Gå til innhold

Hva gjør du når du har vondt i hodet og ikke kan legge deg?

Anbefalte innlegg

Gjest travel hverdag
Skrevet

Har barn, og det er ikke alltid bare å legge seg når jeg trenger det. Hva gjør du om du f.eks. har vondt i hodet og det bygger seg opp? Har migrene, og tar maxalt. Vet migrenen kan gi seg om et par timer, men burde hvilt.

Skrevet

Hvis det er vanlig hodepine, tar jeg ibux og holder ut.

Er det migrenen som setter igang, tar jeg medisin med en gang, og går og legger meg hvis jeg kan (dvs. hvis mannen min er hjemme).

Hvis ikke, er jeg så mye i ro som mulig, sitter i sofaen som et slakt, bare.

Men da gir jeg beskjed til 5åringen at det er migrene, og da vet hun at jeg ikke kan gjøre noe. Jeg venter til tabletten virker, og hun er veldig flink og tar hensyn. Så sier jeg fra når det er som vanlig igjen. Tror det er viktig å si fra, så hun ikke tror det er hun som har gjort noe siden jeg bare sitter der.

Men så sant jeg kan går jeg og legger meg, for da går det raskere bort. Men det er jo ikke alltid pappa'n i huset er hjemme.

Gjest travel hverdag
Skrevet

Hvis det er vanlig hodepine, tar jeg ibux og holder ut.

Er det migrenen som setter igang, tar jeg medisin med en gang, og går og legger meg hvis jeg kan (dvs. hvis mannen min er hjemme).

Hvis ikke, er jeg så mye i ro som mulig, sitter i sofaen som et slakt, bare.

Men da gir jeg beskjed til 5åringen at det er migrene, og da vet hun at jeg ikke kan gjøre noe. Jeg venter til tabletten virker, og hun er veldig flink og tar hensyn. Så sier jeg fra når det er som vanlig igjen. Tror det er viktig å si fra, så hun ikke tror det er hun som har gjort noe siden jeg bare sitter der.

Men så sant jeg kan går jeg og legger meg, for da går det raskere bort. Men det er jo ikke alltid pappa'n i huset er hjemme.

Tusen takk for svar:) Nei, det er ikke lett når mannen ikke er hjemme. Jeg prøver også å ikke gjøre noe når jeg har tatt migrene-tablett, men med to små er det ikke alltid så lett...

Skrevet

Hiver innpå tre Ibux og en Paracet, setter på en videofilm til ungen, lukker øya på sofaen og ber en bønn om at det skal gi seg. ;o)

Skrevet

Later som jeg ikke har det eller hvis det er for grusomt så drar jeg og minstemann en tur på legevakta.

Skrevet

Jeg har også migrene og alenemor for 2 små. Ingen god kombinasjon. Ligger som slakt på sofa med bind for øynene og inntak av medisin. For ungene er det ikke uvanlig at det skjer (dessverre) og leker rolig sammen evt. ser på en film til det verste er over.

Har imidlertid nå fått forebyggende medisin av legen og fra å ha et anfall i uka, har jeg nå ett til to i måneden!! Anbefales om du plages ofte.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Jeg har også migrene og alenemor for 2 små. Ingen god kombinasjon. Ligger som slakt på sofa med bind for øynene og inntak av medisin. For ungene er det ikke uvanlig at det skjer (dessverre) og leker rolig sammen evt. ser på en film til det verste er over.

Har imidlertid nå fått forebyggende medisin av legen og fra å ha et anfall i uka, har jeg nå ett til to i måneden!! Anbefales om du plages ofte.

Hva tar du? Tar nå atacand hver dag, og maxalt ved anfall. Skal faktisk til legen i dag ang. migrenen. Tror atacand gir færre anfall.

Skrevet

Dersom eg er aleine med ungane og migrenen er "utholdeleg" v.h.a. medisin, så held eg meg i ro på sofaen - dei forstår for det meste at mamma er sjuk.

Dersom det er uuthaldeleg, sjølv med medisin, og eg knapt klarer å kreke meg frå senga til do for å tisse og spy utan at eg trur eg skal krepere, så må eg kalle inn forsterkingar og få barnepass. Noko anna går berre ikkje. Det å "ikkje kunne" legge seg det klarer eg berre ikkje, det hjelper ingen om eg synk saman i kaldsvette og gråt på kjøkengolvet fordi eg har det så vondt.

Eg håpar du kan bygge deg opp eit nettverk slik at du kan få avlastning med barna når du verkeleg treng det. Eg klarer i alle fall ikkje late som om migrenen ikkje er der... Om du ikkje er aleinemor, så har vel far til borna rett til fri p.g.a. barnepassers sjukdom dersom du vanlegvis er heime med dei? Mannen min har aldri tatt seg fri frå jobben sjølv om eg har vore sjuk, eg har fått hjelp frå familiemedlemmar, men alle har det jo ikkje slik, da, da hadde det jo vore greit om du hadde einkvan å få hjelp av den stunda du trong det.

Skrevet

Hva tar du? Tar nå atacand hver dag, og maxalt ved anfall. Skal faktisk til legen i dag ang. migrenen. Tror atacand gir færre anfall.

Det er Atacand jeg tar og anfallene kommer ikke så ofte. Relpax bruker jeg for anfallene, men de har dårlig virkning egentlig. Hvordan funker Maxalt?

Gjest ikke signatur
Skrevet

Det er Atacand jeg tar og anfallene kommer ikke så ofte. Relpax bruker jeg for anfallene, men de har dårlig virkning egentlig. Hvordan funker Maxalt?

Maxalt er en smeltetablett som tas når du kjenner at du får migrene (må ikke tas for sent, og de virker ikke om det er vanlig vondt i hodet). Jeg synes de virker veldig bra (pleier å ta migrenen på to timer)! Men det er jo individuelt. Atacand-dosen min ble doblet tirsdag, så jeg håper på færre anfall. Anbefaler maxalt, men som sagt kan de virke godt for en og lite for en annen..

Gjest travel hverdag
Skrevet

Dersom eg er aleine med ungane og migrenen er "utholdeleg" v.h.a. medisin, så held eg meg i ro på sofaen - dei forstår for det meste at mamma er sjuk.

Dersom det er uuthaldeleg, sjølv med medisin, og eg knapt klarer å kreke meg frå senga til do for å tisse og spy utan at eg trur eg skal krepere, så må eg kalle inn forsterkingar og få barnepass. Noko anna går berre ikkje. Det å "ikkje kunne" legge seg det klarer eg berre ikkje, det hjelper ingen om eg synk saman i kaldsvette og gråt på kjøkengolvet fordi eg har det så vondt.

Eg håpar du kan bygge deg opp eit nettverk slik at du kan få avlastning med barna når du verkeleg treng det. Eg klarer i alle fall ikkje late som om migrenen ikkje er der... Om du ikkje er aleinemor, så har vel far til borna rett til fri p.g.a. barnepassers sjukdom dersom du vanlegvis er heime med dei? Mannen min har aldri tatt seg fri frå jobben sjølv om eg har vore sjuk, eg har fått hjelp frå familiemedlemmar, men alle har det jo ikkje slik, da, da hadde det jo vore greit om du hadde einkvan å få hjelp av den stunda du trong det.

Takk for svar:) Heldigvis har jeg maxalt som pleier å ta migrenen (bruker to timer ca. på å virke), men om ingenting nytter har jeg lagt meg å latt ungene leke alene. Men skulle hatt en jeg kunne ringt til, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...