskin som slutter å fungere etter et år vil omfattes av reklamasjonsretten så fremst kjøper ikke selv kan lastes for at maskinen slutter å virke. Normal bruk kan ikke en kjøper lastes for. Så, hva er forskjellen i *praksis* for oss som forbrukere?

Denne skulle selvsagt ligge under Grumpys innlegg.

Skrevet

For oss som forbrukere er det vesentlige hvorvidt vi har krav på at selger betaler en reparasjon eller ikke. Hvorvidt vi får betalt dette ut fra reklamasjonsrett eller garanti har liten betydning for forbrukerne. En datamaskin som slutter å fungere etter et år vil omfattes av reklamasjonsretten så fremst kjøper ikke selv kan lastes for at maskinen slutter å virke. Normal bruk kan ikke en kjøper lastes for. Så, hva er forskjellen i *praksis* for oss som forbrukere?

overfor en selger på Elkjøp f.eks er det vesentlig å vite om det er garanti eller reklamasjonsrett som gjelder. En selger vil selvsagt heller selge deg ny maskin, enn å ta den inn for reparasjon som koster en tusenlapp eller noe. Hvis garantien da har gått ut, vil han sannsynligvis prøve å få deg til å tro at det ikke er noe å hente utover det. Hvis du da kan regelverket og vet at reklamasjonsrett gjelder utover produsentens garanti, har du større sjanse for å nå frem overfor selgeren. Derfor er det viktig å vite hva som er hva og hva som gjelder når. Jeg er overbevist om at det er mange som har kommet ut med ny PC etter at pågående selgere har overbevist dem om at garantien har gått ut på den gamle, og det derfor ikke er noe de kan gjøre for dem.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

overfor en selger på Elkjøp f.eks er det vesentlig å vite om det er garanti eller reklamasjonsrett som gjelder. En selger vil selvsagt heller selge deg ny maskin, enn å ta den inn for reparasjon som koster en tusenlapp eller noe. Hvis garantien da har gått ut, vil han sannsynligvis prøve å få deg til å tro at det ikke er noe å hente utover det. Hvis du da kan regelverket og vet at reklamasjonsrett gjelder utover produsentens garanti, har du større sjanse for å nå frem overfor selgeren. Derfor er det viktig å vite hva som er hva og hva som gjelder når. Jeg er overbevist om at det er mange som har kommet ut med ny PC etter at pågående selgere har overbevist dem om at garantien har gått ut på den gamle, og det derfor ikke er noe de kan gjøre for dem.

Kan man loven unngår man slikt, men jo, jeg er enig i det du skriver. Kjøpsloven er ikke allverden å sette seg inn i, og mange ville vært tjent med å gjøre litt "hjemmelekse" før de tropper opp i butikken. Jeg har *aldri* opplevd at en selger har så mye som diskutert med meg når h*n skjønner at jeg kjenner kjøpsloven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...