Gå til innhold

Studenter på psykiatrisk avdeling. Ok?

Anbefalte innlegg

Gjest 2-årsstudent
Skrevet

Jeg er 2-års sykepleierstudent og skal nå 10 uker i psykiatrien. Har ingen erfaring derfra fra før og må innrømme jeg gruer meg litt. Det jeg er mest engstelig for er vel hva pasientene synes om meg som student. Er bare 20 år og føler jeg er for ung og uerfaren til å ha noe å bidra med. Pasientene er jo i en ganske sårbar posisjon fra før. Vet ikke om jeg hadde likt å ha mange uerfarne studenter snokende rundt meg dersom jeg ble innlagt...

Enda mer ubehagelig er det hvis noen jeg kjenner eller vet hvem er, blir innlagt:-/ Det må jo føles utrolig ydmykende for dem?

Det jeg egentlig vil frem til med dette innlegget er om det er noen andre som har erfaringer eller syn på dette området. Enten som pasient eller som student. Er det ok med unge uerfarne studenter som liksom skal være med å "behandle" dere? Og hva kan vi som studenter evt bidra med? Hvordan bør vi opptre/forholde oss?

Skrevet

For å si det sånn, da jeg var innlagt vrimlet det av studenter der... både innlagte og de som var på praksis...

Det jeg reagerte på var at de som var mye yngre enn meg kunne sitte med så mye makt, av og til fikk jeg ikke gå å ta en røyk engang, fordi jeg skulle sitte innestengt på rommet!

Dessuten så var de hele tiden nervøse og redde for at jeg skulle "hoppe" på dem, uten grunn... selv om jeg da ikke viste voldelige tendenser eller er voldelig på noen måte... så var de redd meg uten grunn... og dette merker de fleste mennesker selv om de er psykisk syke... dessuten var det få av dem som taklet utbruddene til de som hadde alvorlige sinnslidelser og dette førte til at pasientene fikk det værre... da de ble nektet en del ting av studentene som var rutine for dem og som de til daglig fikk, men når det da kom en student som syntes dette var rart måtte de kansje vente i flere timer, fordi studenten måtte kontakte lege eller de som var fast ansatt...