Gå til innhold

Langs Akerselva en sein kveld

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg er da ikke farlig..
Skrevet

Hei. Jeg er en gutt på 23. skulle gjerne hatt noen innspill rundt dette.

I helga var jeg ute på byen, og forlot et utested for å møte noen andre kamerater på et annet, der vi skulle få med oss en konsert. Jeg var altfor seint ute, og småløp for i alle fall å komme akkurat når den begynte. Turen gikk langs elva. (Akerselva som renner gjennom Oslo, for de som ikke er så kjent her.)

Underveis så jeg en jente gående en hel del meter framfor meg, uten at jeg tenkte mer over det. Derimot, da jeg nærma meg, så jeg at hun snudde seg og liksom så "tilfeldig" i min retning, gang etter gang etter gang.. Da jeg var ca. 15 meter bak, så jeg såpass at hun faktisk virka meget engstelig. Jeg snudde meg for å se om det var noen andre hun titta etter, men der var det dødt. Nå ante jeg sammenhengen. Det var mørkt på denne tida, og jeg gikk som vanlig mørkt kledd, i tillegg til at jeg småløp i hennes retning..

Nå begynte min tankevirksomhet, hvis man kan kalle den det. Jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet for at hun åpenbart var engstelig pga. meg! Hva skulle jeg gjøre? Jeg hadd virkelig ikke tid til å stoppe eller slakke ned på farta, da konserten ville gått fløyten. En annen ting jeg vurderte i løpet av disse få sekundene, var å snakke til henne: "Unnskyld, jeg ser du er engstelig, men jeg har ikke tenkt å gjøre deg noe. Jeg har kun dårlig tid, det er derfor jeg løper." Jeg lot også dette være med tanken, og i ettertid har det slått meg at dette kanskje ville vært å tråkke over en grense?? (Meninger?)

Det endte med at jeg kom opp på siden av henne, mens hun stoppa helt opp. Jeg møtte blikket hennes idet jeg passerte, hun så virkelig forskremt ut! Etter at jeg passerte, holdt nysgjerrigheten på å spille meg flere puss, men jeg holdt meg i skinnet, og snudde meg ikke for å se hvordan det gikk.

Jeg rakk så vidt konserten, den var bra, men denne hendelsen har ligget i bakhodet siden. Jeg tenker som så at hvis hun er såpass redd, bør hun ikke gå alene langs Akerselva sent en lørdag kveld. Men på den annen side, alle mennesker bør og må ha rett til å ferdes hvor de vil.

Rent konkret: På denne strekninga ville det ikke vært mulig for meg å ta en avstikker. Når jeg først var på den veien, og hadde dårlig tid, var det ingen vei tilbake.

Kunne jeg sagt det tenkte å si?

Det ville vel ikke hjulpet om jeg hadde senka farten til rask gange for å komme opp på siden av henne, for deretter å løpe igjen?? Det kan jeg aldri tro.

Dette innlegget ble jævlig omstendelig skrevet, men jeg håper noen tar seg tid til å svare.

Gjest Pl@ymaker
Skrevet

Det er jo slikt som en opplever, som den ene eller andre involverte, i løpet av livet da! Ikke godt å si hva en skal gjøre, folk er jo så forskjellige. Du gjorde jo ikke noe galt du. Dama visste nok at hun tok en sjanse ved å gå der, så derfor var hun spesielt redd. Hun går kanskje ikke alene neste gang, så kanskje hjalp du henne til å unngå en senere voldtekt. Feks.

Skrevet

Neida, det du gjorde var ikke feil. Du hadde skremt henne enda mer om du hadde stoppet for å fortelle at du ikke er farlig. Kanskje hadde hun blitt så redd at hun hadde måkka til deg :-)

Jeg tenker på meg selv i en slik situasjon...

Gjest LucySky
Skrevet

Det er jo slikt som en opplever, som den ene eller andre involverte, i løpet av livet da! Ikke godt å si hva en skal gjøre, folk er jo så forskjellige. Du gjorde jo ikke noe galt du. Dama visste nok at hun tok en sjanse ved å gå der, så derfor var hun spesielt redd. Hun går kanskje ikke alene neste gang, så kanskje hjalp du henne til å unngå en senere voldtekt. Feks.

Kunne du ikke bare ropt - da det var ti meter igjen - løype! jeg har dårlig tid til Blå (eller hvor du skulle)!

Og så smilt da du passerte, så hun skjønte du ikke var frekk/sur.

Skrevet

Takk fordi du er en så reflektert mann! Mange gutter/menn tenker ikke over sånt. At du var villig til å ta en avstikker dersom det fantes, viser også din evne til innlevelse og omsorg. .

Dette er veldig gode egenskaper syns jeg.

Kvinnen hadde all grunn til å være redd (rett og slett siden hun ikke kjente deg), og hun må sikkert ha hatt gode grunner for å likevel måttet ta akkurat den strekningen. Dessverre er virkeligheten slik for oss kvinner, at vi faktisk kan være nokså utsatt, nesten uansett hvor vi går om kvelden.

Det hadde vært fint om flere menn tenkte som deg, og heller skrådde over gaten dersom det var mulig i en slik situasjon. Da sparer de kvinnen for mye unødig angst.

Akkurat i din situasjon er det vanskelig å gi råd. Kanskje hvis du hadde stadig kikket på klokken din (når hun snudde seg) og ja, kanskje ropt: "Unna vei, jeg har dårlig tid" så ville hun blitt tryggere.

Eller når du nærmet deg, sagt "Oj! Det var ikke meningen å skremme deg, jeg har bare dårlig tid!"

Jeg tror ikke det hadde gjort noe om du hadde snakket med henne, så lenge du tydelig viste at du var på vei videre - hun må ikke tro at du stopper opp fordi du har tenkt å bli der!

Jeg håper at det finns mange menn som deg!

Gjest this is a signature
Skrevet

Jeg tror ikke det hadde hjulpet å si det til henne..Da hadde hun kanskje bare blitt mer engstelig.

Du kunne jo løpt et stykke unna henne.

Skrevet

Alle som beveger seg langs Akerselva om natta er modige.

Skjønner godt at hun var redd, jeg hadde besvimt av redsel og det hadde ikke vært din skyld :o)

Gjest liss johanne
Skrevet

Kunne du ikke bare ropt - da det var ti meter igjen - løype! jeg har dårlig tid til Blå (eller hvor du skulle)!

Og så smilt da du passerte, så hun skjønte du ikke var frekk/sur.

Jeg er alltid nervøs når jeg går alene om kvelden.. Hører så mye rart som skjer.

Går det en mann bak meg,gjerne i rask gange, blir jeg enda mer nervøs...

Ikke din feil det her :)

Gjest papirtiger
Skrevet

Alle som beveger seg langs Akerselva om natta er modige.

Skjønner godt at hun var redd, jeg hadde besvimt av redsel og det hadde ikke vært din skyld :o)

Ville nok sagt den jenta var rimelig dum. Man behøver ikke å oppsøke fare heller.

Skrevet

Ville nok sagt den jenta var rimelig dum. Man behøver ikke å oppsøke fare heller.

Ja, det er ikke et sted jeg går alene på kvelden og heller ikke anbefaler jeg dattera mi å gjøre det.

Skrevet

Skulle ønske alle menn ville tenkt som deg i en sånn situasjon.

Hadde jeg vært jenta hadde jeg nok vært livredd, og hjerterytmen hadde nok hoppet fortere og fortere etterhvert som du nærmet deg. Dersom du hadde senket farten/stoppet rett ved, hadde jeg blitt helt vettaskremt tror jeg.

Men jeg hadde aldri gått på et sånt sted alene på kveldstid eller om natta! Skal jeg hjem sent, går jeg alltid sammen med noen, eller tar drosje. Tar ingen sjanser sånn.

Men ellers er jeg enig i det dolianer skriver under "takk"svaret.

Gjest hvit og stolt!
Skrevet

Jeg er alltid nervøs når jeg går alene om kvelden.. Hører så mye rart som skjer.

Går det en mann bak meg,gjerne i rask gange, blir jeg enda mer nervøs...

Ikke din feil det her :)

Nei,det er vel noen menn med veldig mørk hud sin skyld. Jeg har selv en slektning som nær ble voldtatt av en gjeng med utlendinger, og hun orket ikke anmelde.

Politiet sa at det var mangemange mørketall her når det gjaldt voldtekter begått av utlendinger.

Alle vet at de ser på alle norske kvinner som horer.

Gjest papirtiger
Skrevet

Nei,det er vel noen menn med veldig mørk hud sin skyld. Jeg har selv en slektning som nær ble voldtatt av en gjeng med utlendinger, og hun orket ikke anmelde.

Politiet sa at det var mangemange mørketall her når det gjaldt voldtekter begått av utlendinger.

Alle vet at de ser på alle norske kvinner som horer.

Når jeg leser innlegg som dine, så blir jeg hvit og skamfull. Men heldigvis så er det veldig få som tenker at jeg er en idiot selv om du er det (...)

Skrevet

Når jeg leser innlegg som dine, så blir jeg hvit og skamfull. Men heldigvis så er det veldig få som tenker at jeg er en idiot selv om du er det (...)

Den synes jeg var frekk av deg!

Mitt nick i denne tråden var ironisk, om du ikke har hørt at det er noe som heter det?

Min tekst i svaret kan jeg stå for, jeg har hørt om mange som har blitt nesten-voldtatt av utlendinger i Oslo. Heldigvis har de klart å rømme unna av diverse tilfeldigheter.

Mange av disse voldteksforsøkene blir aldri anmeldt.

Men det er ikke alle som kommer seg unna voldtektene, en god del av disse blir heller ikke anmeldt.

Og jeg er slettes ikke rasist, men realist, og jeg sa ikke at dette gjaldt alle utenlandske mannfolk, men utvilsomt mange!

Er det så vanskelig å innrømme fakta? Ikke vet jeg hvilken grunn du har for å holde med overgriperne.

Jeg har selv hørt med egne ører at mange utenlandske menn har stått å sagt at de og deres landsmenn synes at alle norske kvinner er horer og luddere som de kan gjøre hva de vil med. Av sånt reagerer man.

Gjest papirtiger
Skrevet

Den synes jeg var frekk av deg!

Mitt nick i denne tråden var ironisk, om du ikke har hørt at det er noe som heter det?

Min tekst i svaret kan jeg stå for, jeg har hørt om mange som har blitt nesten-voldtatt av utlendinger i Oslo. Heldigvis har de klart å rømme unna av diverse tilfeldigheter.

Mange av disse voldteksforsøkene blir aldri anmeldt.

Men det er ikke alle som kommer seg unna voldtektene, en god del av disse blir heller ikke anmeldt.

Og jeg er slettes ikke rasist, men realist, og jeg sa ikke at dette gjaldt alle utenlandske mannfolk, men utvilsomt mange!

Er det så vanskelig å innrømme fakta? Ikke vet jeg hvilken grunn du har for å holde med overgriperne.

Jeg har selv hørt med egne ører at mange utenlandske menn har stått å sagt at de og deres landsmenn synes at alle norske kvinner er horer og luddere som de kan gjøre hva de vil med. Av sånt reagerer man.

Nei for all del..utsagn som "Alle vet at de ser på alle norske kvinner som horer" er jo...vel..

Gjest Pl@ymaker
Skrevet

Nei for all del..utsagn som "Alle vet at de ser på alle norske kvinner som horer" er jo...vel..

Grunnen til slike utsagt er vel at vi har hørt akkurat dette gjenfortalt i mediene? Norske damner er mer frisinnede enn enkelte utenlandske. Det kan vi ta høyde for når vi drar på ferie i utenlandske miljøer, men det blir verre når de utenlandske miljøene oppsøker oss, og ikke takler vårt levesett. For jeg tror det er reelt at menn fra enkelte land tolker norske kvinners lettkleddhet som en invitt nærmest.

Skrevet

Takk fordi du er en så reflektert mann! Mange gutter/menn tenker ikke over sånt. At du var villig til å ta en avstikker dersom det fantes, viser også din evne til innlevelse og omsorg. .

Dette er veldig gode egenskaper syns jeg.

Kvinnen hadde all grunn til å være redd (rett og slett siden hun ikke kjente deg), og hun må sikkert ha hatt gode grunner for å likevel måttet ta akkurat den strekningen. Dessverre er virkeligheten slik for oss kvinner, at vi faktisk kan være nokså utsatt, nesten uansett hvor vi går om kvelden.

Det hadde vært fint om flere menn tenkte som deg, og heller skrådde over gaten dersom det var mulig i en slik situasjon. Da sparer de kvinnen for mye unødig angst.

Akkurat i din situasjon er det vanskelig å gi råd. Kanskje hvis du hadde stadig kikket på klokken din (når hun snudde seg) og ja, kanskje ropt: "Unna vei, jeg har dårlig tid" så ville hun blitt tryggere.

Eller når du nærmet deg, sagt "Oj! Det var ikke meningen å skremme deg, jeg har bare dårlig tid!"

Jeg tror ikke det hadde gjort noe om du hadde snakket med henne, så lenge du tydelig viste at du var på vei videre - hun må ikke tro at du stopper opp fordi du har tenkt å bli der!

Jeg håper at det finns mange menn som deg!

Og jeg håper det ikke finnes flere kvinner som deg.

Det er større sjanse for at en mann blir utsatt for vold ute på byen enn at en kvinne blir det.

Det er ikke statistikk som ligger bak, men kvinner urasjonelle frykt.

Hvorfor skal menn ta så store hensyn til denne irrasjonelle frykten? Hvorfor pokker skal han løpe over på andre siden av gaten pga hennes irrasjonelle frykt? Hvorfor er det ikke heller hun som burde holdt seg hjemme eller kommet seg dit hun skulle på annet vis?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...